کد خبر: ۱۲۵۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۰

کاخ سفید: گوانتانامو را به کوبا پس نمی‌دهیم

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید به رغم گرم شدن ظاهری روابط کشورش و کوبا، تأکید کرد که جزیره گوانتانامو حتی پس از تخلیه زندانیان تروریستی، هیچ‌گاه به کوبا بازگردانده نخواهد شد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛اوباما ماه گذشته در سفری که در آمریکا «تاریخی» خوانده شد و رسانه‌ها از گرم شدن روابط دو کشور پس از نیم قرن تنش خبر دادند؛ سخنگوی کاخ سفید اما امشب خبری داد که نشان می‌دهد حداقل در میان تصمیم‌سازان واشنگتن چنین تصوری حاکم نیست.

«جاش ارنست» در کنفرانس خبری امشب ابتدا از سنگ‌انداری جمهوری‌خواهان کنگره در مسیر اجرایی شدن طرح اوباما برای بستن گوانتانامو انتقاد کرد و از آنها خواست که در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.

در ادامه یکی از خبرنگاران پرسید که «آیا پس از تخلیه زندانیان از کمپ گوانتانامو، زمین این پایگاه به کوبایی‌ها واگذار می‌شود؟»

ارنست پاسخ داد: «بحث بازگرداندن گوانتامو به کوبا را کلاً رد می‌کنیم؛ و اما اینکه چه تصمیمی برای استفاده بهینه از این پایگاه گرفته خواهد شد، سوالی است که باید از وزارت دفاع بپرسید.»

«باراک اوباما» در سال 2008 و در بحبوحه تبلیغات برای انتخابات ریاست‌جمهوری قول داده بود که در صورت راه یافتن به کاخ سفید، «گوانتانامو» را خواهد بست.

پایگاه گوانتانامو در حقیقت زندانی است که در مناطق حاره‌ای جنوب شرق کشور کوبا قرار دارد؛ این پایگاه طبق قرارداد اجاره میان دولت آمریکا و نظام پیشین کوبا، از سال 1903 در اختیار نیروی دریایی آمریکا است.

پس از به پیروزی رسیدن انقلاب در کوبا، «فیدل کاسترو» از نظامیان آمریکا خواست که خاک کشورش را ترک کنند ولی دولت آمریکا تاکنون این درخواست را قبول نکرده است. آمریکایی‌ها هر ساله یک چک برای پرداختن اجاره‌بهای این جزیره به «هاوانا» می‌فرستند و مقامات کوبایی نیز هر سال از نقد کردن آن خودداری می‌کنند.

*فارس