کد خبر: ۱۲۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۹۷

زیباکلام: سینمای ده نمکی و حاتمی کیا و سلحشور سینمای حکومتی است و موفق نمی شود

مراسم رونمایی از کتاب «زیر پوست قصه ها» نوشته سعید عقیقی که به سینمای رخشان بنی اعتماد اختصاص دارد،با حضور جمع زیادی از مسئولان، سینماگران و فیلمسازان در خانه سینما برگزار شد.
 مهر نوشت: مراسم رونمایی از کتاب «زیر پوست قصه ها» نوشته سعید عقیقی که به سینمای رخشان بنی اعتماد اختصاص دارد،با حضور جمع زیادی از مسئولان، سینماگران و فیلمسازان در خانه سینما برگزار شد.
در این جلسه صادق زیباکلام دعوت شد تا از منظر جامعه شناسی به سینمای رخشان بنی اعتماد بپردازد.

زیباکلام در ابتدا  عنوان کرد: من سینمای ایران را به سه دسته تقسیم می کنم؛ دسته اول سینما و هنر حکومتی است که سمبل آن افرادی همچون حاتمی کیا، ده نمکی و زنده یاد فرج الله سلحشور هستند. دسته دوم گروه گیشه است که برایش فروش اهمیت دارد. اقلیت سومی هم هستند که سینمای آنها هنر برای هنر است و من سینمای رخشان بنی اعتماد را در این گروه قرار می دهم.

وی ادامه داد: تکلیف ما با هنر حکومتی مشخص است. هنر حکومتی در هیچ جامعه ای نتوانسته است چیزی برای ارائه داشته باشد و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. در کشورهایی مثل شوروی نتوانسته موفق باشد بنابراین در ایران هم نمی تواند اما چیزی که برای من تعجب آور است این است که اگر گیشه و فروش ملاک موفقیت یک فیلم است پس چرا این ملاک را برای بعضی از فیلم هایی که فروش دارند مثبت می دانیم و برای بعضی از فیلم های پرفروش مثل «چرا صمد به مدرسه می رود» امری منفی می دانیم. به طور مثال زمانی که فیلم ده نمکی می فروشد استقبال کرده و آن را مثبت ارزیابی می کنیم.

زیباکلام در ادامه بیان کرد: من دسته سوم را با الهام از تفاسیر و تعابیری که اصولگرایان نسبت به سینمای خانم بنی اعتماد و اثر فرهادی و همچنین اتفاقات کن بیان کرده اند ژانر سیاه نما می نامم که البته اختراع خودم است.

زیبا کلام در پایان سخنان خود دوباره بر ژانر سیاه نمایی تاکید کرد و گفت: ژانر سیاه نمایی جدیدا در ایران اختراع شده است و من فکر می کنم آنچه که از سینمای ایران به عنوان باقیات صالحات باقی می ماند سینمای حکومتی نیست بلکه همین ژانر سیاه نمایی است که خانم بنی اعتماد علمدار آن است.