کد خبر: ۱۲۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۲۵

گزارشی از سوابق کاندیداهای ریاست خبرگان / از نمایندگی امام تا شورای نگهبان؛ کارنامه نامزدهای ریاست

می توان پیش بینی کرد که از میان این پنج نفر آیت الله شاهرودی به مانند دوره قبل از نامزدی کناره گیری کند یا اصلا نامزد نشود، اما در رقابت میان آیت الله امامی کاشانی،جنتی، امینی و مومن هم تعدادی از گردونه رقابت کنار می روند.
 می توان پیش بینی کرد که از میان این پنج نفر آیت الله شاهرودی به مانند دوره قبل از نامزدی کناره گیری کند یا اصلا نامزد نشود، اما در رقابت میان آیت الله امامی کاشانی،جنتی، امینی و مومن هم تعدادی از گردونه رقابت کنار می روند.خبرگزاری رسا نزدیک به حوزه اعلام کرد که آیت الله مومن و آیت الله موحدی کرمانی به نفع آیت الله جنتی کاندیدا نمی شوند. با این شرایط به نظر می رسد یک طرف ترازو آیت الله جنتی باشد و طرف دیگر آیت الله امینی . شاید در نهایت فردا گزینه ای از رقابت میان مجتهدان خبره بعنوان رئیس انتخاب می شود آیت الله امینی باشد.

  پنج چهره برجسته، هر کدام در هر دوره و مقطعی از تاریخ انقلاب سکاندار بوده اند. هر پنج نفر از کاندیداهای ریاست مجلس خبرگان از اساتید برجسته حوزه هستند. یک نفر رییس قوه قضاییه بوده و دیگران به غیر از آیت الله امینی بقیه یا عضو شورای نگهبان بوده و یا هستند. همه در دوره های گذشته سابقه عضویت در خبرگان رهبری را دارند.

آیت الله شاهرودی؛ روحانی فراجناحی

آیت الله هاشمی شاهرودی دو دوره ریاست قوه قضاییه را با حکم رهبری برعهده داشت، او همزمان با تحویل قوه خبر از وجود ویرانه ای در بخش قضایی کشور داد. شاهرودی پس از آن که آیت الله آملی لاریجانی جایگزین او شد، با حکم مقام معظم رهبری ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را برعهده گرفت که اتفاقا این روزها بدنبال تایید صلاحیت یکی از منتخبین فعالیت بیشتری نسبت به گذشته دارد.

آیت الله هاشمی شاهرودی پیش از به دست گرفتن سکان قوه قضاییه عضو شورای نگهبان بود. علی‌اکبر ناطق‌نوری در خاطراتش درباره او می گوید:«آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی نه جزء جناح راست یا چپ بوده و نه در یک فراکسیونی می‌باشد...»
هاشمی شاهرودی عضویت در مجالس چهارم و پنجم خبرگان را در کارنامه خود دارد.

آیت الله امینی؛ نماینده ویژه امام راحل

آیت الله امینی،از اساتید برجسته حوزه است.او امام جمعه سابق قم و اکنون نماینده مردم تهران در خبرگان است. امینی نماینده امام در استان هرمزگان،مازندران و مسئول ابلاغ فرمان عفو امام در همدان‌، ملایر و نهاوند بود.

او در اولین‌ دوره‌‌ انتخابات‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ از استان‌ چهارمحال‌ بختیاری‌ به‌ نمایندگی‌ برگزیده‌ شد. در آن‌ دوره‌ در کمیسیون‌های‌ آن‌ عضوی‌ فعال‌ بود؛ بعد از دو سال‌ به‌ عنوان‌ نایب‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ و سپس‌ بعنوان رئیس‌ دبیرخانه‌ به‌ فعالیت‌ پرداخت‌. 
در دوره‌ی‌ دوم‌ و سوم‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ هم‌ از سوی‌ مردم‌ چهارمحال‌ بختیاری‌ به‌ مجلس‌ خبرگان‌ راه‌ یافت‌ و به‌ عنوان‌ نایب‌ رئیس‌ و عضو کمیسیون‌ ۱۰۷ و هیئت‌ تحقیق‌ انتخاب‌ شد. حالا هم عضو خبرگان پنجم است، امینی مورد حمایت لیست"خبرگان مردم" در انتخابات بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی از کاندیداتوری او حمایت کرد.

هنگامی که سید حسن خمینی عزم برای حضور در خبرگان پنجم داشت آیت الله امینی در نکوداشت وی گفت:« ورود ایشان در خبرگان هم وزنی برای خبرگان است و هم در افکار عمومی تأثیر خواهد گذاشت.»

آیت الله جنتی؛ رییس شورای نگهبان یا خبرگان؟

آیت الله احمد جنتی، 24 سال است که دبیری شورای نگهبان قانون اساسی را بر عهده دارد، بعد از آیت الله محمدی گیلانی این سمت را عهده دار شد. او در دوره اول و دوم خبرگان از استان خوزستان و در دوره سوم و چهارم و پنجم از استان تهران و عضویت در هیئت تحقیق مجلس خبرگان را در کارنامه فعالیت های خود دارد.

جنتی ریاست تنها مرجع تصمیم گیری و تشخیص صلاحیت همه کاندیداها در همه انتخابات را برعهده دارد. احمد جنتی در سال 1386 بعد از فوت آیت الله مشکینی انتخاب ریاست خبرگان شرکت کرد  که همزمان آیت الله هاشمی رفسنجانی هم نامزد انتخابات بود و در نهایت جنتی با 34 رای ریاست را به هاشمی رفسنجانی واگذار کرد. حالا در دوره پنجم او یکی از کاندیداهای اصلی برای ریاست خبرگان است. که بر اساس اعلام خبرگزاری رسا نزدیک به حوزه علمیه قم آیت الله جنتی قطعا کاندیدای ریاست خبرگان می شود و آیات موحدی و مؤمن به دلیل کاندیداتوری او داوطلب ریاست خبرگان نخواهند شد.

آیت الله امامی کاشانی؛از عضویت شورای نگهبان تا نامزدی ریاست خبرگان

آیت الله امامی کاشانی در مجلس‌ اول‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌‌ مردم‌ کاشان‌ انتخاب‌ و سپس‌ به‌ ریاست‌ دیوان‌ عدالت‌ اداری‌ منصوب‌ شد. مدتی‌ بعد، به‌ عضویت‌ شورای‌ نگهبان‌ درآمد و تا ۱۳۷۸ در آن‌ سمت‌ بود. او از  دوره‌ اول‌ تا پنجم مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌، نمایندگی‌ مردم‌ استان‌ تهران‌ را برعهده‌ دارد.

 آیت‌الله‌ امامی‌ کاشانی‌ مدتی‌ هم‌ دبیر جامعه‌ روحانیت‌ مبارز تهران‌ بود و هم‌اکنون‌ از ائمه‌‌ جمعه‌ی‌ موقت‌ تهران‌ است. اکنون از گزینه های احتمالی نامزدی ریاست خبرگان پنجم است هرچند از سوی وی و یا منبعی نزدیک به او چنین مساله ای تکذیب و یا تایید نشده است.

آیت الله مومن؛ از نایب رییسی تا ریاست احتمالی خبرگان 

آیت الله مومن عضو شورای نگهبان از تشکیل این شورا تاکنون است.  از دوره اول خبرگان رهبری تاکنون  عضو این مجلس است. او ، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضو شورای بازنگری قانون اساسی، عضو شورای عالی قضایی، رئیس دادگاه عالی انقلاب اسلامی و مسئول انتخاب و اعزام قضات شرع دادگاه‌های انقلاب در سراسر کشور به دستور حضرت امام خمینی (ره)، عضو شورای عالی سیاستگذاری و رئیس حوزه علمیه قم، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو مجمع جهانی اهل بیت (س) و رئیس مجمع فقه اهل بیت (ع)، عضو هیئت امنای دانشگاه قم و رئیس دادگاه عالی قم نیز هست.

اکنون  یکی از نامزدهای احتمالی ریاست خبرگان است. 

وی مدتی قبل از برگزاری انتخابات خبرگان در گفت و گویی در خصوص شان خبرگان و جایگاه نظارتی آن گفت: خبرگان در عین وجود اختیارات وسیعی که رهبری دارد، باید بر کار او نیز نظارت داشته باشد. به عنوان مثال بعد از انتخاب رهبری اگر از سوی خبرگان تشخیص داده شود که وی بعضی از شرایط را نداشته یا اینکه داشته و از دست داده و برخلاف عدالت و سیاست عمل کرده و نتوانسته است تصمیم صحیحی را بگیرد، خبرگان او را از کار برکنار می‌کنند. بنابراین اعضای خبرگان باید کسانی باشند دغدغه‌مند باشند و بتوانند فرد صاحب صلاحیت را برای رهبری نظام انتخاب و به مردم معرفی کنند