کد خبر: ۱۲۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۴

۶۰ هزار رای‌اولی واجد شرایط رای دادن

رئیس ستاد انتخابات کشوراعلام کرد: حدود 60 هزار رای‌اولی امروز در دومین مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در 21 استان واجدشرایط رای دادن هستند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛محمدحسین مقیمی افزود: سن قانونی شرکت در انتخابات 18 سال است و متولدان قبل از 10 اردیبهشت 1377 می توانند به نامزدهای مدنظرشان رای دهند.

وی با اشاره به تفاوت های مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس در مقایسه با مرحله نخست گفت: در مرحله نخست به ازای هر کرسی مجلس به طور میانگین بیش از 20 نامزد رقابت می‌کردند در حالی که در این مرحله به ازای هر کرسی از 68 کرسی باقیمانده فقط دو نامزد رقابت می‌کنند.

وی افزود: در مرحله نخست انتخابات هر نامزد برای راهیابی به مجلس حداقل باید یک چهارم آراء را کسب می‌کرد درحالی که در این مرحله هر نامزد با کسب اکثریت نسبی آراء به مجلس راه می یابد.

مقیمی که با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد ادامه داد: در این مرحله از انتخابات واجدان شرایط رای دادن در هر حوزه انتخابیه فقط به این شرط می توانند رای دهند که مرحله نخست نیز در همان حوزه رای داده باشند و رای دادن آنان در دیگر حوزه های انتخابیه ممنوع و تخلف است.

رئیس ستاد انتخابات افزود: فقط رای اولی ها و افرادی که مرحله نخست انتخابات رای نداده اند در مرحله دوم مجازند که در یکی از 55 حوزه باقیمانده رای دهند.

در انتخابات امروز و با آرای مردم ، تکلیف 68 کرسی باقیمانده مجلس از میان 136 نامزد مشخص می شود.

*ایسنا