کد خبر: ۱۲۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۶۶

بعید است اوباما گامی فراتر از توافق با ایران بردارد

وبگاه آمریکایی در مطلبی ضمن اشاره به احتمال عدم پیشرفت در روابط آتی تهران_واشنگتن و از سوی دیگر مواضع راسخ ایران در این زمینه، نوشت: بعید است رییس جمهور بعدی آمریکا نیز گامی فراتر از توافق هسته‌ای با ایران بردارد.
بعید است اوباما گامی فراتر از توافق با ایران بردارد

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛«گری سیک» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دوره روسای جمهوری چون «فورد»، «کارتر» و «ریگان» در زمینه آینده روابط آتی ایران و ‌آمریکا در گفت‌‌وگویی با وبگاه «المانیتور» گفت: «بعید است که رییس جمهور بعدی آمریکا  سطح روابط کنونی با ایران را فراتر از موارد ضروری و اساسی در مسیر اجرای برجام ببرد یا دست کم بخواهد در ابتدا بر آن سرمایه گذاری سیاسی نماید.»

گری سیک افزود: «این که هیلاری کلینتون (نامزد ریاست جمهوری آمریکا) از تمام (برجام) فاصله گیرد را متصور نمی‌شوم اما این که او اشتیاقی بر ایجاد رابطه با ایران یا گسترش آن نیز داشته باشد را نیز تصور نمی‌کنم.»

وی  افزود: «فکر می‌کنم هیلاری اهمیت مفتوح بودن باب روابط با ایران را البته به خوبی درک می‌کند و او از سوی افرادی چون «وندی شرمن» و «جیک سولیوان» که بخشی از مسیر فرعی رابطه با ایران بودند، احاطه شده است. آن‌ها روابط شخصی با ایرانی‌ها داشتند و به خوبی بر اهمیت آن واقفند.»

گری سیک با قیاس اوباما و هیلاری کلینتون و ذکر تفاوت بین حفظ روابط پایه‌ای و بهره برداری از آن‌چه که بدست آورده شده است، گفت :« این اوباما بود که شروع به سرمایه گذاری سیاسی بر این موضوع (برجام و ارتباط با ایران) نمود. فکر نمی‌کنم هیلاری این چنین باشد. تفاوت این دو در این موضوع همین اندازه است »

«سوزان ملونی» از تحلیلگران سرشناس آمریکا نیز درباره کانال‌های فرعی ارتباطی بین تهران و واشنگتن گفت: «با وجود برقراری رابطه بین محمد جواد ظریف و جان کری ، ظریف روابط خوبی را در سراسر واشنگتن قبل حضورش در سمت وزیر خارجه داشته است .»

ملونی افزود: «فکر می‌کنم مخالفت‌های زیاد از جناح ایران درباره گسترش گفت‌وگو‌های پایه‌ای بین تهران و واشنگتن وجود دارد. در ایران بررسی‌های دقیق و موشکافانه و مقاومت‌های زیادی درباره استفاده از توافق هسته‌ای به عنوان سکوی پرش در آشتی بین ایران و آمریکا وجود دارد . این مورد در ایران به نسبت آمریکا شدیدتر است.»

این کارشناس آمریکایی در خاتمه راجع به وزیر خارجه ایران گفت: «ظریف تنها دیپلمات ایران بوده که تا این اندازه در مسیر روابط ایران و آمریکا حضور داشته است. سئوال مهم‌تر این است در صورتی‌که وی به واسطه تغییر و تحولات داخلی یا عواقب تعامل با غرب مجبور به ترک سمتش شود، چه اتفاقی بر سر روابط نوپای ایران و آمریکا خواهد آمد.»

*افکارنیوز