کد خبر: ۱۲۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۲

روایت قالیباف از باج دادن شهرداران به شورا

شهردار تهران با معرفی شهرداری و شورا به عنوان مجموعه مدیریت شهری و یک نهاد عمومی غیردولتی گفت: متاسفانه ظرفیت لازم در مدیریت شهری ایجاد نشده و یک نگاه نهایی به مدیریت شهری وجود ندارد باید قوی‌تر از این عمل می‌کردیم و این با ثبات در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌ها محقق می‌شود.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛محمد باقر قالیباف با حضور در بیست و هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در چارچوب قانون چه انتظاری از سایر نهادها و دستگاه‌ها از جمله مجلس، دولت و شورای نگهبان در رابطه با مجموعه مدیریت شهری داریم.

وی تاکید کرد: شوراهای شهر و روستا مردمی‌ترین نهاد مردمی در نظام مردمسالاری دینی هستند. نهادی که با وسعت بسیار اثرگذارترین مجموعه عمومی است.

این امانتی است که باید از آن به درستی صیانت شود و در جهت تقویت آن گام‌های موثرتری برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه تنها چهار دوره از آغاز به کار شوراها در کشور می‌گذرد افزود: بی‌تردید قدمت زیادی از نهاد شوراها در کشور وجود ندارد و می‌توان گفت که شوراها درکشور دوران نوجوانی را پشت سر می‌گذارند. بر همین اساس نیاز است دقت و توجه بیشتری به این نهاد در سراسر کشور داشته باشیم.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر به دنبال این هستیم که نظام جمهوری اسلامی ایران مستقل و دور از دشمنی‌های استکبار جهانی کار کند و در مسیر پیشرفت قرار گیرد باید به موضوع تولید توجه ویژه‌ای داشته باشیم قطعا این تولید در چهار موضوع تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت مورد توجه قرار می‌گیرد و برای پیشرفت کشور کافی است که این چهار موضوع به درستی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم مکانیزم تبدیل منزلت به ثروت، منزلت به معرفت و قدرت و عکس آن را به درستی داشته باشیم کشور و جامعه مولد خواهد بود و می‌تواند در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

قالیباف مکان تولیدات این چهارموضوع را از اهمیت ویژه‌ای خواند و افزود: بی تردید نقاط جمعیتی محل تولیدات کشور هستند و این تولیدات اماکنی هستند که شهروندان در آن زندگی می‌کنند. طبیعتا هرچه این مراکز بزرگ‌تر باشند اثرگذاری بیشتری خواهند داشت. البته اگر در مدار درست قرار نگیرند نیز تهدیدات بزرگی محسوب می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تحقق مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و افزود: قطعا مدیریت یکپارچه شهری به معنای رابطه شهروندان با شهر و مکان خواهد بود که اصلاح این مورد مدنظر قرار می‌گیرد.

شهردار تهران ادامه داد: ما مفسر قانون اساسی نیستیم و تنها نظرات کارشناسانه ارائه می‌کنیم مفسر قانون شورای نگهبان است و هرچه که مصوب کند به عنوان قانون باید اجرایی شود. قطعا برای مولد و پیشرفت نظرات کارشناسی از اهمیت برخوردار است.

وی به موضوع تصدی‌گری در کشور اشاره کرد و افزود: بسیاری از موضوعات در کشور حاکمیتی هستند و جزئی بودن وکلی بودن آنها فرقی در تصمیم گیری حاکمیتی ایجاد نمی‌کند بسیاری از امور تصدی‌گری هستند لذا به نظر من باید این کارها به نهادهای عمومی غیردولتی همانند شهرداری‌ها وشوراها واگذار شود.

قالیباف تاکید کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد فرق تمرکززدایی و تراکم زدایی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. از همین رو گاهی ثبت انتقال برخی وزارتخانه‌ها از تهران مطرح می‌شود. این موضوع تنها می‌تواند در تراکم زدایی نقش داشته باشد. اما موضوع تمرکززدایی را مد نظر قرار نمی‌دهد. مشکل اصلی ما در بسیاری از موارد از جمله درآمد پایدار و واگذاری اختیارات به شوراها همین مساله تمرکززدایی است.

وی تاکید کرد: البته گرفتن همه مسئولیت‌ها در شهرتوسط مدیریت شهری نیز کار درستی نیست از همین رو در تهران اصرار ما بر تشکیل شورایاری‌ها بود چرا که شورای محله اولویت محله را بهتر از شهردار می‌داند البته در این مسیر شهردار نیز اولویت‌های شهر و تصمیم گیری‌های شهر را بهتر می‌تواند انجام دهد.

شهردار تهران بر آمادگی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران برای یاری شورای عالی استان‌ها در تهیه لوایح و طرح‌ها برای ارائه به دولت و مجلس اشاره کرد و افزود: شهرداری تهران می‌تواند در تهیه لوایح طرح‌ها به شورای عالی استان‌ها کمک بسزایی کند. قطعا با ایجاد زمینه‌های لازم برای تعامل و همفکری می‌توان گام موثری در تقویت نهاد شوراها برداشت.

وی با اشاره به جایگاه شوراها در قانون اساسی تاکید کرد: البته برخی آفت‌ها نیز برای شوراها متصور است. اگر شوراها در کارهای سیاسی دخالت کنند و سیاسی شوند سم مهلکی برای نهاد شوراها خواهد بود. شورا محل کار و خدمت به مردم است قطعا نگاه سیاسی در طرح‌ها و لوایح و یا انتخاب شهردار، می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به نهاد شورا وارد کند.

وی تاکید کرد: اگر نگاه‌های قومی و محله‌ای در تصمیم گیر‌های شوراها دخالت کند قطعا این نهاد با این میزان تاثیرگذاری در سراسر کشور به دست خود شوراییان از بین می‌رود. متاسفانه امروز متوسط عمر مدیریت شهری به زیر یکسال رسیده است و در کلانشهرها متوسط عمر شهرداران به زیر دو سال رسیده آیا با این شرایط می‌توان مدیریت درستی در شهرها اعمال کرد. قطعا چنین شرایطی کارنامه قابل قبولی برای مجموعه مدیریت شهری به ارمغان نخواهد آورد و ممکن است مردم، مجلس و شورای نگهبان به مدیریت شهری اعتماد نکنند.

شهردار تهران با اشاره به برخی دخالت‌ها در کارهای اجرایی شهرداران توسط شوراها گفت: متاسفانه گاهی برخی شهرداران ضعیف النفس مانند من، در مقابل دخالت‌های شوراها کوتاه می‌آیند و اعلام می‌کنند مجبوری این باج را به شورا بدهی. این آغاز یک سقوط بزرگ است.

وی ادامه داد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری رابطه شهرداری وشورا همانند رابطه درخت و ریشه است قطعا در این رابطه هیچ گاه درختی ریشه خود را نمی‌زند و هیچ ریشه‌ای نیز کاری نمی‌کند که درخت ثمر ندهد.

*ایسنا