کد خبر: ۱۲۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۰۳

دعوت رسمی از روحانی برای سفر به بروكسل

جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه و تعمیق همكاری‌ها با همه كشورها، به‌ویژه اعضای اتحادیه اروپا است و مقامات عالی كشورمان، ازجمله شخص رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه او، بارها در دیدارهای دیپلماتیك مختلف بر این امر تأكید كرده‌اند. اروپایی‌ها نیز بعد از اتمام مذاكرات هسته‌ای ایران و ١+٥ با هدف تعمیق روابط خود با ایران در عصر پساتحریم راهی كشورمان می‌شوند و اغلب برای دستیابی به جایگاه بهتر در بازارهای ایران با یكدیگر رقابت می‌كنند. ازهمین‌رو هر روز وعده رسیدن فصل تازه با یكی از این كشورها را می‌شنویم.
بعد از ایتالیا و آلمان و... نوبت به بل‍ژیكی‌ها رسیده و «كریستین دوفرین» رئیس مجلس سنای آنها كه خواستار فصل جدید روابط تهران- بروكسل است، دیروز در تهران از علاقه‌مندی كشورش به گسترش همكاری با تهران در همه حوزه‌ها سخن گفت و از روحانی رسما دعوت كرد كه به بلژیك سفر كند.
حسن روحانی نیز ضمن تأكید بر آمادگی ایران بر توسعه روابط همكاری با اعضای اتحادیه اروپا، ازجمله بلژیك در روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و نقش مجالس در این امر، به نقش مثبت اتحادیه اروپا در توافق هسته‌ای اشاره كرد و گفت: «توافق هسته‌ای، آغاز و نه پایان راه است و پایه‌های آن تنها با اجرای به‌موقع و دقیق توافق‌ها و تعهدات، مستحكم‌تر خواهد شد».
تحرك در مناسبات اقتصادی
رئیس مجلس بلژیك نیز مانند دیگر مقامات اروپایی توسعه مناسبات اقتصادی را در سفر خود به ایران در نظر داشت. روحانی نیز درحالی‌كه بر اساس آمار رسمی گمرك میزان صادرات ما به این كشور معادل ١,٣٢١,٥٠٧,٠٤١,٨٥٠ ریال و واردات ما از بلژیك معادل ٧,٥٢١,٥١٢,٢٦٣,٤٩٩ ریال بوده است؛ به امكانات گسترده‌ای كه برای تقویت همكاری وجود دارد و به فرصت‌های پسابرجام اشاره كرد و گفت: «مانعی برای توسعه روابط اقتصادی تهران – بروكسل وجود ندارد. دو كشور می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی مشتركی را برای كل منطقه پایه‌ریزی كنند». او به حضور هیأت‌های بزرگ تجاری جهان، ازجمله كشورهای اروپایی در تهران و انعقاد توافق‌ها و تفاهمات گسترده با آنها اشاره کرد و گفت: «تهران از حضور سرمایه‌گذاران و كارآفرینان دولتی و بخش خصوصی بلژیك نیز برای همكاری در فضای پسابرجام، استقبال می‌كند».
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز دیروز بعد از دیدار با دوفرین به مذاكرات مربوط به توسعه روابط پارلمانی دو كشور اشاره كرد و گفت: «بخش زیادی از وقت مذاکرات ما در زمینه‌هایی بود که می‌تواند در حوزه توسعه اقتصادی بین دو کشور رقم بخورد و موانع این امر برداشته شود».
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه كشورمان، نیز در جلسه با این مقام مسئول بلژیكی به ضرورت تحرک‌بخشیدن به مناسبات اقتصادی و بانکی اشاره و ابراز امیدواری كرد: «شرکای اروپایی به‌طور ملموس و واقعی برای تحرک‌بخشیدن به فعالیت‌های بانکی و مالی اقدام کنند تا مراودات دو کشور شاهد آثار آن به‌طور عینی باشند».
نگاهی به مسائل منطقه
تروریسم و مسائل منطقه‌ای نیز از دیگر محورهای بررسی‌شده در جلسات مقامات كشورمان با دوفرین بود. رئیس‌جمهوری روز گذشته از تروریسم به عنوان یك معضل بزرگ جهانی یاد و با اشاره به برخورد دیرهنگام اتحادیه اروپا با پدیده تروریسم، گفت: «متأسفانه در سال‌هایی كه تروریسم دامنگیر مردم افغانستان، عراق و سوریه شد، اروپا تا حدی بی‌تفاوت ماند و زمانی وارد عرصه مبارزه با این پدیده شوم شد كه شعله‌های آن به اروپا رسید».
او همچنین با بیان اینكه «باید از همه توان برای ریشه‌كن‌كردن تروریسم در سراسر جهان استفاده كنیم»، گفت: «باید منابع درآمد و كانال‌های انتقال تسلیحات به تروریست‌ها را قطع و مسدود كنیم و اجازه ندهیم همچنان تروریست‌ها نفت و آثار باستانی عراق و سوریه را غارت و در بازارهای مشخص و به‌سادگی به فروش برسانند».
رئیس مجلس سنای بلژیك نیز از مواضع تهران در مبارزه با تروریسم حمایت و تأكید كرد: «ایران عامل ثبات در منطقه است و می‌تواند در روند مبارزه با تروریسم نقش مهمی ایفا كند و بروكسل دراین‌باره در كنار تهران است».
دوفرین در دیدار با ظریف نیز از ایران به‌عنوان بازیگر مؤثر منطقه كه همواره در برقراری صلح و ثبات نقش محوری ایفا کرده است، نام برد و گفت: «ما نیاز داریم تا با افزایش رایزنی‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک دو کشور برای یافتن راه‌حل‌های مؤثر گام برداریم».
گفتنی است كه به بحران سوریه به عنوانی یكی از مهم‌ترین معضلات منطقه توسط طرفین در این دیدار توجه شد و وزیر امور خارجه با تبیین چشم‌انداز تحولات منطقه و سوریه گفت: «تنها یافتن راه‌حل واقعی برای بحران سوریه، واگذاری امور به مردم سوریه، اجرای انتخابات با احترام به آرای مردم است؛ اما متأسفانه برخی رویکرد طرف‌ها بر پیچیده‌سازی بحران منتهی شده و بر سر راه پیداکردن راه‌حل صحیح، با ترک میز مذاکرات، مانع‌تراشی می‌کنند». یكی دیگر از محورهای این گفت‌وگو كه توسط ظریف بر آن تأکید شد، توسعه روابط دوجانبه و نقش روابط پارلمانی در این زمینه بود. او همچنین ضرورت پایبندی به تعهدات برجام از سوی غربی‌ها را كه این روزها مدام تكرار می‌شود از یاد نبرد و با تشریح آخرین وضعیت توافق برجام گفت: «ایران تعهدات خویش را به‌طور جدی اجرا کرده است و از شرکای ١+٥ انتظار می‌رود تا تعهدات و مسئولیت‌های خویش را در قبال اجرای دقیق تعهدات خویش به عمل آورند».