کد خبر: ۱۲۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۳۳

هجوم ملخ‌های کوهاندار به آران و بیدگل

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل گفت: ملخ‌های کوهاندار امسال زودتر از موقع و در اوایل بهار به تاغزارهای شهرستان هجوم آوردند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛منطقه اصفهان، افزود: این ملخ‌ها به سطح سه هزار هکتار از جنگل‌های دست کاشت در مناطق ارغوانی، چهار طاقی، فیض آباد، خطب شکن، حسین آباد، میرزا تقی و شجاع آباد حمله کردند.

وی اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی واحد حفاظت اداره منابع طبیعی و شناسایی به موقع مکان‌های طغیان ملخ، عملیات مقابله‌ای از اواسط فروردین ماه آغاز شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل با بیان اینکه سن ملخ‌ها برای مقابله باید به پوره سن 2 برسد، تصریح کرد: در مدت یک ماهه رشد از پوره سن 2 تا پوره سن 3 عملیات مقابله‌ای به طور کامل انجام و تمام ملخ‌ها نابود شد.

شفیعی خاطر نشان کرد: این عملیات به صورت شیمیایی و از طریق دستگاه‌های سمپاشی و با اعتبار 330 میلیون ریال به صورت کامل انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: ملخ‌های کوهاندار از مهم‌ترین آفات درختان تاغ هستند که با تغذیه بیش از اندازه این درختان موجب خشک شدن آنها و در نتیجه فرسایش خاک می‌شوند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل گفت: هجوم ملخ‌های کوهاندار به تاغزارهای آران و بیدگل هر ساله موجب خشک شدن بخش وسیعی از این تاغزارا می‌شود که این خود موجب حرکت ماسه‌های روان در مناطق آسیب دیده می‌شود.

شفیعی افزود: جدا از مباحث حرکت ماسه‌های روان در صورت رشد این ملخ‌ها و رسیدن به پوره سن پنج، این ملخ‌ها به داخل شهر هجوم آورده و آسیب‌های اجتماعی را به شهر وارد می‌کنند.

به گزارش ایسنا؛ آران و بیدگل با دارا بودن 120 هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت تاغ، 40 درصد از تاغزارهای استان اصفهان را در خود جای داده است.

*ایسنا