کد خبر: ۱۲۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۶۸

آیت‌الله امینی، گزینه احتمالی رقابت با آیت الله جنتی

خبرگان پنجم را یکی از حساس‌ترین دوره‌های خبرگان نامیده‌اند؛ خبرگانی که غایبان و حاضران بزرگی دارد؛ از غیبت آیت‌الله محمد یزدی گرفته تا آیت‌الله مصباح‌یزدی از یک‌سو و در سوی دیگر، حضور آیت‌الله هاشمی به‌عنوان نفر اول خبرگان.
خبرگان پنجم را یکی از حساس‌ترین دوره‌های خبرگان نامیده‌اند؛ خبرگانی که غایبان و حاضران بزرگی دارد؛ از غیبت آیت‌الله محمد یزدی گرفته تا آیت‌الله مصباح‌یزدی از یک‌سو و در سوی دیگر، حضور آیت‌الله هاشمی به‌عنوان نفر اول خبرگان. تا پیش از این انتظار می‌رفت که هاشمی‌رفسنجانی یکی از جدی‌ترین گزینه‌های ریاست خبرگان پنجم باشد، اما حالا او در گفت‌وگویی گفته است که فعلا بنای کاندیداتوری برای ریاست ندارد و همین که در خبرگان هست، خوب است. به‌کاربردن قید فعلا نشان می‌دهد، ممکن است هاشمی تا چهارم خرداد که روز افتتاحیه و تعیین ریاست و هیأت‌رئیسه خبرگان است، در نظر خود تغییری بدهد.

 بااین‌حال آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی تأکید بیشتری به کار برده و به «انتخاب» گفته است: آیت‌الله هاشمی اصلا تصمیمی برای کاندیداتوری در ریاست خبرگان ندارد و در مجلس افراد خوب و بزرگی مثل آقای امینی هستند که هاشمی می‌خواهد او نامزد بشود. بنابراین اگر تغییری در تصمیم هاشمی ایجاد نشود، این یعنی که گزینه او آیت‌الله ابراهیم امینی خواهد بود که در این دوره نامش در فهرست خبرگان مردم تهران قرار داشت. همان فهرست ١٦ نفره که ١٥ نفر آن راهی خبرگان شدند و نفر شانزدهم، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از اعضای مجلس خبرگان است؛ گزینه‌ای که به نظر می‌رسد که در غیاب محمد یزدی، رئیس فعلی خبرگان، جدی‌ترین گزینه جریان مقابل هاشمی برای ریاست در خبرگان پنجم باشد. هاشمی یک‌بار در رقابت با جنتی پیروز میدان بوده است. این‌بار اما به گفته خودش تا به اینجا و نزدیکان او نمی‌خواهد رقابت احتمالی جنتی- هاشمی را دوباره تکرار کند. او در گفت‌وگوی خود با آفتاب‌نیوز در همین‌باره گفت: «در مورد ریاست خبرگان هم هرگونه که نمایندگان خبرگان تصمیم بگیرند، انتخاب خواهد شد. من که فعلا بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح کنم. برای اینکه اولا الان در همین‌جا کارم بیش از ظرفیت وجودی من است و کار‌های زیادی داریم. در آنجا نیاز نیست که انسان رئیس باشد و همین که در خبرگان باشم، خوب است. الحمدلله فضای خبرگان به‌خاطر حضور بیش از ٨٤ عالم مجتهد خوب است. ولی اگر خدای‌نکرده زمانی لازم باشد که اقدامی شود، اگر حضور داشته باشم، خیلی با ریاست فرق ندارد. البته باید ببینیم رقابت‌هایی که در آنجا هست، چگونه خواهد شد. باید اعتبار مجلس خبرگان حفظ شود».

او درباره گمانه‌های فعالیت خبرگان پنجم هم این‌چنین توضیح داده است: «امیدوارم آیت‌الله خامنه‌ای تا ما زنده‌ایم، به کارشان ادامه دهند که هنوز ادامه می‌دهند. ایشان پنج‌سال از من کوچک‌تر هستند و غیر از مشکل جسمی که با ترور آن‌گونه شدند، سالم و سرحال هستند. بحث‌های مربوط به رهبری آینده، بیشتر رسانه‌ای است».هاشمی ادامه داد: «برای رهبری که گفتم الحمدلله آیت‌‌الله خامنه‌ای هستند و برای ریاست هم، گفتم که ضرورتی برای حضور به‌عنوان رئیس در خبرگان نمی‌بینم. وقتی که باشم، می‌توانم کار کنم. هیأت‌رئیسه هست و کار می‌کند. چون خبرگان خیلی کار ندارد که انسان خیال کند ریاست آنجا خیلی مؤثر است. خود رهبری خبرگان را به ارتش تشبیه کردند. مانند گروه‌های نظامی هستند و فعلا مانور می‌دهند و آمادگی پیدا می‌کنند، اما جنگی نیست و آنها برای روز مبادا آماده هستند».هاشمی درباره کمیته‌ای که قبلا خبر داده بود تشکیل شده تا گزینه‌های رهبری را بررسی کند، هم چنین گفت: «آن کمیته از اول طراحی شده بود. یعنی از همان اوایل یک کمیته سه‌نفره‌ را هیأت‌رئیسه به صورت مخفیانه تعیین کرد و با ٣٠٠، ٤٠٠ نفر صحبت کردند و افکار آنها را در ‌نظر می‌گیرند. البته آنها نمی‌توانند تصمیم بگیرند. گزارشی را تهیه می‌کنند و در صورتی که لازم باشد، آن را می‌آورند. چون آن‌موقع فرصتی نیست که برویم و بگردیم. باید همه کارها را کرده باشیم. البته دوره آن کمیته تمام شد و کمیته جدیدی آمده و مشغول کار است. افراد خاصی را که مناسب‌تر باشند، پیدا می‌کنند».

آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، هم در گفت‌و‌گو با «انتخاب» درباره بحث ریاست مجلس و احتمال کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست خبرگان گفت: «آیت‌الله هاشمی اصلا تصمیمی برای کاندیداتوری در ریاست خبرگان ندارد. ایشان قبل از انتخابات و حتی بعد از رأی‌آوردنشان هم قصدش این بود که رئیس نشود، از آن زمان تاکنون تصمیمش همین است».او در تشریح چرایی عدم کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست خبرگان گفت: «اولا در مجلس خبرگان افراد خوب و بزرگی وجود دارند که آقای هاشمی می‌خواهد آنها کاندیدا شوند، مثل آقای امینی که بهترین گزینه کنونی می‌تواند باشد».

او در ادامه افزود: «ایشان احساس می‌کند اگر یکی از اعضای خبرگان کاندیدای ریاست شود و رأی بیاورد، به او می‌تواند کمک کنند و او را تقویت کند تا بهتر بتوانند خدمت کنند تا اینکه خودش رئیس باشد».آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی در پاسخ به این سؤال که چرا عده‌ای از ورود هاشمی به بحث ریاست خبرگان هراس دارند، گفت: «اینکه می‌گویند اگر او رئیس شود، نظام را عوض می‌کند، دروغ و غلط است. اصلا خبرگان نمی‌تواند رهبری را شورایی کند، شورایی‌بودن یا نبودن مربوط به قانون اساسی است و خبرگان نمی‌تواند قانون اساسی را تغییر بدهد». آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی در نهایت گفت: «من اینجا تأکید می‌کنم جای ترسی از آقای هاشمی نیست، آنهایی که این مسائل را رواج می‌دهند، ترسشان بابت انقلاب و اسلام نیست، آقای هاشمی اهل این کارها نیست، انقلاب بچه این آدم است و کسی به بچه خودش آسیب وارد نمی‌کند. این آقایان چشم دیدن محبوبیت و جایگاه ایشان را ندارند».