کد خبر: ۱۲۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۵

داعش در فلوجه غیرنظامیان را سپر انسانی کرد

سازمان ملل متحد نسبت به امنیت جان ساکنان شهر فلوجه در میانۀ نبرد میان ارتش عراق و اسلامگرایان افراطی داعش ابراز نگرانی کرده است.
 سازمان ملل متحد نسبت به امنیت جان ساکنان شهر فلوجه در میانۀ نبرد میان ارتش عراق و اسلامگرایان افراطی داعش ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» به نقل از یورونیوز، گزارشها در دومین روز از آغاز عملیات ارتش عراق برای بازپس گیری شهر فلوجه حاکی از نبرد شدید میان دو طرف است.

تخمین زده می شود حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی و حدود ۷۰۰ ستیزه جوی عضو داعش در این شهر حضور داشته باشند.

در جریان بمباران مواضع داعش توسط ارتش عراق و با حمایت هواپیماهای ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا، دست کم ۱۵ تن از اعضای این گروه اسلامگرای افراطی کشته شدند. یک بیمارستان محلی نیز از کشته شدن هشت غیرنظامی خبر می دهد.

اگرچه دولت عراق اعلام کرده بود که راههای امنی را در مناطق جنوبی شهر برای خروج غیرنظامیان در نظر گرفته است اما شدت درگیریها میان دو طرف، مانع استفاده غیرنظامیان از این مسیرها شده است. با این وجود گفته می شود ۵۵ خانواده توانسته اند از این شهر بگریزند.

راجه برکت، عضو شورای انبار می گوید: «نیروهای داعش تلاش می کنند در مناطق متعلق به غیرنظامیان پنهان شوند که این کار منجر به کشته یا زخمی شدن برخی از غیرنظامیان شده است. ما تلاش کردیم برخی از خانواده ها را از این مناطق دور کنیم اما داعش از خانواده ها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند. ما چند راه را برای غیرنظامیان به سمت فلاحت، بوعاصی و امریه باز کردیم و سرپناهی برای آوارگان فراهم کردیم.»

شهر فلوجه در غرب بغداد در ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی به اشغال نیروهای داعش درآمد. ارتش عراق در اواخر سال گذشته میلادی این شهر را به محاصره خود درآورد اما عملیات نهایی برای آزادسازی آن تا ماه مه به تعویق افتاد.