کد خبر: ۱۲۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۷۲

دیوار لیزری در مرز هند و پاكستان نصب شد

دولت هند برای جلوگیری از نفوذ شبه نظامیان به خاك این كشور،اقدام به احداث دیوار لیزری در بخشی از مرز این كشور با پاكستان در ایالت پنجاب كرده است .

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛نیروی زمینی ارتش هند روز پنجشنبه در اطلاعیه ای اعلام كرد این دیوارها مانع از نفوذ شبه نظامیانی كه تاكنون با استفاده از موانع طبیعی همچون رودخانه ،كوه و جنگل از پاكستان به داخل این كشور هند نفوذ می كنند،خواهد شد.

درادامه این اطلاعیه اضافه شده است: این موانع در مكان هایی نصب شده اند كه كه امكان نصب سیم خاردار و یا نگهبانی مكرر وجود ندارد.

یك مقام ارشد نیروی زمینی هند گفت كه 8 سیستم لیزری و مادون قرمز مخصوص شناسایی حركت در امتداد مرزهای بین المللی تاكنون در پنجاب نصب شده است .

وی افزود:در چند روز آینده نیز 4 سیستم امنیتی دیگر در این مناطق قرار می گیرد.
'دیوار های لیزری' نصب شده به نیروی زمینی برای تامین امنیت مناطق مرزی هند و پاكستان در جامو و كشمیر،پنجاب، راجستان و گجرات كمك می كند.
نیروی زمینی هند از 2 سال پیش استفاد از تكنولوژی لیزر برای تامین امنیت مرزها را در دستور كار خود قرار داد.

سیم خاردار و یا نگهبانی دائم در این مناطق به دلیل وجود رودخانه، كوهستان و جنگل امكان پذیر نیست و این امر شرایط را برای ورود شبه نظامیان به خاك هند مساعد می كند.
پس از حملات تروریستی در پایگاه هوایی پتانكت كه احتمال می رود مهاجمان از مرز «بامیال »پنجاب وارد این كشور شده باشند روند نصب این دیوارها سرعت گرفت .

در حملات تروریستی چند ماه پیش به پایگاه هوایی «پتان كت» هند، 7 نیروی نظامی و 6 شبه نظامی كشته شدند.

به گفته مقامات نیروی زمینی هند در مجموع 45 دیوار لیزری در مناطق حساس در پنجاب و جامو و كشمیر نصب می شود.

وی افزود:بر روی این دیوارهای لیزری ،سنسورهای حساس به حركت برای تامین امنیت موثر مرزها در 2 منطقه حساس جامو و كشمیر نصب می شود.

كارشناسان نظامی با بیان اینكه نتایج اولیه در عملكرد مناسب این دیوارها برای جلوگیری از نفوذ شبه نظامیان دلگرم كننده بوده است خاطرنشان كرد این سنسور ها كه مجهز به فناوری فعالیت در شب و مه است از طریق سیستم های ماهواره ای كنترل می شوند.
نیروی زمینی هند همچنین قصد دارد تعداد 4 هزار نیروی امنیتی را در پنجاب و جامو و كشمیر با هدف ایجاد لایه دوم امنیتی مستقر كند.

منطقه جامو و كشمیر یك منطقه بسیار فعال از نظر نفوذ شبه نظامیان به خاك هند است.
بخشی از كشمیر در خاك هند و بخشی دیگر در خاك پاكستان قرار دارد. هر دو كشور ادعای مالكیت بر كل كشمیر را دارند و همین موضوع یكی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام اباد از زمان استقلال پاكستان از هند در سال 1947 میلادی است.

از سه جنگی كه میان هند و پاكستان 2 رقیب هسته ای منطقه رخ داده، دو بار بر سرمالكیت بر منطقه عمده مسلمان نشین كشمیر در مرز دو كشور بوده است.

*ایرنا