کد خبر: ۱۲۵۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۵۳
داعش با کمبود منابع مالی مواجه شده است

ابلاغ راه‌های جدید درآمدزایی داعش به فرماندهان؛ از فروش زنان سربازان مرده تا جریمه برای نداشتن اطلاعات دینی

در هفته جاری گزارشی از مرکز منتشر‌شده مبنی بر این که I.H.S پژوهشی گروه داعش با کاهش شدید منابع مالی مواجه شده و بر همین اساس فرماندهان ارشد این گروه قوانین جدیدی برای تامین هزینه‌های خود گرفته‌اند.
در هفته جاری گزارشی از مرکز منتشر‌شده مبنی بر این که I.H.S پژوهشی گروه داعش با کاهش شدید منابع مالی مواجه شده و بر همین اساس فرماندهان ارشد این گروه قوانین جدیدی برای تامین هزینه‌های خود گرفته‌اند.

به گزارش البغدادیه، درآمد ماه گذشته این گروه 56 میلیون دلار بود در حالی‌که سال گذشته در همین ماه درآمد این گروه 80 میلیون دلار بوده است. این در حالیست که درآمد این گروه عمدتا از محل فروش نفت و اخذ مالیات بوده و در کنار آن فروش زنان و برده‌داری سایر درآمدهای جانبی را تشکیل می‌داده‌اند که امروز به دلیل کاهش تولید نفت‌ و عدم تصرف مناطق جدید و اسیرکردن بردهای جنسی به حداقل رسیده است.

کاهش تولید نفت

داعش با استفاده از میادین نفتی موصل و رقه تولیدی نزدیک به 300 هزار بشکه نفت داشت که رفته رفته این رقم کاهش پیدا کرد به‌طوریکه در ماه مارس سال گذشته این عدد به 33 هزار بشکه در روز رسید و اکنون با کاهش 12 هزار بشکه ای به 21 هزار بشکه در روز رسیده است.

علت این کاهش بمباران تاسیسات نفتی توسط جنگنده‌های گروه بین‌المللی ائتلاف بوده به‌طوری‌که یکی از تحلیگران این مرکز بر این عقیده است که با وجود حکمرانی داعش بر مناطق زیادی در سوریه و عراق اما این کاهش تولید بر این گروه اثر گذاشته و برای آنها تبدیل به یک چالش شده است.

 از سوی دیگر مناطق تحت تصرف این گروه به میزان 22 درصد کاهش پیدا کرده است و جمعیت تحت کنترل این گروه از 9 میلیون به 6 میلیون نفر کاهش پیدا کرده که این یعنی کاهش درآمد مالیات و املاک‌های مصادره شده.

فروش زنان بیوه

بر اساس این گزارش؛ فرماندهان این گروه تصمیمات جدیدی را برای درآمد‌زایی کسب کردند.یکی از این قوانین واگذاری زنان افراد کشته‌شده در جنگ است. داعش بعد از تصرف مناطق کرد‌نشین عراق هزاران نفر از زنان کرد و ایزدی را به اسارت گرفت که بخشی از آنها را به عنوان حقوق یا پاداش به نیروهای خود داد و بخش دیگر را به تاجران عرب و ترک فروخت؛ اکنون با توجه به تلفات گسترده این گروه در چند ماه اخیر این زنان بیوه شده‌اند و مطابق فتوای جدید مفتی داعش، این زنان متعلق به خلافت اسلامی هستند و بر همین اساس خلافت می‌تواند هر تصمیم در مورد آنها بگیرد. بر اساس همین فتوا قرار است ظرف روزهای آینده در رقه و موصل این زنان به حراج گذاشته شوند.

سوال و جواب دینی

از سوی دیگر گروهای امر به معروف و نهی از منکر داعش با تردد در میادین و خیابان‌های اصلی شهرها علاوه بر کنترل حجاب مردان و زنان اقدام به سئوال و جواب از شهروندان در مورد دستورات دینی و قرآنی می‌کنند که اگر شهروندی نتواند آن را جواب دهد باید جریمه بپردازد و یا اینکه مجازات‌های شرعی این گروه از قبیل شلاق زدن و قطع عضو را می‌توان تبدیل به جریمه نقدی کرد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: فروش برق، قاچاق مواد مخدر، عوارض خروج از شهرها از دیگر مواردی است که این گروه به دنبال درآمد‌زایی از آن است.

مرکز پژوهشی I.H.S پیش‌بینی می‌کند که در صورت تشدید‌حملات علیه داعش، این گروه فشار بیشتری بر افرادی که در مناطق تحت کنترل این گروه زندگی می‌کنند وارد می‌سازد./افتاب