کد خبر: ۱۲۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۹

نمرات بهتر برای دانش‌آموزان پولدارتر!

مشکلات فرهنگیان مدت هاست که مطرح می شود و هر بار با وعده و وعید مسئولان خاتمه می یابد؛ وعده هایی که هیچ کدام از آنها اجرایی نمی شود و بسیاری از آنها به فراموشی سپرده می شود. فرهنگیان بارها و بارها مقابل مجلس تجمع کردند و از این طریق اعتراض خود را به گوش بهارستانی ها رسانده اند. همین مسئله باعث شد تا وزیر آموزش و پرورش به مجلس خوانده و از او چرایی رفع نشدن مشکلات فرهنگیان پرسیده شود. اما متاسفانه همچنان مشکلات فرهنگیان پابرجاست.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛سهل انگاری در رفع مشکلات معلمان آسیب های جدی ای را به دنبال خود داشته است. برخی از معلمان به ناچار برای تامین مخارج زندگی خود به شغل دوم روی آوردند. و این دو شغله شدن آنها باعث شد تا نتوانند با انرژی و تمرکز بیشتری به دانش آموزان درس بدهند و به عبارتی از کیفیت آموزشی آنها کاسته شد. همچنین آنها که دیگر فرصتی برای به روز رسانی دانش خود نیز نداشته و همان مطالب چند سال پیش را به دانش آموزان خود آموزش می دهند.

آسیب ناشی از مشکلات فرهنگیان به اینجا ختم نمی شود. متاسفانه مدت هاست که برخی از معلمان به دانش آموزان خود توصیه می کنند که کلاس های خصوصی در ساعتی خارج از ساعات درسی با خودشان و یا فردی که معرفی می کنند، تشکیل دهند. این در حالی است که این دسته از معلمان برای تامین مخارج زندگی خود، مبالغی هنگفت را برای هر ساعت تدریس در این کلاس ها تعیین می کنند. آن دسته از معلمان هم که فرد دیگری را برای تدریس خصوصی به دانش آموزان خود معرفی می کنند، درصدی را برای واسطه شدن در این فرآیند دریافت می کنند.
 
تدریس خصوصی اجباری برای دانش آموزان

نادیا 37 ساله، یک پسر دانش آموز به اسم علی دارد که در مقطع هشتم دبستان در یکی از مدارس غرب تهران درس می خواند. او در این رابطه به خبرنگار «فردا» می گوید: شهریه مدارس از همان ابتدای سال به مبلغ 200 هزار تومان از طرف مدرسه دریافت شد. چند روزی گذشت تا اینکه متوجه شدم سرعت تدریس معلم کلاس پسرم به کندی پیش می رود.

این خانم 37 ساله ادامه می دهد: آذر ماه سال گذشته بود که معلم علی اعلام کرد نمی تواند تمام نکات کتاب را در ساعات درسی به بچه ها آموزش دهد. زیرا که حجم مطالب بسیار بالاست. بنابراین از دانش آموزان خواست که به نوبت برای کلاس خصوصی از او وقت بگیرند تا ادامه مطالب کتاب را در منزل به آنها یاد بدهد. او قیمت هر ساعت تدریس را صد هزار تومان تعیین کرده بود.

نادیا می افزاید: من و چند نفر از اولیای دانش آموزان این موضوع را با مدیر مدرسه در میان گذاشتیم و توقع داشتیم که معلم مربوطه را توبیخ کند و به او تذکر جدی بدهد اما متاسفانه مدیر مدرسه این مسئله را انکار کرد و گفت تمام مطالب در کلاس مطرح شده و دانش آموزان برای تمرین بیشتر می توانند از کلاس های خصوصی استفاده کنند.

مادر این دانش آموز می گوید: ما هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع نداریم و ناچار شدیم تا از این کلاس های خصوصی استفاده کنیم. کلاس هایی که برای ما هزینه زیادی داشت اما علی توانست در آن مطالب کتاب را یاد بگیرد و در امتحان دی ماه خود نمره کامل را بگیرد.
 
نمرات بهتر برای دانش آموزان پولدارتر!
 
آن طور که به نظر می رسد با فرا رسیدن فصل امتحانات، بازار کلاس های خصوصی از سوی معلمان مدارس داغ تر شده و در ازای یک ساعت تدریس هزینه های آنچنانی دریافت می شود. این در حالی است که دانش آموزانی که از این کلاس ها استفاده می کنند نسبت به آنهایی که در این کلاس ها شرکت نمی کنند، نمرات بهتری می گیرند!

از یک سو معلمان با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند و از سوی دیگر پرداخت هزینه کلاس خصوصی برای خانواده هایی که فرزندان خود را به کلاس های دولتی می فرستند، آسان نخواهد بود.
 
والدین تامین کننده مخارج زندگی معلمان
 
ناکارآمدی آموزش و پرورش در تمام ادوار موجب شده تا به جای تامین مخارج زندگی معلمان از سوی دولت، خانواده ها مبالغی را در قالب کلاس های خصوصی به حساب معلمان واریز کنند. از سوی دیگر با روی کار آمدن دولت یازدهم نیز این مشکلات نه تنها حل نشد بلکه بیش از قبل قوت گرفت.

متاسفانه اولیای دانش آموزان مدرکی برای اثبات برگزاری این کلاس های اجباری و واریز مبالغ هنگفت به حساب معلمان مدارس ندارند زیرا که این معلمان تنها به عنوان یک پیشنهاد به دانش آموزان خود موضوع کلاس های خصوصی را مطرح می کنند و دانش آموزان به دلیل ترس از نگرفتن نمره مطلوب از امتحانات خود  راضی به حضور در این کلاس ها می شوند. دانش آموزانی که نگرانند که تمام نکات کتاب درسی خود را نیاموخته باشند و امید دارند که این نکات در کلاس های خصوصی مطرح شود. بنابراین هر بار داستان اجبار تدریس خصوصی از سوی برخی از معلمان مدارس با نزدیک شدن به امتحانات تکرار می شود.

بازرس آموزش و پرورش: برگزاری کلاس های خصوصی از سوی معلمان مدارس دولتی تخلف است

یکی از بازرسان آموزش و پرورش در رابطه با این کلاس های خصوصی اجباری از سوی معلمان مدارس می گوید: در مدارس غیر انتفاعی هر معلمی می تواند برای دانش آموزان خود کلاس های خصوصی بگذارد و این کلاس ها که با رضایت خود دانش آموزان برگزار می شود، تخلف به حساب نمی آید. اما آن دسته از کلاس های خصوصی که از سوی معلمان مدارس دولتی برای دانش آموزان تعیین می شود، حتی اگر با رضایت دانش آموزان باشد تخلف محسوب می شود، زیرا که معلمان موظف هستند که در طی همان ساعات کاری خود، آموزش های لازم را به دانش آموزان خود بدهند.

وی ادامه می دهد: در برخی از مدارس دولتی برگزاری کلاس های فوق برنامه مانعی ندارد. این کلاس ها با نرخ تعیین شده از سوی آموزش و پرورش برای تمرین بیشتر دانش آموزان برگزار می شود.

این بازرس در پایان تاکید می کند: اولیای دانش آموزان هنگام مواجه شدن با این تخلفات می توانند با بازرسی آموزش و پرورش (82282226-82282205) تماس بگیرند. و نام مدرسه، پایه تحصیلی فرزندشان و نام معلم را در اینجا ثبت کنند. پس از آن مسئولان مربوطه به مدرسه مراجعه می کند و با معلمان متخلف برخورد خواهد کرد.