کد خبر: ۱۲۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۴۰

رکورد حضور زنان در پارلمان شکست + جدول و نمودار

در دور دوم انتخابات مجلس دهم در ایران، چهار زن به مجلس راه پیدا کردند. با توجه به نتایج انتخابات دور اول، اکنون در مجموع ۱۷ زن به مجلس ایران راه یافته‌اند که در نوع خود یک رکورد شکنی است.
در حوزه انتخابیه بروجن، خدیجه ربیعی فرادنبه با کسب ۲۲ هزار و ۲۷۵ رای به مجلس راه یافت و در حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان، سمیه محمودی با کسب ۲۸ هزار و ۹۵ رای نماینده این شهرها شد. این دو نامزد به شکل مستقل نامزد نمایندگی شده بودند.

در حوزه انتخابیه شبستر، معصومه آقاپور علیشاهی از اصلاح طلبان با کسب ۲۴ هزار و ۹۵۲ رای به مجلس راه پیدا کرد.

زهرا ساعی هم که از سوی اصلاح‌طلبان در تبریز نامزد شده بود هم برای ورود به مجلس ۱۳۴ هزار و ۱۳۱ رای کسب کرد.

تعداد نمایندگان مجلس در ایران ۲۹۰ نفر است و ۱۷ نماینده زن، کمتر از ۶ درصد تعداد کل نمایندگان است. در مجموع در تهران، از ۱۱۴۶ داوطلب حدود ۱۶۱ نفر زن بودند و  از  این ۱۶۱ نفر در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان هشت زن و در لیست انتخاباتی اصولگرایان شش زن حضور داشتند.

زهرا سعیدی از شهر مبارکه در استان اصفهان، سکینه الماسی از کنگان جم و بندر دیر در استان بوشهر، سید حمیده رزآبادی از قزوین، ناهید تاج الدین از اصفهان و هاجر چنارانی از نیشابور، زنانی هستند که در دور اول به مجلس راه یافتند.

سهیلا جلودارزاده، فریده اولادقباد، سیده فاطمه حسینی، پروانه سلحشوری، فاطمه سعیدی، طیبه چاووشی، پروانه مافی، فاطمه ذوالقدر نیز در میان ۳۰ نفر اول شهر تهران بودند.

در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، چهار زن به مجلس راه پیدا کردند. مجلس پنجم رکورددار تعداد زنان نماینده بود که در آن ۱۴زن بر صندلی‌های نمایندگی نشستند، اما مجلس هشتم با هشت نماینده زن، نقطه اوج کاهش تعداد زنان در مجلس بوده است.

به طور کلی، آمار نمایندگان زن مجلس هیچگاه بیشتر از چهار درصد نبوده است و این نخستین بار است که به حدود شش درصد می‌رسد.