کد خبر: ۱۲۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۱

نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن ذائقه مردم رئیس مجلس آینده را انتخاب کنند

یک عضو شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: با این نگاه که شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان، ظرفیتی است که باید از آن بهره ببریم ، می توان گفت که کار این شورا ادامه پیدا می‌کند .

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛محمود میرلوحی با اشاره به موفقیت اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، اظهار کرد: مردم ما در دور دوم انتخابات نیز همانند مرحله ‌ی اول که به خوبی تصمیمشان را در تهران و مراکز استان ها نشان دادند، نظر خود را در حوزه های باقی مانده به صندوق انداختند.البته تفاوت هایی در برخی حوزه‌ها که شرایط قومی و قبیله ای بر آن ها حاکم است وجود داشت، اما من می خواهم بگویم برای اولین بار حتی در حوزه‌های قومی هم شاهد رفتار سازمان یافته‌ی سیاسی مردم بودیم.

وی خاطر نشان کرد: در انتخابات‌های گذشته حوادث و نزاع های قومی-محلی زیاد اتفاق می افتاد، همین مسئله هم مشارکت در انتخابات را پر هزینه می کرد. به نظر می آید که یکی از برکات چشمگیر این انتخابات، نگاه جریان ساز سیاسی مردم بود و شاهد بودیم که فضای سیاسی و رقابتی در شرایط سالمی قرار داشت. این موضوع خودش بلوغ کشور در عرصه ی سیاست داخلی را نشان می دهد و ما تبلوربلوغ سیاسی را در لیستی رای دادن مردم دیدیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: انتخابات در دور اول روندی را طی کرد که برای جریان اصلاحات نتایج مثبتی به همراه داشت؛ چرا که این جریان سیاسی توانست با برنامه عمل کند . اصلاحات از ابتدای فعالیت های انتخاباتی دارای چارچوب و قانون بود و به آن ها پایبند ماند. در دور دوم هم نشان داد که مانند گذشته اهل برنامه ، نظم و قانون است و همان روش را پیش گرفت.

وی افزود: اصلاحات حتی مقابل رقیبش که گاهی رفتاری خارج از انصاف و قانون داشته اخلاقی عمل کرد و با همین روش ها بود که توانست کشور را به امید و آرامش دعوت کند. دعوت به امید، آرمش و رونق اقتصادی هم با پاسخ مثبت مردم رو به رو شد. به نظر من جریان اصلاح طلب باید هم شاکر خداوند باشد و هم از لطف و اعتماد مردم سپاسگذاری کند .

میرلوحی با اشاره به مشارکت کم سابقه‌ی مردم در دور دوم انتخابات گفت: مرحله ی دوم انتخابات در راستای روند مرحله ‌ی اول ، در حالی به پیروزی انجامید که کسی فکر نمی کرد مشارکت مردم به این اندازه باشد. ما عقیده داریم علاوه بر رفتار و نوع تبلیغات اصلاخ طلبان و حامیان دولت که به پیروزی لیست امید انجامید، منش کاری و عملکرد رقیب هم دلیلی شد تا مردم بیشتر از گذشته برای حضور در انتخابات و رای دادن به لیست امید ترغیب شوند. همین اتفاق در مرحله ی دوم هم تکرار شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گروهی ادعا می کنند دولت از شرایط انتخاباتی به نفع خود سوء استفاده کرده است، ادامه داد: همه می دانند که اگر واقعا چنین اتفاقی افتاده بود، مخالفان دولت سکوت نمی کردند و آن را همه جا جار می زدند.

این عضو شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان اظهار کرد: ما فکر می کنیم جریان اصلاح‌طلب در رفتار و اخلاق سیاسی اش و همچنین پایبندی به قول و قرارهایش با مردم درست رفتار کرده است، از همین رو مردم هم درهر دو دوره‌ی انتخابات به اصلاحات اعتماد کردند و با رای خود جواب مثبتی به این سیاست‌ورزی ها دادند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای عالی سیاستگذاری منحل می شود و یا باقی می ماند با اشاره به روند شکل گیری شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان توضیح داد: بارها گفته ام که جریان اصلاحات واقعیتی را رسمیت داد، جریان اصلاحات سیستم فرماندهی ندارد و بر اساس خرد جمعی و فعالین مجموعه‌ی دوستانش حرکت می کند، لذا از چندی پیش ، در استان ها و شهرستان ها خیلی از دوستان به این ضرورت رسیده بودند که باید هماهنگی بیشتری میان اعضای اصلاح‌طلب شهرها برقرار شود.

میرلوحی افزود: انتخابات مجلس شورای اسلامی این شرایط را فراهم کرد که همه‌ی اصلاح طلبان کشور زیر چتر شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی فعالیت کنند . در ادامه از این هم فرا تر رفت و حتی اصولگریان معتدل را هم پیش خود آورد. حالا این سوال مطرح است که با توجه به آنکه این سیستم کارآمد بوده است، سال دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است و همه‌ی بزرگان ،اندیشمندان و فعالین سیاسی اصلاح طلب و میانه رو با شورای عالی سیاستگذاری به هم نزدیک شده اند ،حال باید دید آیا باید این سیستم از میان برود یا خیر؟

وی تصریح کرد: باید به فکر بود که این عزیزان دوباره پراکنده نشوند و نزدیکی خودشان را با جریان اصلاحات حفظ کنند . بحث های کارشناسانه‌ای در چارچوب اصلاح طلبی ، میان اهل نظر و خود شورای عالی اصلاح‌طلبان انجام شده است. فکر می کنیم با این نگاه که شورا ظرفیتی است که باید از آن بهره ببریم ، کار شورا ادامه پیدا کند. واقعا هم این شورا در شهرها و روستاها خوب عمل کردند.

این عضو شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان گفت:دستاورد این مجلس علاوه بر کسب نتیجه ی خیلی خوب برای اصلاح طلبان ، نزدیکی و هماهنگی آنان نیز بوده است. امروز اصلاح‌طلبان سراسر ایران همدیگر را بهتر می شناسند، با هم ارتباط بیشتری دارند، هماهنگی مناسب تری از خود نشان می دهند و می دانند در شرایطی چون انتخابات باید چه کار کنند.

وی در تشریح سخنان خود یادآور شد: دوستان ما در سطح استان از ادامه ی استفاده از چنین ظرفیتی غفلت نخواهد کرد.این اجماع جنبه‌های مختلفی دارد که باید ببینیم چگونه باید از آن استفاده کنیم. تصمیم گیری نهایی در مورد ادامه ی فعالیت یا اتمام کار شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان منوط به خرد جمعی است.نظر خود من این است که نباید این اجتماع قوی و ریشه دار و توانمند پراکنده شود. بعد از مشورت با بزرگان اصلاحات و در نظر گرفتن وضعیت، مصلحت و شرایط کار، برای ادامه‌ی کار شورا یا پایان کارش هماهنگ خواهیم شد .

میرلوحی همچنین گفت: شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان تلاش کردند و سیاستی را پیش گرفتند که به احترام مجلس و نمایندگان ملت و بر اساس قانون دخالتی در انتخاب ریاست مجلس نداشته باشند. این انتخابات ویژگی خاصی داشت و باید گفت شورای عالی سیاستگذاری پاسخگوی تصمیمات و لیست های ارائه شده اش به مجلس بوده و هست؛ اما در ادامه هم اعلام کرده است که مسئله ریاست مجلس را موضوعی برای داخل مجلس می داند. پس از اتمام کارهای قانونی مرحله دوم و تشکیل فراکسیون امید درباره‌ی انتخاب رئیس مجلس تصمیم گیری می شود .

وی با بیان اینکه "نمایندگان با مجموع شرایط موجود و با در نظر گرفتن ذائقه مردم باید رئیس مجلس را انتخاب کنند" گفت: باید توجه داشته باشیم که رئیس مجلس نماینده‌ی خواست و اراده ی مردم است و رئیسش هم باید بازتاب کنده خواست مردم باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به گمانه زنی هایی که برای ریاست مجلس می شود، یادآور شد: جایگاه دکتر عارف به عنوان سرلیست تهران آن هم با رای قاطعی که مردم به ایشان دادند، مشخص است . باید دید خود منتخبین مردم در فراکسوین امید چه تصمیمی می گیرند . اصل این است که ائتلاف فعلی ادامه پیدا کند . ما با دکتر لاریجانی ائتلاف نوشته‌شده‌ای بر روی کاغذ نداریم، اما به صورت غیر حضوری همکاری و هماهنگی هایی با هم انجام داده ایم .

وی ادامه داد: بنای هر دو طرف بر این است که این ائتلاف حفظ شود تا مردم از همکاری بین مجموعه ‌ی نیروها لذت ببرند. ما فکر می کنیم در مجلس آینده دو فراکسیون قوی خواهیم داشت. وجود فراکسیون امید که مشخص است؛ از شواهد هم بر می آید که اقای لاریجانی می تواند فراکسیون رهروان را احیا کند . البته این موضوع را من طبق قرائن عرض می کنم و درستی یا نا درستی اش تشخیص خود دوستان است.

میرلوحی در پایان گفت: ما فکر می کنیم همکاری بین مجلسی ها روز به روز بیش تر می شود تا از ظرفیت همه ی نیروها برای پیشبرد اهداف ملی استفاده شود . بویژه بعد از برجام و انتخابات مجلس جامعه انتظارات بالایی در حوزه ی رونق اقتصادی ،سرمایه گذاری و اشتغال دارد . امیدواریم در کنار همکاری ها، شاهد رقابت های سالم دوستانه و سازنده باشیم.

*ایسنا