کد خبر: ۱۲۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۵۶
بی‌میلی رسانه‌ملی

تنها دو روز به برگزاری دوردوم انتخابات‌ باقی مانده، اما صداوسیما عین خیالش نیست!

صداوسیما و جناح راست وقتی اقبال مردم به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در دور اول انتخابات را دیدند، متوجه شدند که حضور گسترده مردم به نفع آنان نیست؛ از این رو اکنون تمایلی برای دعوت مجدد مردم ندارند

صداوسیما و جناح راست وقتی اقبال مردم به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در دور اول انتخابات را دیدند، متوجه شدند که حضور گسترده مردم به نفع آنان نیست؛ از این رو اکنون تمایلی برای دعوت مجدد مردم ندارند

جناح منتقد ائتلاف اصلاح‌طلبان وحامیان دولت، تغییر تاکتیک داده‌اند؛ نه صدا وسیما، میلی برای دعوت از مردم برای حضور در انتخابات آخر هفته دارد و نه اصولگرایان تمایلی برای تبلیغات به نفع نامزدهایشان. در حالی که تنها 2 روز به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دهم باقی مانده است اما لیست برنامه‌های صداوسیما حال و هوای انتخاباتی ندارد و نشانی از دعوت از مردم برای حضور در دور دوم انتخابات، نیست.

کم رونق شدن تبلیغات انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی نسبت به دور اول گرچه به دلیل گستره محدود آن و کاهش تعداد نامزدها تا حدی طبیعی به نظر می‌رسد اما این بار (انتخابات دور دوم مجلس دهم) با چند دوره‌ گذشته تفاوت دارد. تعیین‌تکلیف 69 کرسی باقی‌مانده از بهارستان، یعنی تعیین‌تکلیف وزن اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مجلس دهم. از این رو هر دو جناح سیاسی کشور چشم انتظار رای مردم در دور دوم انتخابات مجلس دهم هستند تا براساس آن معادلات آینده را، که تعیین ترکیب هیات‌رئیسه مجلس از آن جمله است، بچینند. با همه اینها صداوسیما و اصولگرایان ترجیح داده‌اند برای دور دوم انتخابات مجلس دهم سیاست سکوت را در پیش بگیرند. برخلاف کاری که در دور اول کردند و هر آنچه در توان داشتند، انجام دادند تا مردم را مجاب کنند به نامزدهای آنان رای دهند. از تبلیغات بصری گسترده در سطح شهر گرفته تا انگ انگلیسی دانستن لیست‌های اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، همه از تلاش‌های جناح اصولگرا برای کسب کرسی‌های بیشتر از مجلس دهم بود.

صداوسیما که در دور اول انتخابات مجلس علنا برای اصولگرایان تبلیغات می‌کرد و حتی اینستاگرام برنامه خبری 20:30 از لیست 30نفره این جناح برای تهران حمایت کرد، این روزها نه‌تنها تبلیغات و برنامه‌ای برای دور دوم انتخابات ندارد بلکه حتی مستندهای جهت‌دار را که در آنها اصلاح‌طلبان مورد حمله قرار می‌گرفتند، تعطیل کرده است.

هادی غفاری، عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام (ره) و رئیس موسسه الهادی، بی‌میلی رسانه ملی برای تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس را طبیعی می‌داند و می‌گوید بعد از مشخص‌شدن نتیجه دور اول انتخابات و اقبال مردم به اصلاح‌طلبان قابل پیش‌بینی بود که صداوسیما و در کل اصولگرایان تحرکی در جهت تشویق مردم به حضور گسترده پای صندوق‌های رای در دور دوم نداشته باشند.

غفاری معتقد است صداوسیما و جناح راست وقتی اقبال مردم به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در دور اول انتخابات را دیدند، متوجه شدند که حضور گسترده مردم به نفع آنان نیست؛ از این رو اکنون تمایلی برای دعوت مجدد مردم ندارند.

این عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام (ره) اظهارات محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران را که تاکید کرده بود باید برای دور دوم، انتخابات را تهرانیزه کنیم، عامل ترس صداوسیما و بی‌تحرکی آنها اعلام می‌کند و می‌گوید آنان برای اینکه رای شهرستان‌ها تهرانیزه نشود به هیچ‌وجه تبلیغات نمی‌کنند.

او با یادآوری پایگاه اجتماعی این جناح سیاسی اظهار می‌کند: «اصلاح‌طلبان در بین مردم رای بالایی دارند و اگر مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنند سرنوشت انتخابات را به صورت معناداری تغییر می‌دهند.»

«اعتراف اصولگرایان به پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات در صورت بالا بودن مشارکت مردمی» نکته‌ای است که محمد کیانوش‌راد، نماینده مجلس ششم به آن اشاره می‌‌کند. او بر این باور است صداوسیما و اصولگرایان نتیجه عملکردشان در دور اول انتخابات مجلس را مشاهده کرده‌اند و چون دیدند نتیجه عکس گرفتند اکنون سکوت کرده‌اند.

کیانوش‌راد با اظهار تاسف از عملکرد جناحی صداوسیما می‌گوید این رسانه سیاست‌های یک جناح خاص را اجرا می‌کند و متعلق به همه مردم نیست و تنها سلیقه بخشی از مردم را پوشش می‌دهد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم تاکید دارد صداوسیما و اصولگرایان می‌دانند که اگر در جهت مشارکت گسترده مردم تبلیغات کنند 69 کرسی باقی مانده را نیز از دست می‌دهند، بنابراین ترجیح داده‌اند تبلیغاتی نکنند.

گذشته از بی‌میلی صداوسیما و اصولگرایان برای دعوت از مردم برای حضور در دوم انتخابات مجلس دهم، آن دسته از نامزدهای این جریان سیاسی هم که دست به تبلیغات زده‌اند در اقدامی نامتعارف از المان‌های تبلیغاتی اصلاح‌طلبان سوءاستفاده‌ کرده‌اند. نمونه آن تبلیغات چهار نامزد اصولگرای تبریزی است که در پوستر انتخاباتی‌شان از شعار «گام دوم» به نفع خود بهره‌برداری کرده‌‌اند. غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه دلیل بی‌میلی اصولگرایان به تبلیغات با آرم اصولگرایی را در یک چیز می‌داند: «عدم اقبال مردم به اصولگرایان». او می‌گوید:« تغییر در تبلیغات اصولگرایان نشان می‌د‌هد که آنان هم پیام 7 اسفند را گرفته‌اند.»

دهقان می‌گوید:« اصولگرایان چون عدم اقبال مردم به آنان را دیدند اکنون فکر می‌کنند اگر با آرم اصلاح‌طلبی تبلیغات کنند می‌توانند رای جذب کنند.»

او تاکید کرد:« نباید اجازه داد چنین اقداماتی صورت گیرد و باید برای مردم شفاف‌سازی شود.»
با وجود بی‌مهری‌های صورت گرفته به دور دوم انتخابات مجلس، بنا بر اخبار رسیده از مناطق مختلف کشور به نظر می‌رسد که تنور رقابت‌ها داغ شده‌ است و حامیان دوجناح با همه توان وارد میدان شده‌اند.