کد خبر: ۱۲۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۲

قلیان هایمان را گلدان کنیم

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛شاید شما هم این روزها این جمله را شنیده‌اید: «قلیان‌هایمان را گلدان کنیم». این شعار یک حرکت اجتماعی است که با هدایت وزارت بهداشت و انجمن‌های پزشکی در کشور ما به راه افتاده و امیدواریم هرچه بیشتروبیشتر گسترش یابد. مصرف گسترده و بی‌رویه قلیان به‌ویژه در فضاهای بسته رستوران‌های ما پدیده عجیب و نوظهوری است که هر انسانی را در چرایی خود به فکر وامی‌دارد! در دورانی که مصرف دخانیات به‌ویژه در فضاهای بسته در اکثریت کشورهای دنیا ممنوع یا منسوخ شده، چیزی به‌مراتب خطرناک‌تر از آن در کشور ما وسعتی روزافزون می‌یابد! و کسی را هم یارای مقابله با آن نیست، آن هم در کشور ما که برخلاف کشورهای عربی در گذشته‌ای نه‌چندان‌دور آن هم در این گروه سنی هیچ‌گاه مرسوم نبوده است! مصرف بی‌رویه قلیان نه‌تنها مردم و جوانان ما را در معرض بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان‌های مختلف قرار می‌دهد بلکه ظاهری به‌شدت غیرمعقول در برابر جهانیان فراهم می‌آورد و نوعی جداافتادگی فرهنگی را به ذهن متبادر می‌کند. در کمپینی که در شرف به‌راه‌افتادن است قرار است:

- بسیاری از مردم، هنرمندان، مشاهیر، دانشمندان، سیاسیون و ورزشکاران قلیانی را در جلو دوربین تبدیل به گلدان کنند و همان‌جا از افرادی دیگر بخواهند که به این کمپین بپیوندند.

- قلیان گلدان‌شده نماد این کمپین خواهد بود.

- بسیاری از مردم که قلیانی واقعی در خانه دارند با ارسال تصویر گلدان‌شده آن به کمپین خواهند پیوست.

- رستوران‌هایی که به این کمپین می‌پیوندند می‌توانند از این نماد در ورودی خود یا در تابلو خود به‌عنوان «رستوران پاک» استفاده کنند.

- در اماکن عمومی به‌خصوص مطب‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی، کتاب‌فروشی‌ها و... یک قلیان گلدان‌شده می‌تواند تزئینی مناسب و نماد پیوستن به این کمپین باشد.
- مردم با مراجعه به مغازه‌های قلیان‌فروشی می‌توانند به وسع خود تعدادی قلیان برای گلدان‌کردن بخرند. گلدان قلیانی می‌تواند شکل برتر و فرهنگی گلدان باشد.

- هنرمندان، نقاشان و طراحان می‌توانند با آفرینش تصویر قلیان گلدان‌شده از نگاه خود، به این کمپین بپیوندند.

- مردم می‌توانند با مراجعه به اماکنی که در آنها قلیان سرو می‌شود، با اجتناب از سفارش غذا یک پیام اقتصادی مهم برای مالک یا ذی‌نفع آن رستوران بفرستند.

- پوسترها، تی‌شرت‌ها، کلاه‌ها و... حاوی طرحی از قلیان گلدان‌شده باید در هرجای شهر به چشم بیایند و... .

هرطور حساب کنید و با هر علتی! مصرف قلیان توسط بسیاری از خود ما مردم صورت می‌گیرد و اقبالی که خود ما به آن نشان می‌دهیم باعث رونق بازار آن شده است. بنابراین هیچ راه‌حلی به‌جز حرکتی فرهنگی از جانب بخش‌های دیگری از خود ما مردم و مجاب‌کردن آن بخش دیگر ندارد. اتکای صرف به برخوردهای دولتی و انضباطی تنها به واکنش و پیچیده‌ترشدن موضوع منجر خواهد شد. قطعا در یک بستر فرهنگی مناسب، دولت و وزارت بهداشت در اجرای وظایف خود در نظارت بر اماکن عمومی و اجرای ضوابط بهداشتی دست بازتری خواهند داشت. اگرچه اقبال و علاقه ما مردم با هر انگیزه و زمینه‌ای عامل اصلی رواج این پدیده عجیب بوده است، اما درعین‌حال ما مردم نشان داده‌ایم که می‌توانیم با حرکت‌های جمعی نتایج درخشانی به دست آوریم! آخرین آنکه درعین‌حال تمرین و ممارستی در فعالیت‌های فرهنگی - اجتماعی است، همین کمپین قلیان و گلدان!

*شرق