کد خبر: ۱۲۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۴

ارسال 6 میلیون لیتر شیر خام از البرز به سایر استان‌ها

رئیس اداره نظارت بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی البرز گفت: تا پایان فروردین 6 میلیون و 440 هزار لیتر شیرخام به سایر استان‌های کشور ارسال شده است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛محسن ابوترابی اظهار کرد: نظارت بر نحوه توزیع فرآورده‌های خام دامی از جمله شیر اهمیت زیادی دارد چون درغیر این صورت احتمال شیوع برخی بیماری‌ها از جمله تب مالت از طریق مصرف شیر غیربهداشتی و آلوده بالا می‌رود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دلیل بروز تب مالت در افراد مصرف لبنیات غیر پاستوریزه است که علایم آن ممکن است یک ماه پس از مصرف فرآورده در فرد ظهور کند.

ابوترابی با اشاره به برخی علایم ابتلا به تب مالت اضافه کرد: تب و لرز، استخوان درد، بی ‌اشتهایی، کمردرد و سردرد از علائم این بیماری است.

این مسئول توضیح داد: برای جلوگیری از عرضه شیر غیربهداشتی، اداره کل دامپزشکی استان هم درمرحله تولید شیر در دامداری‌ها و هم درمرحله عرضه آنها توسط تانکرهای مخصوص حمل شیر نظارت دقیقی دارد.

رئیس اداره نظارت بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی البرز گفت: شیر تولید شده در واحدهای گاوداری به‌صورت ماهانه توسط کارشناسان دامپزشکی، نمونه‌برداری و برای آزمایش‌های میکروبی، شمارش سلول‌های سوماتیک و کشت بروسلوز برای بیماری تب مالت به آزمایشگاه مرکزی اداره کل ارسال می‌شود.

ابوترابی بیان کرد: شیرهای تولید شده در واحدهای دامداری پس از تأیید آزمایش‌ها با دریافت مجوزهای لازم که در سامانه قرنطینه یکپارچه دامپزشکی، ثبت و به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی به ارسال شیر از البرز به سایر استان‌ها اشاره کرد و افزود: از آنجایی که میزان شیری که در البرز تولید می‌شود بیش از نیاز مردم است، بخشی از آن از طریق تانکرهای شیر به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.