کد خبر: ۱۲۵۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۵۰

ضربه مسکو به عربستان سعودی

پیشنهاد روسیه برای قرار دادن دو گروه تروریستی در سوریه که مورد حمایت عربستان هستند در فهرست گروه های تروریستی سازمان ملل به معنای حذف گروه معارضان ریاض از مذاکرات ژنو است.

روزنامه روسی نزاوسمایا گازتا در مقاله ای نوشت:روسیه به سازمان ملل پیشنهاد داد که دو گروه (تروریستی)«احرار الشام»و «جیش الاسلام»که مورد حمایت عربستان سعودی هستند در فهرست گروه های تروریستی گنجانده شوند.

در این مقاله که به قلم «الکساندر مدودف»نوشته شده آمده است که این یعنی توقف مذاکرات در ژنو به شکل کلی یا ادامه آن بدون بخشی از معارضان سوری است.

مدودف در ادامه نوشت:دولت سوریه و نیروی هوایی روسیه با وجود فشار غربی ها قصد ندارند که بمباران مناطق تحت سیطره گروه های مسلح را متوقف کنند.

در این مقاله آمده است که «ویتالی چورکین»نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که درخواست مسکو برای گنجاندن گروه های احرار الشام و جیش الاسلام در فهرست گروه های تروریستی به این دلیل است که این دو گروه مرتب آتش بس در سوریه را نقض می کنند و با گروه های تروریستی داعش و القاعده ارتباط تنگاتنگی دارند؛ دو گروهی که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند.مسکو بر این باور است که احرار الشام و جیش الاسلام از دیگر گروه های تروریستی حمایت نظامی و مالی و فنی و لجستیکی دریافت می کنند به همین دلیل باید در فهرست گروه های تروریستی سازمان ملل قرار گیرد.

در ادامه این مقاله آمده است:لیکن پیشنهاد روسیه باعث فروپاشی سیستم آتش بش شکننده و فروپاشی مذاکرات ژنو می شود که به بن بست رسیده است، می شود زیرا همانطور که همگان می دانند«محمد علوش»سخنگوی اصلی کمیته عالی مذاکرات معارضان یکی از اعضای جیش الاسلام است به همین دلیل گنجاندن این گروه به فهرست سیاه، علوش را اتوماتیک وار تروریست می کند.

در این مقاله همچنین آمده است که «یلینا سوبونینا»شرق شناس روسی می گوید که در این صورت مخالفت بخش اعظم معارضان با رفتن به ژنو قطعی است زیرا این بخش از معارضان با این دو گروه ارتباط تنگاتنگی دارد.همچنین هیچ توافقی میان روسیه و آمریکا درباره موضوع وجود ندارد.

در این مقاله آمده است: سوبونینا اشاره کرد که پیشنهاد مسکو قابل توجیه است زیرا باید حد و مرزی میان معارضان و تروریست ها مشخص شود.این نیاز وجود دارد که در موضوع کسانی که جدا شده اند و تروریست ها تمایز قائل شد و در نهایت باید مشخص شود با چه کسانی می شود همکاری کرد.

در ادامه مقاله آمده است:«الکساندر ایگناتینکو»رئیس مرکز دین ها و سیاست گفت که موافقت شورای امنیت با پیشنهاد روسیه به معنای ادامه مذاکرات در ژنو بدون حضور بخش عمده ای از «فهرست ریاض»است که نمایندگانی از گروه های احرار الشام و جیش الاسلام در بر می گیرد.همه اینها به معنای آن است که مذاکرات ژنو بدون مشارکت کمیته عالی مذاکرات اما با مشارکت فهرست«حمیمیم»و فهرست«مسکو-قاهره)و چه بسا با مشارکت کردها ادامه پیدا می کند و این یعنی تعیین سرنوشت سوریه بدون حضور کمیته عالی مذاکرات وابسته به گروه ریاض است.نکته جالب توجه این است که «میخائیل بوگدانوف»معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکرات ژنو روز دهم می از سر گرفته می شود اما دفتر «استفان دی میستورا » فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه اعلام کرد که زمان رایزنی ها و مذاکرات و کسانی که در آن مشارکت می کنند مشخص نیست.

در این مقاله همچنین آمده است:«جورج صبرا»یکی از اعضای کمیته عالی مذاکرات گروه ریاض اعلام کرد تا زمانی که خواسته های این گروه از جمله توقف بمباران ها و تعیین سرنوشت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، برآورده نشود به این مذاکرات بر نمی گردد.

نویسنده مقاله نوشت:فرستاده ویژه سازمان ملل در  جلسه ای پشت درهای بسته با اعضای شورای امنیت درباره حوادث و درگیری های حلب رایزنی کرد و روز دوشنبه گذشته نیز رهبران آلمان،انگلیس،فرانسه،ایتالیا و آمریکا در شهر«هانوفر»آلمان دیدار کرده و بر سر فشار غیرمستقیم بر روسیه و ایران به منظور حمایت از آتش بس به توافق رسیدند.لیکن به نظر می رسد که نه دمشق و نه مسکو تمایلی به توقف عملیات نظامی ندارند و به زعم سازمان اطلاعات آمریکا دولت سوریه با انتقال تجهیزان سنگین روسی و ایرانی، خود را آماده حمله بزرگی می کند.«سرگئی شویگو»وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرده بود که نیروی هوایی باقی مانده روسیه در سوریه بمباران مواضع گروه های تروریستی را ادامه می دهد.

در این مقاله آمده است:با کمک بمباران هوایی روسیه، ارتش سوریه توانست زمام امور را در همه جبهه ها و میدان های درگیری به دست گیرد و همچنین توانست 500 مرکز مسکونی و بیش از 10 هزار کیلومتر را آزاد کند.

در پایان این مقاله آمده است:به رغم همه تعریف و تمجیدهایی که از همکاری روسیه و آمریکا در سوریه می شود اما این همکاری به نظر فقط روی کاغذ موفق است و پر واضح است که اختلاف ها همچنان پا بر جاست و کم نشده است.روسیه از اعزام نیروهای آمریکایی به داخل سوریه به شدت انتقاد کرده و آن را غیرقانونی دانست.این در حالی است که پیش از آن «باراک اوباما»رئیس جمهوری آمریکا از اعزام 250 نظامی آمریکایی به سوریه خبر داده بود.

*جماران