کد خبر: ۱۲۵۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۶۳
سه روحانی اصولگرا پاسخ دادند

دلیل شکست اصولگرایان چه بود؟

از همان روز 8 اسفند، زمانی که اسامی منتخبان تهران با لیست اعلامی وزارت‌کشور برابری عجیبی داشت، مشخص شد که اصولگرایان شکستی سخت از کاندیداهایی خورده‌اند که بعضا هیچ عقبه سیاسی نداشته‌اند.
 از همان روز 8 اسفند، زمانی که اسامی منتخبان تهران با لیست اعلامی وزارت‌کشور برابری عجیبی داشت، مشخص شد که اصولگرایان شکستی سخت از کاندیداهایی خورده‌اند که بعضا هیچ عقبه سیاسی نداشته‌اند. شاید آرا در بعضی از شهرها و شهرستان‌ها همچون مشهد یا قم متفاوت بود، اما در هر حال اصولگرایان می‌دانستند که تهران مدل سیاسی از کل کشور است، شاید از همین رو بعد از اعلام نتایج، تهران شد کوفه و تهرانی‌ها کوفی. اما این مدل کوچک‌شده کشور به‌دور از هر پیش‌بینی و گمانه‌زنی، پیامی روشن داشت و آن پایان استیلای اصولگرایان بر کرسی‌های سبز بهارستان در سه دوره متوالی بود. فرهیختگان دلایل این شکست را بررسی کرده و از سه روحانی از دو تشکل مذهبی سیاسی جامعتین پرسیده است که چرا این اتفاق برای اصولگرایان رخ داده است.


حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: از نظر من آنچه اصلاح‌طلبان در پی آن بودند اتفاق نیفتاده است و الان هم اکثریت با اصولگرایان است. قدرت در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها در دست اصلاح‌طلبان بوده و این هم نتیجه همین قدرت است. صحبت از تخلف نیست، اما به هر حال استانداران و فرمانداران هم تاثیرگذار هستند. اعمال قدرت نتیجه را این‌گونه رقم زد، البته حرف از تخلف انتخاباتی نیست بلکه به نظر می‌رسد دولت و کارگزارانش از ترفندهایی استفاده کرده‌اند.


حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت: «این کاخ که می‌بینی گاه از تو است و گاه از من». اصولا این دنیا مناصب و اقتدارش دست به دست شدنی است و برای هیچ‌کس ثابت نیست به‌ویژه در کشور ما که افراد با آرای مردم مشخص می‌شوند. پس طبیعی است که این اتفاق بیفتد و نباید چندان برای مردم جلب توجه کند آن‌هم در تغییراتی که نیروهای انقلاب در چارچوب نظام بر این مناصب تکیه بزنند، بنابراین خلاف عادت نیست. به نظر می‌رسد هر جریانی در یک بازه زمانی روی کار می‌آید و بعد کنار گذاشته می‌شود و احتمالا بعد سر کار می‌آید. عملکرد جناح‌ها هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. نارسایی‌هایی ممکن است وجود داشته باشد که به نظر مردم بیاید یا وعده‌هایی که داده می‌شود، اما اجرایی نمی‌شود و اختلافاتی که به وجود می‌آید. هریک از اینها عامل تغییر و تحول است.


جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز: اولا رای آوردن آقایان اصلاح‌طلب دلیل بر پیروزی نیست؛ رای نیاوردن اصولگرایان هم دلیل بر منفور بودن‌شان نیست. در جنگ احد، پیغمبر شکست خورد اما در قرآن گفته شده است: «اگر امروز شما شکست خوردید قبلا آنها شکست خورده بودند و ما روزگار را بین افراد می‌چرخانیم.»
اصلاح‌طلبان روسیاهی از مجلس ششم دارند که پاک نمی‌شود. انتخابات هم برای من معمایی است که بدون ترفند انجام نشده است. ممکن است عده‌ای اسمش را تخلف بگذارند اما من معتقدم معما و ترفند است. این دولت خوشحال نباشد که عده‌ای وکیل‌الدوله به مجلس رفته‌اند. امیدواریم که مردم خصوصا تهرانی‌ها بیش از این ضرر و زیان و خسارت نداشته باشند. این خسارات برای کسانی است که قربه الی‌الله رای ندادند بلکه قربه بی‌بی‌سی رای دادند.