کد خبر: ۱۲۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۷۰

هیاهوی تندروها برسر یک‌صندلی/پیشنهاد فعالان‌سیاسی برای انتخاب رئیس‌مجلس‌دهم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه مجلس دهم باید نشان دهد که با سه دوره قبلی مجلس شورای اسلامی فرق دارد،‌ گفت: دو فراکسیون امید و اصولگرایان با رعایت اخلاق، هماهنگی و تعامل مسائل مختلف مجلس را برای حل مشکلات کشور دنبال کنند.

حسین کاشفی با اشاره به اینکه پیام دو انتخابات 92و 94، رعایت اخلاق، توجه به منافع ملی و نه بداخلاقی‌ها بوده است، افزود: این خواسته‌های مردم باید در مجلس دهم تبلور یابد. مجلس دهم باید نشان دهد که دنبال برخورد حذفی و تقابلی نیست، بلکه در رأس امور است و مسائل را به دور از تنش و با بحث‌های کارشناسی پی می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مشکلات متعددی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: متأسفانه عده‌ای به جای اینکه به دنبال حل این مشکلات باشند، دنبال اختلاف ‌افکنی میان منتخبان مجلس دهم هستند. در حالی که کشور به انسجام و همدلی نیاز دارد این عده بی‌توجه به منافع ملی و آینده کشور، به اختلاف ‌افکنی روی آورده‌اند. متأسفانه معلوم نیست اینها کی می‌خواهند از گذشته درس بگیرند؟ در دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس اتفاقات بسیار مهمی افتاد و مردم به کسانی رأی دادند که دنبال منافع ملی هستند. چه کسی فکر می‌کرد اصلاح‌طلبان،‌ اصولگرایان را در لیست خود قرار دهند؟ در این دو انتخابات، طرد و نفی جای خود را به همدلی و همکاری داد.

کاشفی در ادامه تصریح کرد: مردم به شعار همدلی رأی دادند. این کشور به همه تعلق دارد و اختلاف سیاسی هم با رعایت قانون اساسی و پذیرش اصل نظام، امر پذیرفته شده‌ای است. ما باید اختلافات را به رسمیت بشماریم اما به رأی اکثریت تن دهیم. اکثریت هم نباید حقوق اقلیت را نادیده بگیرد.

ریئیس پیشین خانه احزاب همچنین خاطرنشان کرد: مجلس دهم باید به دور از تنش باشد و به دولت در حل مشکلات کمک کند نه اینکه مثل مجلس نهم دنبال کارشکنی باشد. البته معتقد نیستم که هرچه دولت بگوید همان شود اما کارشکنی هم نباید انجام شود. خروجی مجلس دهم باید همکاری با دولت برای رفع مشکلات کشور باشد.

کاشفی در ادامه گفت: منتخبان مردم نباید به تله و دام اختلاف‌افکنان داخل شوند. تاکنون نتایج خوبی از تعامل به دست آمده است پس این تعامل و همکاری باید ادامه یابد. منتخبان مردم و فراکسیون امید باید به دنبال منافع ملی باشند و نباید بر سر انتخاب رئیس مجلس تقابل شکل گیرد زیرا این تقابل و اختلاف همان هدفی است که اختلاف افکنان به دنبال آن هستند.

وی در پایان با بیان اینکه انتخاب رئیس مجلس با رأی اکثریت نمایندگان مجلس دهم انجام می‌شود، اظهار کرد: همان سازوکاری که موجب شکل‌گیری لیست امید در انتخابات شد، می‌تواند در انتخابات هیأت رئیسه و روسای فراکسیون‌ها هم تکرار شود.

تندروهای شکسته خورده به دنبال اختلاف‌افکنی در مجلس هستند

بهروز نعمتی منتخب مردم تهران در مجلس دهم هم گفت: برخی جریانات تندرو و شکسته خورده در انتخابات هفت اسفند به دنبال ایجاد اختلاف میان حامیان عارف و حامیان لاریجانی به بهانه ریاست مجلس آینده هستند.تندروها با جدیت به دنبال تشدید اختلافات در بین جریان های پیروز انتخابات هستند و منافعشان را در گرو این اختلافات می بینند تا مجلس آینده را ناکارآمد جلوه دهند.

وی در خصوص عملکرد رئیس مجلس نهم در دوره مسئولیت خود گفت: آقای لاریجانی در زمان مسئولیت خود در مجلس عملکرد مثبت و موثری داشته و در بزنگاه‌های خاصی نظیر موضوع برجام و یکشنبه سیاه مجلس در دولت سابق درایت و توانمندی خود را به اثبات رساندند و امیدواریم این مسیر در مجلس دهم نیز تداوم داشته باشد.

مخالفان دولت هیچ نقشی در مدیریت مجلس دهم نخواهند داشت

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز با اشاره به القای اختلاف میان جناح و ائتلاف پیروز انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: این اختلاف‌افکنی‌ها به دلیل شکست آنها در انتخابات است. علی‌محمد حاضری با بیان اینکه پیروزی ائتلاف اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان یک شگفتی بزرگ انتخابات دور دهم مجلس بود، اظهار کرد: جناح شکست خورده بعد از اینکه نتوانست به ترکیب مورد نظر خود در مجلس دست پیدا کند، سعی می‌کند در میان جناح پیروز با دامن زدن به موضوع ریاست عارف یا لاریجانی بر مجلس، اختلاف بیافکند.

وی در ادامه افزود: با این وجود نتیجه انتخابات، گرایش مردم را نشان داد و همین گرایش نقش مهمی در انتخاب رئیس مجلس خواهد داشت. در واقع مردم با رأی خود اکثریت مجلس را تعیین کردند و این اکثریت هم رئیس مجلس را برمی‌گزیند با این وجود جناح شکست خورده اینگونه القا می‌کند که تکلیف رئیس مجلس دهم، از بیرون مجلس مشخص می‌شود در حالی که انتخاب رئیس مجلس به عهده نمایندگان است. همانقدر که مردم در انتخابات گرایش خود را نشان دادند، نمایندگان این گرایش نیز رئیس مجلس را انتخاب می‌کنند.به گفته حاضری نمایندگان مجلس هم باید بپذیرند که در انتخاب رئیس مجلس باید تابع رأی و گرایش مردم باشند و بر همین اساس در انتخاب رئیس مجلس شرکت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین، خاطرنشان کرد: رویکرد مجلس دهم تعامل با دولت است و گزنیه مخالف دولت و کارشکن هم در انتخابات رأی نیاورده است. تفکر همسویی با دولت در انتخابات پیروز شد و هر فردی هم که رئیس مجلس شود این تفکر را دنبال می‌کند و گرایش مخالف دولت در هیأت رئیسه مجلس وجود نخواهد داشت.مخالفان دولت که همان مخالفان برجام هستند هیچ شانسی در نقش‌آفرینی مجلس دهم ندارند زیرا مردم راه را برای نقش‌آفرینی آنها از بین بردند.

فضای التهابی مجلس به سمت ناکارآمدی می برد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که نباید "نخبگان سیاسی و دو طیف در موضوع ریاست مجلس فضا را سیاست‌زده کنند". فرهاد تجری با بیان اینکه رویکرد مردم در انتخاب نمایندگانی، فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی و مواضع آن‌ها‌، عقلانیت‌، اعتدال، منطق‌گرایی و تعادل شخصیت نمایندگان بوده است،‌ اظهار کرد: درسطح کشور مردم سعی کردند افراد متعادل و کم‌حاشیه را انتخاب کنند تا فضای کشور آرامش پیدا کند و افراد با این روحیه و سابقه‌، بیشتر به مشکلات و معضلات مردم بپردازند و هم‌چنین مجلس به عنوان مرکزی متشکل از تفکرات، نگاه‌ها، قومیت‌ها‌، تبلور و نماد کلیت کشور با تمام گرایش های سیاسی و قومی و مذهبی باشد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از مجلس انتظار است از مسائلی که ممکن است منشاء انشقاق و جهت‌گیری طیف‌های مختلف شود، بپرهیزد،‌ تصریح کرد: برای مدیریت مجلس انتظار این است افراد متعادل، جامع الاطراف و کم‌حاشیه با صبر بالا در راس مجلس قرار گیرند که دارای پیشینه و تجربه باشند. گروکشی‌ها و التهاب دادن به فضای مجلس و ایجاد انشقاق به درد نظام و کشور نمی‌خورد و کارایی برای مجلس ندارد؛ چرا که باعث ناکارآمدی مجلس می‌شود.

این فعال سیاسی افزود: ایجاد التهاب در مجلس به‌جای برخورد منطقی، باعث چند قطبی شدن مجلس و عدم اشتراک نظر در حوزه‌هایی می‌شود که نیاز به تشخیص کارشناسی و فنی نمایندگان دارد و ممکن است بهره‌برداری‌ها و اهداف سیاسی مجلس را از حرکت در مسیر اعتدال و انصاف خارج کند.

تجری با اشاره به اینکه مجلس دهم با تنوع سلیقه‌ای و سیاسی خاصی شکل گرفته و شاهد ریزش بیش از 200 نفر از نمایندگان قدیمی و آمدن نمایندگان جدید در مجلس دهم هستیم‌، افزود:‌ مردم مجلس دهم را با تفکر و رویکرد جدیدی انتخاب کردند . پس نباید این تفکر و خواست مردم را ناامید و به یاس تبدیل کنیم.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه اگر از التهاب در مجلس اجتناب نشود به سمت ناکارآمدی مجلس و نمایندگان خواهیم رفت، گفت:‌ نمایندگان باید مراقب باشند گول زرق و برق و حاشیه سازی های سیاسی را نخورند و با عقلانیت بیشتر به مصلحت عمومی و منافع ملی و منطقه‌ای بپردازند.

تجری با تاکید براینکه در راس مجلس، ریاست مجلس نیازمند تعامل با دیگر قوا و دستگاه ها است اظهار کرد: ریاست مجلس شخصیتی را می طلبد که حوزه نفوذ کلام داشته باشد و مورد وثوق و اعتماد طیف های مختلف سیاسی و مدیریتی کشور باشد.

منبع: ایسنا