کد خبر: ۱۲۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۸۴
آیت الله هاشم زاده هریسی:

اگر آقای جنتی نامزد نشود انتخابات ریاست خبرگان رقابتی نخواهد بود

فردا اعضای جدید مجلس خبرگان در ساختمان مجلس قدیم دور هم جمع می‌‌شوند تا هم مراسم افتتاحیه را برگزار کنند و هم سرنوشت کرسی ریاست را مشخص کنند. احمد جنتی، ابراهیم امینی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، محمد امامی‌کاشانی و محمود هاشمی‌شاهرودی گزینه‌های مطرح ریاست مجلس خبرگان هستند.
فردا اعضای جدید مجلس خبرگان در ساختمان مجلس قدیم دور هم جمع می‌‌شوند تا هم مراسم افتتاحیه را برگزار کنند و هم سرنوشت کرسی ریاست را مشخص کنند. احمد جنتی، ابراهیم امینی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، محمد امامی‌کاشانی و محمود هاشمی‌شاهرودی گزینه‌های مطرح ریاست مجلس خبرگان هستند. هاشم‌ هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است اگر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان کاندیدای ریاست مجلس خبرگان آینده نشود، رقابتی شکل نخواهد گرفت چراکه به گفته او سایر کسانی که نام‌شان برای ریاست مطرح است در یک طیف هستند و با هم مشابهت دارند. او توصیه‌ای هم به اعضای مجلس خبرگان رهبری دارد، هریسی از آنان می‌خواهد به کسی رای دهند که باعث به وجود‌آمدن اعتدال و آرامش شود نه کسی که انتخاب شدنش باعث التهاب، ایران‌هراسی و خبرگان‌هراسی شود.

به نظر می‌رسد آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی تمایل دارد که ابراهیم امینی کاندیدای ریاست خبرگان باشد؛ از سویی برخی هم تمایل دارنداحمد جنتی کاندیدا شود. چقدر احتمال دارد که رقابت برای ریاست میان این دو نفر باشد؟

همه این صحبت‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود صرفا حدس و گمان است و موضوع ریاست خبرگان زمانی مشخص می‌شود که مجلس پنجم افتتاح شود. در افتتاحیه مجلس خبرگان معمولا شخصیت‌های لشکری و کشوری دعوت می‌شوند و افتتاحیه مفصلی برگزار می‌شود. بعد از اینکه افتتاحیه به صورت علنی برگزار شد در جلسه‌ای غیرعلنی انتخابات هیات‌رئیسه در دستور کار قرار می‌دهد و بعد از این انتخابات هم انتخابات کمیسیون‌ها برگزار و اعضا مشخص می‌شوند. بنابراین بعد از افتتاحیه است که مشخص می‌شود چه کسی کاندیدا می‌شود و چه کسی کاندیدا نمی‌شود.

با توجه به تجربه حضور در خبرگان فکر می‌کنید آقای جنتی چقدر این قابلیت را دارد که برای ریاست خبرگان کاندیدا شود و آیا به فکر کاندیدا شدن برای ریاست خبرگان هست یا خیر؟

اکنون به‌طور قطع مشخص نیست که آقای جنتی برای ریاست خبرگان کاندیدا می‌شود یا خیر. به هر حال در مجلس خبرگان افراد لایق و برجسته‌ای هستند که برای ریاست کاندیدا شوند و رای هم بیاورند. اداره مجلس خبرگان البته کار سختی نیست چراکه اعضای خبرگان تاکنون به روسای مجلس کمک کرده‌اند و کارشکنی نداشته‌اند بنابراین در این مجلس هم همینطور خواهد بود. در واقع در مجلس خبرگان رئیس کار زیادی ندارد. هیات‌رئیسه تشکیل می‌شود و رئیس یک رای بیشتر ندارد. هم در اجلاس خبرگان و هم در هیات‌رئیسه تنها یک رای دارد. رئیس خبرگان نمی‌تواند تغییرات ماهوی در مجلس ایجاد کند و نقشش محدود است و هر کسی باشد اعضای دیگر به او کمک می‌کنند. تغییرات خاصی در مجلس به وجود نخواهد آمد. شاید در هیات‌رئیسه تغییر کمی پیش بیاید. در برنامه‌های دیگر مجلس خبرگان هم شاید تغییرات کمی به وجود‌ آید. بگومگوها در مجلس خبرگان جایی ندارد. ما باید صبر کنیم تا ببینیم چه می‌شود. از خدا می‌خواهیم آنچه از انتخابات ریاست مجلس خبرگان بیرون می‌‌آید مصلحت نظام و انقلاب باشد.

اهمیت رئیس مجلس خبرگان رهبری در چیست؟
رئیس مجلس خبرگان، خارج از مجلس آثار بیشتری دارد تا در درون مجلس. رئیس در داخل مجلس اختیاراتش محدود است اما در خارج از مجلس خبرگان آثار دارد. شاید کسی انتخاب شود که آثارش در جامعه نمایان شود. مثلا در جامعه التهاب به وجود ‌آید، بگومگو، تنش و نگرانی ایجاد شود یا در مقابل کسی رای آورد که آرامش ایجاد شود و تعادل و اعتدال به وجود ‌آید. البته اینها همه ناخواسته است نه اینکه رئیس مجلس خودش بیاید به کالبد جامعه اعتدال بدمد یا تنش بدمد. نه این‌طور نیست. رئیس مجلس خبرگان هر کسی باشد این کار را نمی‌کند که در جامعه تنش ایجاد کند. اما برخی افراد ویژگی‌‌های خاصی دارند و این از خصوصیات بارز آنان است که اگر رئیس شوند باعث می‌‌شود جامعه ناآرام و التهاب ایجاد شود و در مقابل نیز افرادی هستند که اگر رئیس شوند در جامعه اعتدال به وجود خواهد آمد. همه اینها ناخواسته است که به جامعه اثر می‌کند. انتخاب رئیس مجلس خبرگان و اینکه چه کسی رئیس شود از نظر بین‌المللی نیز اثر دارد، اینکه دنیا چگونه به ما نگاه کند، رئیس خبرگان در نگاه دنیا به ما موثر است. انشاءالله کسی رئیس شود که موجب آرامش شود و از تنش‌ها کم کند و باعث به وجودآمدن انسجام در جامعه شود. بداخلاقی بر جامعه حاکم نشود و بداخلاق‌ها و تندروها در جامعه دور نگیرند. اینها چیزهایی است که اعضای خبرگان هنگام رای‌دادن باید در نظر بگیرند. باید در نظر بگیرند فضای جامعه فضای اعتدالگرا شود یا فضای تنش ؟ تندروی‌ها زیاد شود یا آرامش حاکم شود؟ دنیا چطور به ما نگاه کند، آیا ایران‌هراسی یا خبرگان‌هراسی ایجاد شود یا اطمینان ؟ اعضای خبرگان باید این مولفه‌ها را در نظر بگیرند و آنگاه رای دهند.

به نظر شما جنس ریاست مجلس آینده از چه جنسی خواهد بود؟ اعتدالگرایان یا ... ؟
نمی‌توان اکنون در این‌باره نظر داد چون اعضای جدید مجلس خبرگان برای ما شناخته شده نیستند که بدانیم دیدگاه آنان چیست و به چه کسی رای خواهند داد. گرچه تغییرات مجلس خبرگان آنچنان نبوده است، اما همین تغییرات هم می‌تواند در نظر و موضع‌گیری کلی مجلس اثرگذار باشد. ما 33 نفر تغییرات داشتیم که این تعداد دیدگاه‌شان برای ما مشخص نیست. بنابراین نمی‌توانیم اکنون پیش‌بینی کنیم که رئیس مجلس از چه سنخی خواهد بود.

به نظر شما این دور از انتخابات ریاست مجلس خبرگان رقابتی خواهد شد؟‌ مانند رقابتی که در دور قبلی میان آقای هاشمی و آقای یزدی شکل گرفت؟
رقابتی نخواهد شد مگر اینکه آقای جنتی کاندیدا شود که تنها در این صورت انتخابات ریاست مجلس رقابتی خواهد شد. در غیراین صورت رقابتی شکل نخواهد گرفت چون افراد دیگر که ظرفیت ریاست مجلس خبرگان را دارند تقریبا با هم مشابهت دارند و به همین دلیل رقابتی نخواهد شد./فرهیختگان