کد خبر: ۱۲۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۶

دانشگاهیان باید طلایه‌دار پیاده‌سازی شعار سال باشند

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول گفت: علی‌رغم این‌که بودجه دولت تنها حدود 65 درصد نیاز جاری دانشگاه را رفع خواهد کرد، باید اعلام کنم ما دانشگاهیان که باید طلایه‌دار پیاده‌سازی این الگو باشیم، در این راستا در حال تهیه و تدوین اقداماتی در راستای شعار امسال هستیم و به‌طور قطع تا پایان سال با رشد و توسعه از این مسیر عبور خواهیم کرد.


 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛دکتر محمدرضا عصاری منطقه خوزستان، با بیان این‌که بودجه پیشنهادی مورد‌نیاز دانشگاه برای توسعه دانشکده‌ها و جذب هیأت‌علمی در سال جدید بین 21 تا 22 میلیارد تومان است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بودجه‌ای که دولت برای دانشگاه در نظر گرفته است حدود 60 تا 65 درصد این رقم باشد و دانشگاه باید اختلاف این مقدار را از منابع اختصاصی تأمین کند.

وی تصریح کرد: اولین نکته‌ای که باید در راستای اجرایی‌کردن فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار امسال در نظر داشت زدودن این تصور از ذهن تمام عوامل دانشگاهی است که دولت تنها تأمین‌کننده منابع مالی دانشگاه‌ها است.

دولت در تأمین بودجه فقط "کمک‌کننده" است

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول ادامه داد: با توجه به نظام حاکم بر دانشگاه‌ها که نظام هیأت‌امنایی است، دولت در تأمین بودجه فقط "کمک" می‌کند و دانشگاه خود باید تأمین‌کننده هزینه‌های خود باشد؛ این موضوعی است که تمام بدنه دانشگاه در آن دخیل هستند و تنها به هیأت‌رئیسه دانشگاه محدود نمی‌شود.

عصاری تأکید کرد: باید در خصوص همه مسائل و فاکتورها با این دید نگاه شود که حاکمیت مدیریت یک مجموعه را در اختیار ما گذاشته و برای پیشبرد اهداف آن نیز کمک و حمایت می‌کند اما در واقع این ظرفیت‌های مدیریتی ماست که باید بروز یابد تا علی‌رغم کمبودها مجموعه را به‌خوبی در راستای اهداف و مأموریت‌های آن هدایت کنیم.

وی عنوان کرد: قطعاً امسال در دانشگاه برنامه‌هایی در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری گنجانده خواهد شد تا در سالی که به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری شده است، قدری از پویش‌های نظری فاصله گرفته و به معیارهای عملی نزدیک شویم.

بهره‌برداری از ساختمان یک دانشکده جدید تا مهرماه

عصاری در خصوص طرح‌های عمرانی این دانشگاه نیز گفت: احداث ساختمان یک دانشکده با مساحت 6 هزار مترمربع از مصوبات سفرهای استانی دولت قبل از دو سال قبل آغاز شده است که بنیاد مستضعفان ساخت آن را برعهده دارد؛ این سازه از سال 86 تا 92 حدود 16 درصد رشد فیزیکی داشته اما طی دو سال اخیر با حمایت‌های بنیاد و دولت بالای 95 درصد تکمیل شده است و مهرماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید؛ در این ساختمان بالاترین استاندارهای آموزشی رعایت می‌شود.

وی ادامه داد: ساختمان دیگری تحت عنوان ساختمان اداری متمرکز دانشگاه در حال ساخت است که تاکنون حدود 30 درصد پیشرفت داشته و تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول افزود: همچنین نگهداری و به‌روزرسانی ساختمان‌های دانشگاه در دستور کار قرار دارد؛ البته امسال سازمان مدیریت اعلام کرده است که تخصیص بودجه‌ای جداگانه برای تعمیر و تجهیز آزمایشگاه‌ها در نظر دارد و اگر این کار انجام شود از این بودجه در جهت ارتقای کیفی آزمایشگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

ضمن حفظ حرمت‌هاو اولویت‌ها، از هر ظرفیت بهره‌برداری اقتصادی می‌کنیم

عصاری افزود: امسال سال پرکاری از لحاظ عمرانی است و امیدواریم هم از فرهنگ اقدام و عمل و هم از ظرفیت‌های بیرونی آن برای داشتن یک سال باشکوه استفاده کنیم. پایان امسال همچنین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در آمفی‌تئاتر دانشگاه که در حال تجهیز و تعمیر است، برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با بیان این‌که درآمد اختصاصی دانشگاه از سه حوزه تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: این حوزه‌ها شامل ارائه آموزش، انجام پژوهش‌های کاربردی و درآمدها از محل امکانات فیزیکی دانشگاه است. به‌طور مثال اگر زمینی در دانشگاه سال آینده برای اجرای یک طرح عمرانی در نظر گرفته شده است، در سال جاری می‌توانیم از آن به نحوی دیگر مورد بهره‌برداری اقتصادی قرار دهیم و نباید بلااستفاده باقی بماند.

وی در پایان تصریح کرد: ما از هر امکانی که ضمن حفظ حرمت‌ها و اولویت‌های دانشگاه بتواند بهره‌برداری اقتصادی داشته باشد استفاده خواهیم کرد چرا‌که مطابق قانون برنامه پنجم که البته هنوز محقق نشده است، 50 درصد بودجه دانشگاه‌ها باید از طریق خود دانشگاه تأمین شود که این موضوع به احتمال زیاد در برنامه ششم نیز قید خواهد شد.

*ایسنا