کد خبر: ۱۲۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۲

پاسخ وزارت بهداشت به نگرانی‌ها درباره زیکا



معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به برخی نگرانی‌ها در خصوص سفر ورزشکاران اعزامی به المپیک 2016 و احتمال ابتلا به ویروس زیکا پاسخ داد.
 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به برخی نگرانی‌ها در خصوص سفر ورزشکاران اعزامی به المپیک 2016 و احتمال ابتلا به ویروس زیکا پاسخ داد.

محمود نبوی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلای ورزشکاران اعزامی به المیپیک 2016 برزیل به ویروس زیکا گفت: مردم ما کمتر به برزیل سفر می‌کنند چون دور است و هزینه زیادی دارد. به ورزشکارانی که قرار است برای شرکت در بازی‌های المپیک به این کشور سفر کنند نیز درباره محل زندگی پشه‌های ناقل و نحوه محافظت از خود آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: به ورزشکاران اسپری‌هایی داده می‌شود که به قسمت‌های باز صورت و دست بزنند تا پشه‌ها از آنها دور باشند. هر بار اسپری، تا شش ساعت از آنها محافظت می‌کند.

به گفته معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ورزشکاران اگر به این ویروس مبتلا شوند فقط دچار تب و لرز می‌شوند و امکان انتقال به بقیه وجود ندارد. این بیماری فقط به صورت نادر و از طریق جنسی و مقاربتی منتقل می‌شود.

نبوی تاکید کرد: ایران پشه ناقل زیکا را ندارد. حدود سه سال است که مناطق جنوب شرقی را از نظر پشه‌های انتقال دهنده ویروس زیکا جست‌وجو می‌کنیم ولی مور خاصی پیدا نشده‌ است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه خطر اپیدمی زیکا در ایران وجود ندارد، افزود: آموزش به ورزشکاران فقط برای مراقبت از سلامتی خودشان است. طی این آموزش‌ها به آنها گفته می‌شود که چگونه در معرض گزش قرار نگیرند و لباس‌های آستین بلند بپوشند.

نبوی همچنین در خصوص نظر سازمان بهداشت جهانی درباره سفر ورزشکاران به برزیل توضیح داد و گفت: سازمان بهداشت جهانی سفر به برزیل را ممنوع نکرده، فقط اعلام کرده‌ است که احتیاط کنید. ورزشکاران بعد از بازگشت، تنها در صورتی که علامتی از بیماری داشته باشند مورد آزمایش قرار می‌گیرند. خود شخص بیماری را انتقال نمی‌دهد و خطر زیادی در این مورد وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما از شش ماه پیش با وزارت ورزش در این مورد صحبت کرده‌ایم. با رعایت احتیاط، رفتن ورزشکاران به این مناطق بلامانع است.

*ایسنا