کد خبر: ۱۲۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۴۴

منتقدان روحانی بازگشتند

با اینکه حدود یک‌سال به انتخابات ریاست‌جمهوری مانده، منتقدان روحانی همایش‌های انتخاباتی خود را کلید زدند

سفرهای استانی، سخنرانی‌های عمومی، حضور در هیات‌ها، دیدارهای مردمی در منطقه نارمک و حالا نشست‌‌های سراسری «بازخوانی گفتمان امام(ره) و رهبری و تبیین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب»، همه و همه استراتژی‌‌های محمود احمدی‌‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق برای بازگشت به قدرت است. او به همراه دولتمردان سابق خود پنجشنبه دومین نشست سراسری «بازخوانی گفتمان امام(ره) و رهبری و تبیین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب» را در تهران برگزار کرد. حمید بقایی، معاون اجرایی‌ رئیس دولت نهم و دهم که پرونده اقتصادی‌اش در قوه قضائیه در حال رسیدگی است، در کنار احمدی‌نژاد نشسته بود و در سخنرانی خود گزارشی از ثبت آثار تاریخی و دیگر خدمات دولت‌های نهم و دهم در زمینه میراث فرهنگی ارائه داد.

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم، محمدحسن طریقت‌منفرد وزیر بهداشت، علی نیکزاد وزیر راه و‌شهرسازی، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی و محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمود احمدی‌نژاد هم در این نشست حضور داشتند.  گرچه احمدی‌نژاد و اطرافیانش هرگونه فعالیت انتخاباتی در قالب این نشست‌‌ها را رد می‌‌‌کنند اما حاضر به دعوت از رسانه‌ها برای شرکت در این همایش‌های سراسری نیستند. رئیس دولت‌های نهم و دهم سال گذشته پس از برگزاری اولین همایش‌ سراسری «بازخوانی گفتمان امام(ره) و رهبری و تبیین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب» توضیحاتی در جهت نفی هرگونه فعالیت انتخاباتی ارائه کرده بود. او گفته بود گرچه «فشار بر جمع ما برای حضور در برنامه‌های سیاسی مثل انتخابات مجلس و دولت و چه و چه زیاد است» اما آنان در این نشست‌ها «هیچ برنامه‌ و علاقه‌ای» برای فعالیت‌های انتخاباتی ندارند و تنها کارشان «بازخوانی خط نورانی امام خمینی(ره)» است. با این حال، کمیته‌های تشکیل‌دهنده برای بازخوانی آنچه که آنان «خط نورانی امام خمینی(ره)»‌‌ می‌خوانند و همچنین حلقه‌های مدیریت‌کننده آن حکایت دیگری دارد. احمدی‌نژاد در حالی سال گذشته فعالیت‌های انتخاباتی خود و نزدیکانش را رد کرده بود که آرایش تشکیلاتی که بعدها توضیح داد، به ستاد انتخاباتی شباهت داشت.

او از تشکیل کارگروه‌هایی شامل کارگروه اندیشه، رسانه، تجزیه و تحلیل و کارگروه استان‌ها خبر داده بود که به گفته او فقط با هدف بازخوانی خط امام(ره) و رهبری و تبیین آرمان‌ها و مبانی انقلاب اسلامی تشکیل شده بودند اما براساس آنچه تاکنون در رسانه‌‌ها از برنامه‌های آنان منتشر شده است خبری از بازخوانی خط امام(ره) نیست و تنها موضوعی که به چشم می‌آید حمله به دولت حسن روحانی و عملکرد دولت یازدهم در عرصه‌های مختلف است. نمونه آن سخنرانی غلامحسین الهام، سخنگوی دولت‌های نهم و دهم در جمع شورای بازخوانی خط امام(ره) و رهبری استان زنجان است که متن آن همزمان با برگزاری دومین نشست سراسری «بازخوانی گفتمان امام(ره) و رهبری و تبیین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب» در سایت دولت بهار منتشر شده است.

او از ابتدا تا انتهای سخنرانی‌اش به دولت یازدهم حمله کرده است. الهام در بخشی از سخنانش با اظهار اینکه «حکومت اسلامی حکومت بر ضعیفان نیست و حکومت اسلامی اداره‌کردن کلاس تیزهوشان است»‌ بدون نام بردن از کسی به روش حکومت‌داری پرداخت و گفت: «بعضی افراد حکومت‌شان، اداره کردن یک ملت ضعیف و ذلیل و ناتوان است که مثل متکدیان التماس کنند. دو ریال یارانه می‌خواهیم بدهیم، ملت را تحقیر می‌کنیم. یک سبد یارانه می‌دهیم صد جور عزت‌شان را پایمال می‌کنیم. این است عزت مسلمان؟ منت گذاشتن بر جامعه به انواع مختلف پدیده زشتی است. بعضی‌ها مردم را صاحب حق نمی‌دانند، انگار از جیب شخصی خودشان این کارها و خدمات را انجام می‌دهند. این‌قدر ملت را ضعیف کردند! استراتژی متفاوت این است که بیاییم ملت را قوی کنیم. خب اگر ملت را قوی کنیم از من مطالبه می‌کند من هم باید پاسخگو باشم. من قوی‌اش نمی‌کنم که راجع به من جرئت حرف‌زدن نداشته باشد!»

  انتقاد به حقوقدان

همزمان با این همایش، همایش دیگری با عنوان دکتر سلام برگزار شد که در نوع خود جالب بود. انتقاد به حسن روحانی و زیر سوال بردن دستاوردهای دولت، فقط استراتژی احمدی‌نژاد و اطرافیانش نیست. همانقدر که احمدی‌نژاد و یارانش سودای بازگشت به قدرت در سر دارند، افراد دیگری نیز هستند که گرچه نتوانسته‌اند در دوره‌های مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری از مردم برای راهیابی به پاستور مجوز بگیرند اما همچنان عزم‌شان جزم است و آنان هم سودای ریاست دارند.

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق ‌بشر قوه قضائیه، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه‌پاسداران، ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم، محمد سلیمانی عضو جبهه پایداری، پرویز داوودی معاون اول دولت نهم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی پیشین شورای نگهبان، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت نهم، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی سخنگوی جبهه پایداری از دیگر شرکت‌کنندگان و سخنرانان جشن سی‌سالگی «دکتر سلام»‌ بودند که نقطه مشترک تمامی سخنرانی‌های آنان زیر سوال‌بردن برجام و انتقاد از دولت یازدهم بود.