کد خبر: ۱۲۵۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۰۱

خود تلويزيون چقدر درآمد دارد؟

يك بار ديگر در آستانه پايان فصل ليگ برتر باشگاه‌هاي كشور، درگيري بين فدراسيون فوتبال و سازمان صداوسيما به اوج رسيده است. پيش از اين معمولا روال كار بر اين اساس بود كه مسوولان فدراسيون از مقامات صداوسيما درخواست برگزاري جلسه مي‌كردند و بعد از عدم تحقق اين تقاضا يا بي‌نتيجه ماندن جلسات مشترك، رو به گله‌گذاري در رسانه‌ها مي‌آوردند. بر همين اساس به ندرت پيش مي‌آمد كه صداوسيما در مقام پاسخگويي بر بيايد و به كنش‌هاي فدراسيون فوتبال واكنش نشان بدهد

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛اين بار اما وضعيت تغيير كرده و طرفين به صرافت صدور بيانيه عليه هم افتاده‌اند. اخيرا بعد از انتشار برخي ديدگاه‌هاي اهالي فوتبال در مورد اينكه تلويزيون با نپرداختن حق پخش باعث آسيب رسيدن به اين حوزه شده است، ابتدا مسوول بازرگاني صداوسيما در يكي از بخش‌هاي خبري سيما توضيحاتي در اين مورد ارائه داد و گفت پرداخت حق پخش وجاهت قانوني ندارد. پس از آن نوبت به فدراسيون رسيد كه ضمن انتشار بيانيه‌اي، تلويزيون را به باد طعنه و كنايه بگيرد و تهديد كند كه فصل آينده خبري از راه دادن دوربين‌ها به استاديوم‌ها نخواهد بود. بعد از اين اتفاق بار ديگر دست‌اندركاران جام‌جم عليه طرف مقابل موضع گرفتند و با تكرار ادعاهاي پيشين، يادآور شدند اگر پولي هم از طريق اسپانسرينگ به فوتبال تزريق مي‌شود، به بركت پخش تلويزيوني است، وگرنه بدون پوشش بازي‌ها توسط سيما، كميت فوتبال از اين نظر هم لنگ خواهد بود. مشاجره اهالي فوتبال و تلويزيون در حالي دوباره اوج گرفته كه به نظر مي‌رسد هيچ‌كس به ماهيت مشكل اصلي توجه ندارد؛ اينكه با توجه به ساختار نسبتا دولتي هر دو حوزه، امكان جابه‌جايي پول بين آنها تحت عنوان حق پخش تلويزيوني وجود ندارد! فارغ از اين مشكل اساسي و بزرگ، اصولا به نظر مي‌رسد نوع موضع‌گيري‌هاي طرفين عليه هم و ادبيات و استدلال‌هايي كه به كار گرفته‌اند چندان پسنديده و قابل قبول نيست.

فدراسيون؛ متلك‌هاي بيجا

بيانيه فدراسيون فوتبال در مورد اينكه تلويزيون بايد خودش را براي جايگزيني سريال‌هاي «جذاب» به جاي پخش مسابقات فوتبال آماده كند، در نوع خود بسيار جالب بود. طعنه‌هاي نهفته در اين بيانيه، طوري بود كه مخاطب گمان مي‌كرد با يك نهاد دقيق مواجه است؛ سيستمي كه از پس رتق و فتق همه مسائل مربوط به خودش برآمده و حالا لحن عتاب‌آلودش را صرف تنبه طرف مقابل كرده است.اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه خود فدراسيون با انبوهي از مشكلات ناشي از سوءمديريت مواجه است. همين اواخر نزديك بود سهل‌انگاري و وظيفه‌نشناسي آقايان در مورد بازي استقلال اهواز و پرسپوليس به يك فاجعه ملي منجر شود. دوستان در داربي زيباي تهران هم با اشتباهات وسيعي كه در حوزه بليت‌فروشي و جذب تماشاگر انجام دادند، كاري كردند كه صدها نفر به‌رغم خريد اينترنتي بليت و سفر از نقاط دور و نزديك، پشت درهاي بسته باقي بمانند. اگر هم قرار به بحث در حوزه مسائل اقتصادي باشد، بايد از مسوولان محترم فدراسيون فوتبال پرسيد چرا در استيفاي حقوق مربوط به تبليغات محيطي وا مانده‌اند؟ آنجا كه ديگر خبري از مشكلات قانوني نيست.قراردادي بسته شده كه پولش اگر وصول شود مي‌تواند بسيار كارگشا باشد، اما سازمان ليگ قادر به گرفتن حق باشگاه‌ها نيست. آيا بهتر نيست به جاي جنگ رسانه‌اي با سيما و معطوف كردن حواس‌ها به اين نقطه، دوستان ابتدا مشكلات مربوط به حوزه مديريتي خودشان را حل كنند؟ طعنه زدن، سلاح آنهايي است كه حداقل بخش زيادي از وظايف خودشان را به درستي انجام مي‌دهند. آيا مي‌شود در مورد فدراسيون فوتبال به چنين باوري رسيد؟

تلويزيون؛ درآمد خودتان را شفاف كنيد

از طرف مقابل صداوسيما نيز مواضع عجيبي دارد كه گويا ركن اصلي اتخاذ آنها، حساب باز كردن روي بي‌خبري مخاطب است! مثلا دوستان مدعي شده‌اند از ناحيه تبليغاتي كه براي دو سامانه پيامكي 9090 و 3090 انجام داده‌اند، در مجموع 57ميليارد تومان به تيم ملي، پرسپوليس و استقلال منفعت رسانده‌اند. در اينكه پوشش تلويزيوني مسابقات نقش مهمي در جذب اسپانسرها به سمت فوتبال دارد ترديدي نيست، اما كاش صداوسيما توضيح بدهد كه خودش از قبل پخش آگهي‌هاي مفصل و طولاني‌مدت مربوط به همين دو سامانه پيامكي چقدر درآمد دارد؟ آيا بايد باور كنيم دوستان فقط به خاطر تامين منافع فوتبال براي 9090 كليپ مي‌سازند و پخش مي‌كنند يا چند مجري سرشناس و قديمي را با تايم طولاني در اختيار معرفي و تبليغ 3090 قرار مي‌دهند؟ كاش حالا كه قرار به شفاف‌سازي است و مديران تلويزيون به همين راحتي اعداد قرار گرفته در اختيار فوتبال را افشا مي‌كنند، از انتشار درآمدهاي خودشان دست‌كم از ناحيه همين دو سامانه پيامكي هم پرهيز نمي‌كردند. حالا بگذريم از بحث كهنه درآمدهاي مربوط به آگهي‌هاي قبل و بعد از مسابقات زنده و برنامه‌هايي مثل نود و باز بگذريم از هزينه گزافي كه در صورت عدم پخش فوتبال، بايد صرف توليد برنامه‌هاي جايگزين مي‌شد. آيا شفاف‌سازي خوب است، فقط براي ديگران؟

*دنیای اقتصاد