کد خبر: ۱۲۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۳۰

راننده‌ها عامل 80 درصد از تلفات جاده‌ای

وزیر راه و شهرسازی از غفلت نسبت به خطرناک‌ترین عامل تلفات جاده‌ای سخن گفته و اعلام کرده است و خطای انسانی به عنوان عامل بیش از 70 درصد تلفات جاده‌ای در طول این سال‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛هرچند با توجه به اقدامات صورت گرفته در طول سال‌های قبل آمار تلفات جاده‌ای ایران در طول 10 سال گذشته به خود روند کاهشی گرفته و از رقم‌های خطرناک بالای 20 هزار نفر در سال کاهش یافته است، اما هنوز تعداد قابل توجهی از مسافران ایرانی هر سال در جاده‌های کشور به کام مرگ می‌روند.

موضوعی که در سال گذشته برای حدود 16 هزار ایرانی اتفاق افتاده و به این ترتیب چند هزار خانواده را رسما داغدار کرده است.

بحث مقابله با این تصادفات و تلفات در سه حوزه مختلف در طول تمام این سال‌ها پیگیری شده است. از یک‌ سو تلاش شده با افزایش نظارت‌ها وضعیت عبور و مرور در جاده‌ها کنترل شود و از سوی دیگر وضعیت جاده‌ها و ایمنی آنها مورد ارزیابی‌های مجدد قرار گرفته و از سوی دیگر کیفیت خودروهای سواری مورد رصد دوباره واقع شده است.

با وجود این‌که هر یک از این موضوعات توانسته‌اند تاثیرات خود را داشته باشند، اما همچنان با باقی‌ماندن تعداد تلفات جاده‌ای سازمان‌های ذیربط و به‌طور خاص وزارت راه و شهرسازی را بر آن داشته تا برنامه‌های خود در این زمینه را پیگیری کند.

در آخرین صحبت‌ها وزیر راه و شهرسازی در پیامی که به یک اجلاس روان‌شناسی ترافیک و حمل‌ونقل ارسال کرده موضوعی را مدنظر قرار داده که هرچند در طول سال‌های گذشته بارها مورد تاکید قرار گرفته است، اما هرگز نتوانست آن طور که باید کارگشا باشد.

براساس متن منتشر شده از پیام آخوندی وزیر راه و شهرسازی سه عامل انسان، خودرو و جاده را به عنوان اصلی‌ترین عامل در ثبت تلفات 16 هزار نفری در جاده‌های کشور در نظر گرفته و اعلام کرده است بین 70 تا 80 درصد از کل آمار تلفات به دلیل عامل انسانی شکل گرفته است. موضوعی که به اعتقاد آخوندی تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و غفلت از آن می‌تواند آمار تلفات را بالا نگه دارد.

بحث فرهنگ رانندگی و ارتقاء سطح فرهنگی رانندگان ایرانی موضوعی است که قدمتی چندین ساله داشته و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی از سال‌ها پیش با هدف تحت تاثیر قرار دادن این مساله راه‌اندازی شده است.

با وجود تمام این برنامه‌ها اما به نظر می‌رسد کار برای ایجاد تغییر در عرصه فرهنگی بسیار دشوار است تا جایی که مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی چندی قبل در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد رسیدن به هرگونه نتیجه در عرصه فرهنگ نیاز به هزینه‌هایی دارد که متاسفانه هنوز در برخی سازمان‌ها اهمیت آن مورد توجه قرار نگرفته است.

باید دید پیام وزیر راه و شهرسازی که در آستانه آغاز آخرین سال وزارت‌اش منتشر می‌شود، آیا می‌تواند باعث ایجاد تغییر در فرآیند دشوار کاهش تلفات جاده‌ای ایران شود یا همچنان در آمارهای 12 ماهه هر سال چند هزار ایرانی جدید به فهرست متوفیان تصادفات جاده‌ای اضافه می‌شوند.

*ایسنا