کد خبر: ۱۲۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۱

رمزگشایی از شگردهای جذب مسافر

دفاتر خدمات مسافرتی نوپا برای تبلیغ تورهای گردشگری خود به تبلیغ سفرهای رایگان و قرعه‌کشی می‌پردازند؛ این تبلیغات و وعده‌ها چقدر واقعی است؟
 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛دفاتر خدمات مسافرتی نوپا برای تبلیغ تورهای گردشگری خود به تبلیغ سفرهای رایگان و قرعه‌کشی می‌پردازند؛ این تبلیغات و وعده‌ها چقدر واقعی است؟

برخی از دفاتر خدمات مسافرتی با شرکت‌های اقامتی و یا هواپیمایی قرارداد بسته‌اند و از آنجا که هنوز مشتریان زیادی برای آژانس خود جذب نکرده‌اند با همکاری اداره مخابرات، شماره تلفن شهروندان را پیدا کرده و با منزل و یا شماره همراه آنها تماس می‌گیرند و برای شرکت در مراسمی از آنها دعوت و اعلام می‌کنند که در صورت حضور، قرعه کشی انجام داده و تور رایگان اهدا می‌کنند.

در این برنامه‌ها معمولا افراد در مدت یک ساعت به صحبت‌های فردی که اطلاعاتی درباره آژانس مسافرتی و قراردادشان با شرکت‌های دیگر می‌دهد، گوش می‌کنند. این مسئول در آژانس مربوطه معمولا از پیش خرید کارتی چند میلیون تومانی برای استفاده در مدت زمان زیادی خبر می‌دهد که با تخفیف بسیار خوبی همراه است. به عنوان مثال یک نمونه از برگزاری چنین مراسمی مربوط می شد به مراسم قرعه کشی یکی از آژانس‌های مسافرتی نوپا.

اعلام چهار ستاره برای یک هتل سه ستاره

این آژانس در هتلی در تهران، چندین جلسه پیاپی برای عده‌ای از شهروندان تهران برگزار کرد. در این برنامه اعلام شد که اگر فردی یک کارت ۴ میلیون تومانی را پیش خرید کند، می‌تواند از ده میلیون تومان تخفیف سفر برخوردار شده و در ۵ سال متوالی، سالی یک بار در هر سفر با ۴ نفر به مدت ۴ روز در یک سوئیت هتل چهار ستاره در رامسر اقامت کند.

همچنین اگر برای یک سال نخواست به رامسر برود می‌تواند با کسر یک روز این سفر را با اقامت در هتل سه ستاره در کیش و یا مشهد جا به جا کند. مسئولان این آژانس اعلام کردند که در حالت عادی اگر چنین فردی قصد سفر با این شرایط و اقامت در هتل ۴ ستاره را کند باید بابت هر شب اقامت در این هتل ۳۰۰ هزار تومان بپردازد که در مجموع طی ۵ سال این سفر حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت اما با خرید کارت تخفیف آژانس، این هزینه به نصف کاهش می یابد.

پیگیری خبرنگار مهر از هتلی که با این آژانس طرف قرارداد است، نشان می‌دهد سوئیت ۴ نفره در این هتل شبی ۲۵۰ هزار تومان است و البته این هتل ۴ ستاره نیست بلکه در رده هتل آپارتمان‌های سه ستاره قرار دارد. و اگر کسی به مدت ۵ سال متوالی بخواهد در یک سوئیت آن اقامت کند، چیزی حدود ۵ میلیون تومان هزینه اقامت پرداخت خواهد کرد. البته منهای هزینه افزایش قیمت‌ها در سالهای بعد.

اگر مسافری هزینه اقامت ۵ سال دیگر خود را زودتر به هتلدار بپردازد به طور حتم هتلدار که خیالش از بابت فروش اتاق راحت شده به او تخفیفی بسیار زیاد خواهد داد. در این صورت حتی اگر سود حدود ۱۳ درصدی بانکی همین مبلغ را هم حساب کنید متوجه خواهید شد که سود ۴ میلیون تومان اگر نزد مسافر باقی بماند، شاید به صرفه تر باشد تا اینکه برای گرفتن تخفیف آن را به هتلدار بدهد!

انصراف از سفرهای رایگان

در حقیقت اگرچه یک وجه این نوع بازاریابی نشان می‌دهد که تماما به نفع مسافر است اما مسافر پول ۵ سال اقامت در آینده‌اش را یک جا در اختیار آژانس و هتلدار قرار داده و از این بابت تخفیف هم می‌گیرد بنابراین اگر کسی شم اقتصادی داشته و این سود و هزینه‌ها را حساب کند، در نهایت متوجه خواهد شد که تخفیف ویژه‌ای نگرفته و از سوی دیگر در این برنامه ها اعلام می شود که چند نفر به قید قرعه اقامت رایگان در یکی از هتل‌های پر ستاره کیش و دوبی و یا استانبول را دریافت خواهند کرد.

این قرعه‌کشی‌ها نیز قابل بررسی است زمانی که فردی از آژانسی، تور گردشگری به مقصدی مانند دوبی را می‌خرد خدماتی که از آن می‌گیرد شامل صبحانه، اقامت و بلیت رفت و برگشت می‌شود که اکنون حداقل حدود یک میلیون تومان برای سفر به دوبی هزینه دارد. اما اگر فردی بخواهد تنها بلیت رفت و برگشت هواپیما به مقصد دوبی را بخرد باید چیزی حدود یک میلیون تومان هزینه کند. در واقع تور قرعه‌کشی شامل تنها اقامت در یکی از هتل‌های دوبی است و شامل هیچ خدمات دیگری حتی ترانسفر و یا ویزا هم نمی‌شود بنابراین محاسبه هزینه بلیت، ویزا و ترانسفر فرودگاهی برای فردی که در این نوع قرعه‌کشی‌ها برنده شده، نشان می دهد نه تنها به فایده نیست بلکه ممکن است با ضرر همراه باشد.

چون باید هزینه‌ای بیشتر از یک تور را صرف اقامت رایگان در هتل دوبی کند. در بسیاری از موارد، برندگان از رفتن به این سفرهای رایگان سرباز می‌زنند. این مورد درباره سفرهای رایگان کیش هم صدق می‌کند چرا که بلیت رفت و برگشت به کیش هم ارزان نیست واگر این بلیت در قالب تور خریداری شود به صرفه تر خواهد بود. مهم تر اینکه تعیین زمان اقامت نیز بر عهده مسافر نیست.

در هر حال این ترفند آژانس‌داران برای جذب مشتری را نمی‌شود تخلف دانست.

در این باره، ولی تیموری مدیرکل امور نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی کشور به خبرنگار مهر می‌گوید: این هم روشی برای تبلیغات است در ضمن کسی برای شکایت از نحوه برگزاری این برنامه ها مراجعه نکرده است.

پس نمی‌توان گفت که این آژانس داران تخلف می‌کنند فقط کافی است شرکت کنندگان در این مراسم‌ها کمی هوش ریاضی داشته باشند و جزئیات سفرها و ماهیت کارت‌های تخفیف و یا قرعه کشی ها را بشناسند. ضمن انکه از سلامت کاری و مجوز آژانس‌های برگزارکننده این برنامه‌ها اطمینان حاصل کرده و سپس پول به حساب آنها واریز کنند. اگر به هر دلیلی این برنامه‌ها صوری باشد، در آن صورت می‌توان شکایت کرد و پیگیر تخلف شد.

*ایسنا