کد خبر: ۱۲۷۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۱

ائتلاف عربستان، قطر و ترکیه علیه اسد

ائتلافی که آنکارا، ریاض و دوحه انجام داده‌اند سبب خواهد شد که معارضان مسلح سوریه فرصت‌های بیشتری در این کشور داشته باشند و دستاورهای بیشتری در مواجهه با ارتش سوریه کسب کنند.
 
ریاض، آنکارا و دوحه بار دیگر برای اینکه دولت و رئیس جمهور سوریه را سرنگون کنند، با یکدیگر ائتلاف سه‌جانبه‌ای را تشکیل داده‌اند؛ مسئله‌ای که با استقبال آمریکا روبه‌رو شده است.
 
 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛عربستان، ترکیه و قطر با یکدیگر ائتلافی را تشکیل داده‌ و سیاستی را در پیش گرفته‌اند که برای سرنگونی دولت حاکم بر سوریه جرأت عمل بیشتری دارد.
 
وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» با این مقدمه به بررسی ائتلاف این سه کشور پرداخت و نوشت، ظاهرا این همکاری در برهه اخیر آشکار و واضح شده است؛ زیرا این ائتلاف به این مسئله باور دارند که «بشار اسد» آینده‌ای در سوریه ندارد.
 
به گزارش این وبگاه، ائتلافی که آنکارا، ریاض و دوحه انجام داده‌اند سبب خواهد شد که معارضان مسلح سوریه فرصت‌های بیشتری در این کشور داشته باشند و دستاورهای بیشتری در مواجهه با ارتش سوریه کسب کنند.
 
«جابر الحرمی» سردبیر روزنامه «الشرق» قطر نیز ادعا کرد که «امروز منطقه به این ائتلاف سه‌جانبه نیازمند است تا بحران سوریه را به صورت واقعی و نه سطحی حل کند. در نشست اخیر وین نیز شاهد این هماهنگی واحد در این زمینه بودیم».
 
وی با اشاره به اینکه طی روزهای آتی شاهد این خواهیم بود که این ائتلاف واضحتر خواهد شد، مدعی شد که این سه کشور علاوه بر تغییر دولت در سوریه خواستار مبارزه با داعش هستند.
 
«احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر پیشین ترکیه نیز 30 نوامبر گذشته ادعا کرده بود که این کشور برای مبارزه با داعش در سوریه با حمایت بین‌المللی عملیات تازه‌ای را با عربستان آغاز خواهد کرد.
 
روزنامه واشنگتن پست نیز اخیرا اعلام کرده بود که «شیخ تمیم بن حمد» امیر قطر تلاش‌های بسیاری برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ترکیه و عربستان انجام می‌دهد و از روابط خوبش با آنکارا استفاده می‌کند. همچنین تغییری که با روی کار آمدن «ملک سلمان»‌ در ساختار حاکمیتی عربستان سعودی شکل گرفت سبب شد که همکاری این کشور با ترکیه  وقطر افزایش یابد.
 
«دیوید ایگناتیوس» یکی از نویسندگان این روزنامه تأکید کرد، این سه کشور موفق شدند بزرگترین ائتلاف نیروهای معارض مسلح در سوریه را تحت عنوان «جیش الفتح» تشکیل دهند. ترکیه نیز اجازه داد که در استان‌ ادلب و مناطق شمال و غرب سوریه سلاح‌های بیشتری به دست این ائتلاف برسد.
 
وی همچنین تصریح کرد، تغییر قواعد بازی فقط به خاطر تشکیل ائتلاف جدید نیست، بلکه آمریکا نیز تمایل دارد که منطقه پرواز ممنوع را در مرز سوریه و ترکیه ایجاد کند. واشنگتن مدعی است که هدف از ایجاد این منطقه تشکیل پناهگاهی برای پناهجویان سوری است تا اینکه روزی بتوانند به منازل خود بازگردند.
 
الخلیج آنلاین همچنین گزارش داد، ائتلاف ترکیه، قطر و عربستان سعی دارد رهبران جایگزینی را انتخاب کند که در صورت سقوط دولت سوریه بتوانند روند انتقالی را مدیریت کنند. در واقع پس از سال‌ها ایستایی در سوریه، این کشورها امیدوارند بتوانند تغییری در این کشور ایجاد کنند؛ مسئله‌ای که در افزایش هماهنگی میان آنها متجلی است. سفر «رجب طیب أردوغان» رئیس جمهور ترکیه به قطر نیز گواه این مدعاست.

*فارس