کد خبر: ۱۲۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۱

ناراحتی کنگره آمریکا از قرارداد هند و ایران بر سر توسعه بندر چابهار

نمایندگان سنای آمریکا درباره قراردادهای نخست وزیر هند در سفر اخیرش به ایران از وزارت خارجه این کشور سوال کردند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛رویترز در این باره نوشت: نمایندگان سنای آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی سنا با حضور مقام وزارت خارجه این کشور درباره توسعه بندری در جنوب ایران از سوی هند و ارتباط آن با تحریم ها سوال پرسیدند.

نیشا بیشوال، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور جنوب و مرکز آسیا در این جلسه که  امروز سه شنبه برگزار شد در پاسخ به سناتورها، تاکید کرد:  ما درباره ادامه محدودیت ها بر تعاملات هند با ایران با این کشور شفاف هستیم.

وی افزود: ما باید جزئیات قرارداد چابهار را بررسی کنیم تا ببنیم مغایرتی با محدودیت ها دارد یا نه.

نارندا مودی، نخست وزیر هند روز دوشنبه قرار داد 500 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار در ایران را با مقامات تهران به امضا رساند. توسعه این بندر از سوی هند با هدف ارائه دسترسی تجاری به این کشور به ایران، افغانستان و آسیای مرکزی را می دهد.

آمریکا و اروپا ژانویه گذشته تحریم های ایران را بر اساس توافق هسته ای با این کشور لغو کردند اما برخی محدودیت ها در زمینه تجارت همچنان باقی مانده است. محدودیت هایی که در زمینه های حقوق بشری و تروریسم بر ایران اعمال شده است.

بیشوال همچنین گفت: معتقدم که روابط هند با ایران در درجه نخست بر مسائل اقتصادی و انرژی متمرکز شده است و دولت آمریکا نیاز هند برای مسیرهای تجاری را درک می کند.

وی با بیان اینکه هند به دسترسی هایی که در اختیار ندارد نیاز دارد، عنوان کرد: از نظر هند، ایران می تواند شاهراهی به سوی افغانستان و آسیای مرکزی به هند ارائه دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: هیچ نشانه ای از تعاملات نظامی میان هند و ایران که موجب نگرانی آمریکا شود، دیده نشده است.

مودی قرار است ماه آینده به آمریکا سفر کند و در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنای این کشور سخنرانی کند.
منبع: عصرخبر