کد خبر: ۱۲۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۱

گورباچف: آمریکایی‌ها از افول شوروی به وجد آمدند

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی با ابراز تاسف از فروپاشی شوروی گفت که این تحول موجب خرسندی واشنگتن شد و همین ممکن است یکی از دلایل تنش‌های کنونی در روابط روسیه – آمریکا باشد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق در مصاحبه با نشریه انگلیسی "ساندی تایمز" در یادآوری واکنش آمریکا به انحلال شوروی در 1991 گفت: آمریکایی‌ها گرچه تلاش می‌کردند نشان ندهند اما در حقیقت از این ایده که بر اصلی‌ترین رقیب ژئوپولتیک خود چیره شده‌اند، به وجد آمده بودند.

گورباچف گفت:« آمریکایی‌ها زیر میز دست‌هایشان را از خوشحالی به هم می‌ساییدند. آنها گمان می‌کردند که "الان ما رئیس دنیا شدیم." آنها صادقانه دلشان نمی‌خواست که به روسیه برای ایجاد یک دموکراسی باثبات و قوی کمک کنند و فکر می‌کردند که قدرت روسیه را گرفته‌اند. آنها در این روند، اعتمادی که ما ایجاد کردیم از بین بردند.»

به گفته این رهبر شوروی سابق، روس‌ها هنوز هم از فروپاشی شوروی احساس تاسف می‌کنند. وی گفت: «متاسفم که کشوری عظیم با فرصت‌ها و منابع هنگفت نقش بر آب شد. بیشتر روس‌ها از جمله خودم نمی‌خواهند جماهیر شوروی بازگردد اما به شدت از فروپاشی آن متاسف هستند. قصد من همواره اصلاح آن بوده و نه از بین بردن آن.»

وی در ادامه اقدام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در الحاق شبه‌جزیره کریمه را ستود و گفت: این اقدام با حق مردم برای تعیین سرنوشت‌ خود توجیه می‌شود. اگر پوتین باز هم در آن شرایط قرار می‌گرفت، باز هم همان کارها را انجام می‌داد. من همواره از اراده آزاد مردم حمایت می‌کنم؛ چرا که اکثر مردم کریمه می‌خواستند که بار دیگر با روسیه یکی شوند.

در پی ناآرامی‌ها در کریمه در سال 2014، حدود 96 درصد از ساکنان آن به جدایی از اوکراین و الحاق مجدد به روسیه رای دادند. شبه‌جزیره کریمه الان یک جمهوری در فدراسیون روسیه است.

*ایسنا