کد خبر: ۱۲۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۰۹

آیا تجزیه ایران به نفع عراق است؟/ اقدامات مقتدی صدر نسنجیده بود

تعیین ضرب الاجل صدر برای عبادی به منظور تشکیل کابینه برای مبارزه با فساد و رانت خواری و مخالفت صدر با کابینه پیشنهادی باعث شد که او از طریق فراخوانی از طرفدارانش بخواهد برای نشان دادن اعتراض خود به خیابان ها بیایند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛طرفداران صدر به دنبال این فراخوان به پارلمان هجوم بردند و همین اقدام آن ها وضعیت فوق العاده امنبیتی را در عراق به وجود آورد. حسین هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است یکی از مقصر های اصلی بحران اخیر مقتدی صدر است و در شرایط فعلی عراق صدر نباید دست به چنین کاری می زد. مشروح گفتگوی خبرآنلاین با این کارشناس مسائل خاورمیانه را در ادامه می خوانید.

شرایط کنونی عراق را چگونه می بینید؟ چرا جریان مقتدی صدر دست به چنین اقدامی زد و آیا می توان این کار را قابل توجیه دانست؟
با توجه به اینکه آقای حیدر العبادی نخست وزیر عراق در یک سال اخیر دستور مبارزه با فساد و رانت خواری را داده بود اما در طول یک سال گذشته عملا هیچ اقدامی برای تغییر ساختار سیاسی عراق انجام نداد. افرادی که که آقای حیدر العبادی اخیرا به پارلمان برای گرفتن رای اعتماد معرفی کرد کابینه ای در سطح شرایط فعلی عراق نبود، یعنی اشخاصی که آقای حیدر العبادی به عنوان وزیر به پارلمان پیشنهاد کرده در حد شرایط فعلی عراق نیستند ضمن اینکه بسیاری از آنها وابسته به جناح های سیاسی هستند و نمی توانند در شرایط فعلی عراق و نا امنی های موجود تصمیم درستی بگیرند. به همین دلیل صدر در این شرایط از طرفداران خودش خواست به منطقه الخضرا و پارلمان هجوم بیاورند اگرچه این اقدام او اقدامی نسنجیده و مغایر با قوانین داخلی است اما به هر حال مردم عراق از شرایط فعلی خسته شدند و باید کابینه ای که متناسب با شرایط عراق و حجم و جایگاه عراق بود تشکیل شود و این کابینه به وظایف خود که مبارزه با رانت خواری و فساد اداری است عمل می کرد. می توان گفت در بخشی از جریان های اخیر مقتدی صدر مقصر است زیرا حضور مردم در منطقه صدر نمی تواند کمکی به برون رفت عراق از بحران فعلی بکند.
حسن هانی زاده

موضوعی که اینجا می تواند قابل توجه باشد چرایی این اقدام از سوی جریان صدر است؟ به نظر شما چرا گروه مقتدی صدر چنین اقدامی را در دستور کار خود قرار دادند؟
صدر ضرب العجلی را برای آقای عبادی تعیین کرد که قرار بود در این مدت آقای عبادی در یک فرآیند زمانی شش ماهه کابینه جدید تعیین کند و سریعا با فساد اداری و رانت خواری مبارزه کند اما این اتفاق رخ نداد و آقای صدر از طریق فراخوان طرفداران خودش سعی کرد به نوعی به آقای عبادی فشار وارد کند. به هر حال همه جریان های سیاسی در این مسئله مقصر هستند و حتی مقتدی صدر هم در این شرایط نباید دست به این حرکت می زد و طبیعتا این کار قابل توجیه نیست.

به نظر شما ایران در مقابل بحران های اخیر باید چه موضعی داشته باشد؟

این یک مسئله داخلی است. ایران همواره به دنبال این موضوع است که امنیت عراق تامین شود و کابینه ای روی کار بیاید که با ملت عراق و مرجعیت عراق همخوان باشد و بتواند مشکلات این کشور را حل و فصل کند است. مسئله مهم برای ایران مبارزه با داعش و گروهک های تروریستی است و به همین دلیل ایران با نگرانی مسائل عراق را دنبال می کند و هر گونه اتفاقاتی که در عراق رخ دهد روی ایران اثر مستقیم خواهد گذاشت و لذا ایران اگرچه در مسائل داخلی و سیاسی عراق دخالت نمی کند اما خواهان استقرار و ثبات عراق است و نباید فراموش کرد که در بحران های امنیتی و سیاسی عراق کشور های عرب منطقه مانند عربستان، امارات، قطر و بحرین هم دست دارند.

با توجه به صحبت های شما پس ایران باید موضع بیطرفانه داشته باشد؟

ایران به عنوان کشوری که نفوذ معنوی زیادی در عراق دارد می تواند کمک زیادی به آقای حیدر العبادی و جریان های سیاسی در تشکیل یک کابینه منسجم انجامد دهد. به همین دلیل ایران نمی تواند به صورت مستقیم در مسائل عراق دخالت کند ولی تجربه ایران می تواند برای عراق مفید باشد

انتهای جریان مقتدی صدر را کجا می بینید؟ فکر می کنید با این وضعیت چه چشم اندازی در انتظار این گروه باشد؟

اگر جریان های سیاسی عراق به یک اتفاق نظر برای همکاری و مقابله جدی با گروهک های تروریستی دست پیدا نکنند عراق مسلما به سمت تجزیه و فروپاشی حرکت خواهد کرد. تهدید اخیر رهبران اقلیم کردستان برای جدایی از عراق می تواند برای این کشور خطر آفرین باشد و به همین دلیل هم آمریکا و هم عربستان دنبال تجزیه عراق هستند و باید جریان های سیاسی هوشیار باشند و با اتحاد بیشتری برای تشکیل کابینه حرکت کنند.