کد خبر: ۱۲۵۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۱

سفر نخست وزیر ژاپن به روسیه

برخلاف تمامی گزارش های منتشر شده مبنی بر منتفی شدن سفر «شینزو ‌آبه» نخست وزیر ژاپن به روسیه، وی بزودی دیدار خود از روسیه را كه نقشی مهم در بهبود مناسبات سیاسی دو كشور دارد، انجام خواهد داد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛یك ماه قبل دولت ژاپن اعلام كرد كه نخست وزیر این كشور احتمالا در «سوچی» روسیه با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت و گو می كند.

به دنبال آن برخی از رسانه های منطقه چنین سفری را ناممكن دانست و گفتند كه سران دو كشور برنامه ای برای دیدار با یكدیگر ندارند.
حالا اما دولت ژاپن بار دیگر با انتشار بیانیه ای اعلام كرده است كه «آبه» از چند كشور اروپایی از جمله روسیه دیدار می كند.

سفر نخست وزیر ژاپن به اروپا از روز یكشنبه (فردا) آغاز می شود و در جریان آن وی با چند تن از رهبران كشورهای این قاره تا هفتم ماه می (18 اردیبهشت) كه سفر پایان می یابد ملاقات و گفت وگو خواهد كرد.

«یوشیهیدا سوگا» سخنگوی دولت ژاپن امروز گفت كه سفر نخست وزیر «آبه» به كشورهای ایتالیا، فرانسه، بلژیك، آلمان، انگلیس و روسیه انجام می شود.
یكی از محورهای اصلی گفت و گوهای وی با سران كشورهای اروپایی موضوعات اقتصادی و همكاری های تجاری و ركود اقتصادی در دنیا است.

ژاپن روزهای 26 و 27 می امسال (خرداد ماه) میزبان سران گروه «جی هفت» است و یكی دیگر از مسائل مورد گفت وگوی وی در این سفر محورهای نشست مزبور خواهد بود.
«سوگا» اعلام كرده است كه نخست وزیر با پوتین در باره چهار جزیره منطقه هوكایدو كه در اختیار روسیه است و طرفین بر سر مالكیت بر آن اختلاف دارند، ‌مذاكره خواهد كرد.

ژاپن و روسیه پس از 70 سال از جنگ جهانی دوم، هنوز بر سر نزدیك به پنج جزیره از جمله «هوكایدو» اختلاف دارند. منطقه ای كه ژاپنی ها آنها را قلمرو شمالی نامگذاری كرده اند و از دیدگاه روس ها «كوریل جنوبی» خوانده می شود.

*ایرنا