کد خبر: ۱۲۵۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۷۱

تلاش ایران برای خروج از لیست سیاه

تلاش ایران برای پیوستن به سیستم بانکی جهانی ادامه دارد. با گذشت بیش از سه ماه از برجام، به سبب فاصله سیستم بانکی ایران با سیستم بانکی جهانی و به‌روزنبودن آن، هنوز بانک‌های ایرانی مورد پذیرش بانک‌های سطح اول جهان قرار نگرفته‌اند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛تلاش ایران برای پیوستن به سیستم بانکی جهانی ادامه دارد. با گذشت بیش از سه ماه از برجام، به سبب فاصله سیستم بانکی ایران با سیستم بانکی جهانی و به‌روزنبودن آن، هنوز بانک‌های ایرانی مورد پذیرش بانک‌های سطح اول جهان قرار نگرفته‌اند.

 به‌همین‌دلیل رئیس کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» فاش کرد نمایندگان دولت ایران یک هفته پیش با سازمان بین‌المللی «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) که این کشور را در لیست سیاه سیستم مالی جهانی قرار داده است، دیدار کردند تا شاید گامی باشد در راستای رفع مشکلات و موانع برای پیوستن به سیستم بین‌المللی.

ولی‌الله سیف به سی‌ان‌بی‌سی گفت: نمایندگان FATF  از اقداماتی که توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی ایران انجام گرفته است، متعجب شدند و از تغییراتی که ما در بخش بانکی خود صورت داده‌ایم، مطلع نبودند. این شبکه آمریکایی در گزارش خود تمایل ایران برای خارج‌شدن از این لیست سیاه را به مشکلاتی که برای دسترسی به پول‌های حساب‌های خارجی خود دارد، مربوط دانست.

اگرچه ایران اکنون مجاز است به این حساب‌ها دسترسی داشته باشد، اما سایر تحریم‌هایی که به بهانه حمایت از تروریسم علیه تهران حفظ شده‌اند، باعث شده بانک‌های اروپایی تمایلی به تبدیل این حساب‌ها به دلار که شیوه مرسوم برای نقل‌وانتقال پول در سراسر جهان است، نداشته باشند.

سیف ابراز اطمینان کرد بانک‌های ایرانی از این لیست سیاه حذف خواهند شد اما زمان آن را مشخص نکرد.

گروه FATF چنین دیداری را تأیید کرد اما حاضر به ارائه توضیحات نشد و فقط اعلام کرد این سازمان فرایندی را مدیریت می‌کند تا اطمینان حاصل کند کشورهای سراسر جهان استانداردهای بین‌المللی ضدپول‌شویی و ضدفاینانس تروریسم را رعایت می‌کنند. فرایند مذکور یک فرایند دقیق، غیرسیاسی، بسیار فنی و اغلب طولانی است و بازبینی وضعیت ایران به شکل بی‌طرفانه مشابه بازبینی‌هایی که برای کشورهای دیگر انجام گرفته است انجام خواهد شد.

با این همه، این گزارش احتمال تغییر موضع FATF را بسیار بعید دانسته است. این مؤسسه در فوریه بیانیه‌ای را منتشر کرده و نسبت به کوتاهی ایران در رسیدگی به ریسک فاینانس تروریسم و تهدیدهایی که متوجه یکپارچگی سیستم مالی جهانی می‌کند، ابراز نگرانی کرده بود. رئیس کل بانک مرکزی ایران قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF را غیرمنصفانه و برخلاف حقایق و تغییرات صورت‌گرفته دانست. وی به یک قانون ضدپول‌شویی که سه سال پیش در کشور اجرا شد و همچنین قانون مقابله با تروریسم که ماه گذشته در مجلس ایران تصویب شد، اشاره کرد.

براساس این گزارش، هر دو گروه مخالفان و موافقان رابطه آمریکا با ایران اظهار می‌کنند خروج ایران از لیست سیاه FATF، یک فرایند طولانی و دشوار خواهد بود.

*ایسنا