کد خبر: ۱۲۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۰۲

مرگ بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران

‌یک کارشناس محیط زیست لرستان گفت: منطقه حفاظت شده اشترانکوه به وسعت تقریبی 104 هزار هکتار تنها بانک ژنی زاگرس و یک کلکسیون کامل از مناظر طبیعی بوده که 60 گونه گیاه انحصاری را در دامان داشته و در بخش مرکزی زاگرس و شرق لرستان واقع شده است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛علی دالوند افزود: متاسفانه این سرمایه ملی و جهانی چند سالی است که در نهایت غفلت و بی‌تفاوتی و در سایه‌ تفکرات غیر‌علمی برخی افراد ناآگاه که بدون توجه به قانون و مقررات زیست‌محیطی مناطق حفاظت شده دست به تخریب این منطقه حیاتی زده‌اند، به شدت آسیب دیده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه الان در این منطفه با تخریب‌هایی نظیر جاده‌سازی‌، آتش‌سوزی، ساخت و ساز، صید و شکار، حضور گردشگران بیش از ظرفیت در طول فصول ممنوعه به قلب منطقه، تعطیل، آلودگی آب دریاچه گهر، چرای بی‌رویه دام، نابودی جنگل‌های ارس و بلوط و ... مواجه هستیم.

این فعال زیست محیط لرستان تصریح کرد: جنوب منطقه حفاظت شده اشترانکوه یکی از بی نظیرترین زیستگاه‌های کشور محسوب می‌شود. متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب به انحاء مختلف به بهانه احداث استخرهای پرورش ماهی دامداری و زنبورداری و باغ‌داری و صید و شکار و غیره در کمال آرامش مبادرت به تصرف اراضی جنگلی و مرتعی این منطقه و رودخانه و چشمه‌های بسیار کرده‌اند.

دالوند اضافه کرد: این در حالی است که مشکلات منطقه بارها از سوی فعالان محیط زیست به سازمان‌های ذیربط انعکاس داده شده و هر سازمانی، متولی امر را سازمانی دیگری می‌داند. آیا دیدن چنین جرم‌های آشکار از سوی متعرضان و متصرفان قابل اغماض است؟

وی بیان کرد: دریاچه گهر دریاچه‌ای الیگوتروف و کم غذاست و سیر کلیماکس یک دریاچه در حالت طبیعی می‌تواند هزاران سال به طول بینجامد.

این کارشناس محیط زیست افزود: دریاچه گهر در مدت کوتاهی به آخر عمر خود رسیده و در مرحله دیستروف یا مرگ قرار گرفته است و دلیل آن پدیده یوتریفیکیشن است که گفته‌اند به دلیل غنی شدن طبیعی نیتروژن و فسفر اتفاق افتاده است.

دالوند اظهار کرد: منبع طبیعی ورود ازت و فسفر به دریاچه چیست؟! فسفر و نیتروژن از کجا به‌صورت طبیعی به دریاچه وارد شده اند که باعث مرگ آن شده است. قطعا منبع نیتروژن و فسفر دریاچه گهر طبیعی نبوده و یقینا دلیل اصلی آن استفاده بسیار زیاد و بی‌حد و مرز مواد شوینده‌ای است که گردشگران در فصل گردشگری جهت شنا و شستشو ظروف و غیره از انواع تاید شامپو و مایعات دستشویی استفاده می‌کنند. بهتر است به جای استفاده از کلمات علمی که معنی آن راخوب نمی‌دانیم دلیل ساده مرگ دریاچه گهر را که همان بی‌توجهی به اصول حفاظت سازمان محیط زیست بدانیم وهمه این نابودی را پای سیر طبیعی نگذاریم.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد بحث بر سر مسایل اکولوژیکی و علمی زیستگاه‌ها مشکلی از دریاچه گهر منطقه اشترانکوه را حل کند اما با این حال حاضریم در مجمعی علمی با حضور متخصصین صاحبان نظر درمحیط‌زیست کشور در خصوص مرگ و نابودی اشترانکوه در سمینار علمی مناظره کنیم.

دالوند اضافه کرد: قطعا محیط‌بانان اشترانکوه از متعصب‌ترین و پرتلاش‌ترین و زحمتکش‌ترین محیط‌بانان کشور هستند و همه مردم دورود و لرستان و حتی سراسر کشور از زحمات این عزیزان واقف هستند، ولی آنچه مهم است این است که برخی سعی در خوب جلوه دادن منطقه هستند، چون مقصرین و کسانی‌که قصور کرده‌اند، سعی دارند به این روش ذهن مردم را منحرف کنند، بهتر است واقعیت را بپذیریم و نه اینکه اطلاعات غلط به مردم بدهیم.

وی بیان کرد: مدیریت دریاچه در فصل گردشگری کاملا از دست سازمان محیط زیست خارج شده و کنترل گردشگر تنها در 3 ماهه تابستان بسیار سخت است و کاری به پیش نخواهند برد و این در حالی است که علی‌رغم ارسال ده‌ها گزارش و نامه از سوی صاحبنظران به سازمان محیط زیست برای حفظ این نگین ارزشمند تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

این کارشناس محیط زیست گفت: در صورت ادامه این روند با توجه به مشاهدات میدانی و مطالعات صورت گرفته مرگ دریاچه در کمتر از دو دهه دور از انتظار نیست و یقینا با این روند باید فاتحه این دریاچه را بخوانیم و نسل‌های آینده را از وجود این مواهب الهی محروم کنیم‌.

*ایسنا