کد خبر: ۱۲۵۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۷۵

ساخت پهپاد با الهام از خفاش‌ها

دانشمندان با انجام پژوهش های مختلف دریافتند که با الهام گرفتن از تکنیک پرواز خفاش‌های گوش دراز، می‌توان به توسعه پهپادهای پیشرفته‌تر کمک کرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛برخلاف آنچه دانشمندان در گذشته می‌پنداشتند، خفاش‌های گوش دراز در پرواز از گوش‌های بزرگ خود کمک می‌گیرند.

محققان نشان داده‌اند که چگونه هوا در پشت بدن یک خفاش گوش دراز با شتاب رو به پایین رفته و این بدان معنی است که بدن و گوش این حیوانات به حرکت آنها کمک می کند.

این یافته‌ها همچنین نشان دهنده ارتباط تکاملی بین پرواز و سازگاری با محیط زیست و همچنین کشف اشیاء با ارسال امواج صوتی و دریافت انعکاس به عنوان نتیجه است.

یکی دیگر از اکتشافاتی که در طول آزمایش صورت گرفت و هرگز پیش از این در پژوهش‌های مختلف توصیف نشده بود این است که چگونه در هنگام پرواز آرام می توانند به سمت جلو حرکت کنند.

حرکت رو به جلوی این خفاش‌ها زمانی صورت می گیرد که در پایان هر بار بال زده این خفاشها‌، بال‌های آنها در بالا و دور از بدنشان قرار می‌گیرد.

بنابراین الهام گرفتن از نحوه تولید نیروی این خفاشها برای حرکت، می تواند به مکانیزم‌های کنترل آیرودینامیکی جدیدی در هواپیماهای بدون سرنشین آینده منجر شود.

گفتنی است که این آزمایشات دریک تونل باد انجام شد که در آن خفاش‌های آموزش دیده از میان لایه‌های نازکی از دود برای رسیدن به یک چوب که بر روی آن مواد غذایی قرار داشت گذر کردند.

در همین حال محققان یک پرتو لیزر را بر روی این دود پشت خفاش‌ها تابانده و از ذرات روشن شده این دود تصویربرداری کردند. محققان سپس حرکت دود را برای برآورد نیروهای تولید شده توسط هر بار بال زدن این خفاشها اندازه‌گیری کردند.

*ایسنا