کد خبر: ۱۲۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۰

اوباما: رهبران جهان از پیروزی ترامپ نگرانند

لس آنجلس تایمز نوشت: اوباما روز پنج شنبه گفت رهبران جهان از آمدن نامزد احتمالی جمهوری خواهان، دونالد ترامپ نگرانی بسیاری دارند، و اوباما هم آن ها را برای هراس از به روی کار آمدن این غول املاک و مستغلات سرزنش نمی کند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛اوباما گفت: « آن ها نمی دانند تا چه حد باید اظهارات او را جدی بگیرند، اما از آمدنش نگرانند و دلیل خوبی هم دارند». به گفته او : « بسیاری از وعده هایی که داده یا از سر نادانی از روابط بین المللی بوده، یا قصد قدرت نمایی با رفتار شوالیه مآبی داشته، یا از طرفی او بیشتر به توئیت گرفتن و تیتر شدن علاقه دارد، به جای اینکه درست روی این قضیه فکر کند که چه چیزی آمریکا را امن نگه می دارد».

هر چند این یکی از تندترین انتقادهای اوباما از ترامپ بود، اما در اظهاراتش نام او را نیاورد.

اما وقتی به صحبت درباره سفر هفته گذشته اش به آسیای دور رسید، تندی بیانش کمتر نشد. او در این سفر اول به ویتنام و سپس به ژاپن رفت تا در اجلاس گروه هفت کشور برتر صنعتی دنیا شرکت کند.

هرچند هیچ یک از رهبرانی که اوباما با آن ها ملاقات داشت، اظهار رسمی درباره ترامپ نکردند، اما در کنفرانس خبری در پایان جلسه گروه 7، اوباما گفت حتی منتقدان آمریکا هم به او نشان دادند توجه زیادی به این انتخابات و اثرات احتمالی آن بر سراسر جهان دارند.

اوباما گفت: «آن ها می دانند اگر آمریکا درست تصمیم گیری نکند، در نهایت اوضاع به هم می ریزد، و روی ما حساب می کنند که سطح خاصی از ثبات و جهت گیری [مشخص] را برقرار کنیم». او در ادامه گفت: « فکر می کنم منصفانه است اگر بگویم آن ها از [احتمال روی کار آمدن] این نامزد جمهوری خواه بسیار غافلگیر شده اند».

اوباما علاقه شخصی به نتیجه این انتخابات دارد، چون بسیاری از سیاست های شاخص او با دستور مستقیم رئیس جمهور به اجرا در آمد و ادامه آن نیاز به تایید جانشین او خواهد داشت.

اما با وجود اینکه حالا بقای میراث او در خطر است، اوباما روز پنج شنبه اعلام کرد قصد ندارد تا پیش از رای گیری ماه آینده در تصمیم گیری های حزب و رقابت های داخلی آن وارد شود، و حتی ممکن است تا وقتی پیروزی نامزد نهایی مشخص نشده هم این رویکرد را ادامه دهد.

او گفت حسش به او می گوید احتمالا تا زمان کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ماه جولای در فیلادلفیا، انتخابات مقدماتی بین هیلاری کلینتون و برنی سندرز به خوبی حل و فصل می شود، و حزب حول چشم اندازی مشترک گرد هم می آیند.

او گفت از هر دو طرف خواسته به مسائل اصلی بچسبند و نظرات شخصی ندهد که باعث ناراحتی مردم شود.

او گفت: « وقتی یکی از حزب خودتان از شما انتقاد می کند، همیشه یک کم بیشتر درد دارد».