کد خبر: ۱۲۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۲

سفر هیئت ایرلندی به تهران برای فروش لبنیات

گروهی از شرکت های مواد غذایی ایرلند این هفته قرار است در قالب یک هیئت تجاری به ایران سفر کنند تا زمینه فروش مواد غذایی تولیدی این کشور به ویژه لبنیات به ایران را فراهم کنند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛به نقل از پایگاه خبری اگریلند، گروهی از شرکت های مواد غذایی ایرلند این هفته قرار است در قالب یک هیئت تجاری به ایران سفر کنند.

در این سفر که توسط آژانس دولتی بورد بیا سازماندهی شده، هیئت ایرلندی ظرفیت بازار ایران برای صدور محصولات غذایی ایرلندی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش تجارت با ایران به هیچ وجه بدون مانع نیست و اینگونه نیست که ایرلند امروز یا فردا شاهد حضور کره کری گلد یا شکلات باتلرز تولیدی خود در سوپرمارکت های ایرانی باشد.

اما نمی توان گفت که فرصتی برای صنعت غذایی ایرلند در ایران وجود ندارد. بسیاری از پیچیدگی های تجارت با ایران به تحریم هایی مربوط می شد که کشورهای غربی در سال های اخیر علیه اقتصاد ایران تحمیل کرده بودند.

با لغو این تحریم ها، مسلما فرصت های احتمالی زیادی در بازار ایران نهفته است و بسیاری از کشورهای تولید کننده مواد غذایی در غرب نظیر اتریش، بلژیک و تا حدی هم فرانسه اقداماتی را برای ورود به این بازار صورت داده اند.

هرچند آمارهای رسمی صادرات نشان می دهد که ارزش صادرات مواد غذایی ایرلند به ایران در سال های اخیر از رقم 18 میلیون یورو فراتر نرفته، اما مقادیر زیادی محصولات غذایی ایرلندی (به ویژه لبنیات) در سال های اخیر از طریق دیگر کشورها نظیر امارات و بحرین روانه بازار ایران شده است.

مانع کلیدی بر سر راه تجارت با ایران برای صادرکنندگان ایرلندی، پرداخت پول کالاهای صادر شده است. با توجه به دشواری های مالی تجارت با ایران، بسیاری از صادر کنندگان برای تکمیل فرآیند پرداخت ها به واسطه ها و شرکت های تابعه در سایر کشورها روی اورده اند.

سوپر مارکت های ایرانی پر از کالاهای مختلف هستند و از نظر ظاهری تفاوت چندانی با سوپر مارکت های غربی ندارند. تنها تفاوت آنها این است که سوپرمارکت های ایرانی تقریبا پر از محصولات غذایی داخلی هستند. صادر کنندگان مواد غذایی ایرلندی این فرصت کلیدی را دارند تا مواد خام مورد نیازی را که ممکن است در ایران نباشد، تامین کنند.

*تسنیم