کد خبر: ۱۲۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۷۱

تصاویر : جشن استیضاح رئیس جمهور در برزیل

دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل، بازنده رأی‌گیری استیضاح در مجلس عوام کنگره گشته و بدین‌ترتیب برکناری‌اش از سمت ریاست‌جمهوری تقریبا قطعی شد، رویدادی که به حکومت ۱۳ ساله حزب چپ‌گرای کارگر پایان خواهد داد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از فرادید، در حالیکه هزاران نفر از مخالفان و حامیان روسف بیرون ساختمان کنگره تجمع کرده بودند، مخالفان به راحتی توانستند دو سوم آراء لازم برای فرستادن روسف به سنا به منظور محاکمه به اتهام دستکاری در حساب‌های بودجه‌ای را جمع کنند.

اگر سنا نیز با یک اکثریت مطلق به استیضاح رأی دهد، روسف از کارش تعلیق شده و منصبش به معاون رئیس‌جمهوری، میشل تمر، واگذار خواهد شد. اگر روسف در محاکمه مجرم شناخته شود تمر تا پایان دوره روسف در سال 2018 در دفتر ریاست‌جمهوری خواهد ماند.

این روند منجر به نبردی شدید بین روسف 68 ساله و تمر 75 ساله نیز شده که احتمالا منجر به بی‌ثباتی دولت آتی شده و برزیل را ماه‌ها در ابهام فرو خواهد برد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بیش از 60 درصد مردم برزیل خواهان برکناری روسف، اولین رئیس‌جمهور زن برزیل، هستند.

اگرچه روسف متهم به فساد نشده است، اما دولت وی در یک رسوایی گسترده رشوه در شرکت نفتی دولتی پتروبراس فرو رفته و رکود اقتصادی نیز به نارضیاتی‌ها افزوده است. عکس هایی که "رویترز" از روز سرنوشت ساز برزیل منتشر کرده است لحظات پرالتهاب رای گیری در کنگره برزیل و شادمانی مردم پس از رای مثبت به استیضاح روسف را نشان می دهد.