کد خبر: ۱۲۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۳

بیانیه ایران در مجمع جهانی بهداشت

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در شصت و نهمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو بیانیه ملی جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛به نقل از  وبدا، دکتر هاشمی در این بیانیه با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران کاملا به دستور کار 2030 توسعه پایدار متعهد است، یادآور شد: از ماه مه سال 2014، با اجرای طرح تحول سلامت برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت، شروع به انجام مداخلاتی در تامین مالی، تحویل خدمات، نیروی کار در حوزه سلامت و دسترسی به داروها و فناوری ها کردیم که بطور قابل توجهی رضایت مردم را افزایش داد.

وزیر بهداشت افزود: دستاوردهای طرح تحول سلامت توسط گروهی از کارشناسان عالی سازمان جهانی بهداشت به تصویب رسید که ارزیابی خود از این طرح را به خانم دکتر چان مدیر کل این سازمان ، گزارش کردند.

دکتر هاشمی گفت: مفتخرم تا اعلام کنم که طرح تحول نظام سلامت ایران در راستای اهداف توسعه پایدار و در حال تقویت شبکه بهداشت گسترده ما است.

متن کامل بیانیه ملی جمهوری اسلامی ایران که در شصت و نهمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو توسط دکتر هاشمی وزیر بهداشت کشورمان قرائت شد به شرح زیر است:

آقای رییس، عالیجناب دکتر احمد بن محمد السعیدی،

مدیر کل محترم،

وزرای محترم،

نمایندگان محترم

من می‌خواهم نهایت قدردانی خود را به مناسبت برگزاری این مجمع که بر "تغییر جهان ما: دستورکار 2030 برای توسعه پایدار" تمرکز دارد، ابراز کنم . اجازه دهید که ادای احترام ویژه کنم به آن هایی که جان خود را در نتیجه تروریسم از دست دادند بویژه قربانیان بیگناه درگیری های منطقه ای در سوریه، یمن، عراق و افغانستان.

دستور کار 2030 دامنه منحصر به فرد از جهان شمولی دارد که نیازمند متوازن کردن اقدامات به سمت سه بعد توسعه پایدار در این جهان بسیار پیچیده است. چالش اصلی برخورد با عوامل غیرمجزایی است که حیات ساکنین زمین را با تروریسم بین المللی سازمان یافته، درگیری های فزاینده و افراط گرایی خشونت آمیز تهدید می کند که همگی منجر به جابجایی اجباری مردم بی گناه شده است و می تواند پیشرفت های صورت گرفته در راه توسعه در دهه های اخیر را بازگرداند. بعلاوه، بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوا و مسائل زیست محیطی توانایی همه کشورها برای دستیابی به توسعه پایدار را تحلیل برد.

خانم ها و آقایان

دستور کار توسعه پایدار، با 17 آرمان و 169 هدفش، نیازمند تغییر راهی است که جهان در حکومت مالی، اقدامات بشر دوستانه، روابط تجاری و سرمایه گذاری خارجی کار می کند، ترجیحا به طریق همکاری برد-برد. رسیدن به اهداف توسعه پایدار زمانی که هزینه های همواره رو به افزایش مراقبت های بهداشتی را در نظر می گیریم، دشوار است؛ آن هم در حالیکه تقریبا 30 درصد مردم در کشورهایی بدون ایمنی و بیمه جهت هزینه های درمان زندگی می کنند.

در این راستا، یافتن راه هایی برای تقویت نظام های سلامت و تضمین درآمدها از جمله بهبود نظام های مالیاتی داخلی جهت ایجاد الگوی کارآمدتر و پایدارتر تامین مالی نظام سلامت برای افزایش پوشش همگانی سلامت مهم و محوری است.

خانم ها و آقایان

جمهوری اسلامی ایران کاملا به دستور کار 2030 توسعه پایدار متعهد است. از ماه مه سال 2014، تحت بیرق طرح تحول سلامت جهت رسیدن به پوشش همگانی سلامت، شروع به انجام مداخلاتی در تامین مالی، تحویل خدمات، نیروی کار در حوزه سلامت و دسترسی به داروها و فناوری ها کردیم که بطور قابل توجهی رضایت مردم را افزایش داد. دستاوردهای طرح تحول سلامت توسط گروهی از کارشناسان عالی سازمان جهانی بهداشت به تصویب رسیدند که ارزیابی خود از طرح تحول را به خانم مدیر کل، در طول بازدیدشان از ایران در جولای 2015، گزارش کردند. بنده مفتخرم تا اعلام کنم که طرح تحول نظام سلامت ایران در راستای اهداف توسعه پایدار و در حال تقویت شبکه بهداشت گسترده ما است.

نمایندگان محترم

جهت پرداختن به پنج رکن اهداف توسعه پایدار، یعنی مردم، صلح، کره زمین، کامیابی و مشارکت و به دنبال یک رویکرد رو به بالا و مشارکتی، ایران دست به اصلاحات اساسی سازمانی و محتوایی زده تا نمایندگان عالی برای رسیدگی به پنج رکن SDG ها : مردم، ... ، رفاه و مشارکت، و دنبال کردن رویکرد مشارکتی و پایین به بالا ،دستخوش اصلاحات قابل توجه سازمانی و محتوایی در راستای بروز رسانی اجرای سیاست ملی مطابق با دستورکار و برنامه جهانی 2030 شده است. در اصلاحات اخیر تحت نظرات من، ما یک معاونت جدید امور اجتماعی به منظور تمرین مشارکت اجتماعی در تصمیم گیری برای سلامت، ترکیب عوامل اجتماعی سلامت (SDH)، و تفسیر SDG به تصمیم گیری‌ها و فعالیت های روزانه سیستم سلامت و فراتر از آن تشکیل دادیم.

طرح ملی NCD ما شامل 13 هدف است که برخی از آنها برای کشور منحصر بفرد هستند، مانند کاهش اسیدهای چرب ترانس تا سال 2020. این طرح توسط مدیر کل WHO در جولای 2015 تایید شده و در 22 فوریه سال 2016 رسما توسط رئیس جمهور ایران امضا و اعلام شد. در راستای استراتژی WHO PEN ، برنامه های اجرایی ما برای NCDها دستیابی به کاهش 30 درصدی مرگ و میر ناشی از NCD ها تا سال 2030 را هدف قرار داده است. فاز چهارم برنامه تحول سلامت ما تماما در رابطه با اصلاحات مورد نیاز در آموزش پزشکی در ایران به منظور تامین امنیت پایدار نیروی کار آموزش دیده سلامت و به ارمغان آوردن سلامت منابع انسانی مان متناسب با الزامات SDG ها می باشد. از طریق ایجاد تخصص پزشک خانواده، علاوه بر اصلاحات در مطالعات کارشناسی، ایران در حال گام گذاشتن به یک سیستم آموزشی جوابگو و بر اساس نیاز برای رشته های متنوع مطالعات سلامت شامل دارو، پرستاری، و پیراپزشکی می باشد.

همکاران محترم،

عملی کردن دستور کار و برنامه 2030 نیاز به راه حل های یکپارچه و رویکردهای نوین نسبت به ریشه کن کردن فقر در تمام حالات و ابعاد است. نقش اساسی WHO تجهیز کشورهای عضو به مدارک فنی بیشتر به منظور طرفداری و دفاع برای هزینه های سلامت از طریق نمایش بهترین روش ها و شبکه های سودهای اقتصادی سلامت بهتر و استفاده کارآمد و منصفانه از منابع است .

جناب آقای رئیس جمهور

من صمیمانه آرزو می کنم که این مباحث در باب WHA-69 تاکید مجددی بر تعهدات کشورهای عضو به منظور دستیابی به دستور کار و برنامه 2030 برای اصلاح دنیا باشد.

از توجه شما سپاسگزارم"

منبع: ایسنا