کد خبر: ۱۲۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۰

اطلاعات صنعتی کشور یکپارچه می‌شود

مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای طرح یکپارچه‌سازی و به‌روزرسانی اطلاعات و آمارها در سطح کشور خبر داد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛سید مهدی نیازی در نشست با معاونین و کارشناسان سازمانی استان گیلان گفت: به روزرسانی اطلاعات و داده‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی از طریق جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات، الکترونیکی کردن فرآیندها، تدوین دستورالعمل ها و ارائه گزارشات عملکردی در سطح کشور در حال انجام است.

وی به روز رسانی آمار و اطلاعات در بخش‌های مختلف مانند اطلاعات پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی، جوازهای تأسیس، میزان تولید، میزان اشتغال، آمار صادرات و ... را جزو مهم‌ترین آماری دانست که در ارزیابی عملکردی استان‌ها ملاک عمل قرار می‌گیرد.

نیازی با اشاره به عدم وجود سیستم یکپارچه زنجیره اطلاعاتی و نبود تعریف مشترک بین دستگاه‌ها، موازی کاری اجرایی سازمان‌های مختلف، وجود ساختارهای مختلف اطلاعاتی، کدگذاری های تکراری و متفاوت برای ثبت داده ها، تصریح کرد: یکسان‌سازی ساختار کدگذاری بین تمام سازمان های مرتبط با تولید، صادرات، واردات مانند تامین اجتماعی، گمرک، کار و تعاون، مالیات و دارایی و ... لازمه توسعه دولت الکترونیک است.

وی ایجاد پنجره واحد در بخش صنعت از طریق سامانه بهین یاب، پنجره واحد در بخش معدن توسط سامانه کاداستر و سامانه های معدن، پنجره واحد حوزه اصناف، تجارت خارجی و فرامرزی و ... را از جمله فعالیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایجاد سیستم یکپارچه اطلاعاتی عنوان کرد و افزود: در اقدام جدید براساس برنامه‌های میان مدت تکمیل داده‌ها از طریق بازدیدهای دوره‌ای از واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری، جمع آوری اطلاعات بخشی و یکپارچه‌سازی داده‌ها، پایش در شاخص‌های آماری و ارزیابی آن‌ها عنوان کرد.

نیازی این اقدام را عملی بنیادی در راستای اقتصاد مقاومتی و توسعه دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: در فاز نخست اجرای این طرح یک هزار واحد صنعتی، 100 واحد معدنی و فروشگاه ‌های بزرگ زنجیره ای، انبارهای بزرگ شناسایی و اطلاعات آنها به روزرسانی می‌شود.

مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنای انتخاب واحدها در اجرای فاز نخست را براساس سهم بالا در ظرفیت تولید، دارا بودن فناوری بالا، ایجاد اشتغال حداکثری و تولید کالاهای استراتژیک و خاص عنوان کرد.

نیازی خاطرنشان کرد: به روزرسانی این اطلاعات مورد استفاده سیستم حاکمیتی برای استفاده عملی در تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌های جاری است و یک معیار ارزشمند در شناسایی ظرفیت‌های تولیدی استان‌ها، کاهش یا افزایش میزان تولید، جایگاه هر صنعت در استان ها در میزان سهم ارزش افزوده، میزان اشتغال و ... است.

وی تصریح کرد: این اطلاعات به روز می‌تواند برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، پژوهشگران، دانشجویان و محققین مورد استفاده قرار گیرد.

*ایسنا