کد خبر: ۱۲۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۶۰

سید حسن خمینی: «امنیتی شدن» فضای جامعه هیچ ملازمه ای با «امنیت» ندارد/ نباید به افراد جامعه به عنوان «سوژه» نگاه کنیم

یادگار امام خمینی با تأکید بر تفاوت میان «امنیت» و «امنیتی شدن» جامعه، گفت: نباید به افراد جامعه به عنوان «سوژه» نگاه کنیم بلکه باید به عنوان «انسان» نگاه کنیم.

یادگار امام خمینی با تأکید بر تفاوت میان «امنیت» و «امنیتی شدن» جامعه، گفت: نباید به افراد جامعه به عنوان «سوژه» نگاه کنیم بلکه باید به عنوان «انسان» نگاه کنیم.

به گزارش تیک، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار وزیر اطلاعات و مدیران حراست دستگاهها در حرم مطهر امام با اشاره به این روایت که «دو نعمت مجهول هستند؛ سلامتی و امنیت»، اظهار داشت: «امنیت» همان سلامتی در مقیاس عمومی است و «صحت» شرایطی است که برای یک فرد وجود دارد؛ همانگونه که اگر انسان دردمند باشد تمام خوشی های دنیا برای او بی فایده است، امنیت نیز برای یک جامعه همین نقش را در استفاده از سایر مواهب الهی دارد.

وی با بیان اینکه جامعه ای که امنیت نداشته باشد و ناامنی بر آن حاکم باشد اقتصاد، فرهنگ و سیاست سالمی بر آن حکمفرما نیست، تأکید کرد: جز در سایه روابط امن جامعه در هیچ حوزه ای تعالی پیدا نمی کند؛ علم پیشرفت پیدا نمی کند، فرهنگ توسعه نمی یابد و هیچ هنری زاییده نمی شود. 

یادگار امام با بیان اینکه اهمیت امنیت در حوزه ای چون اقتصاد مشهود تر است، یادآور شد: بنا به همین جهات در طول تاریخ بسیاری اندیشمندان تنها وظیفه حکومت ها را تأمین امنیت دانسته اند و می گویند اولین و آخرین وظیفه حکومت تأمین امنیت است و گرچه به مرور وظایف دیگری هم به امنیت افزوده شده، اما در همه مکاتب امنیت به عنوان وظیفه اصلی حکومت شناخته می شود.
وی امنیت موجود در کشور ما را یک نعمت بی بدیل خواند و گفت: واقعا بعضا مانند ماهی که در آب زندگی می کند و نمی داند از چه نعمتی برخوردار است و انسان سالمی که نمی داند چه نعمتی در اختیار دارد، بعضا توجه نداریم امنیت در جامعه ما از چه میزان اهمیتی برخوردار است.

سید حسن خمینی با اشاره به ناامنی ها در منطقه و جهان اسلام، گفت: زحمات کسانی که این امنیت را تأمین می کنند جای تقدیر دارد. 

یادگار امام سپس به موضوع تفاوت میان امنیت و امنیتی شدن جامعه پرداخت و اظهار داشت: همه می دانند که امنیت یک جامعه امری پسندیده، بسیار گرانقدر و حتی واجب است اما مفهوم دیگری در کنار آن است که شرایط ممکن است امنیتی شود؛ امنیتی شدن فضای جامعه هیچ ملازمه ای با امنیت ندارد. البته کشورهای بسیاری بوده اند که هم امنیت بالایی داشته اند  وهم شرایط امنیتی داشته اند، ولی در بسیاری نقاط دیگر شرایط امنیتی نبوده اما امنیت وجود داشته است. 

وی افزود: رابطه این دو مفهوم در ارتباط امنیت و آزادی های فردی تعریف می شود؛ اگر امنیت یک کشور نسبت خود را با آزادی های فردی انسان ها به درستی تعریف کند شرایط امن است اما اگر به سمت سلب این آزادی ها برود و نسبت درستی میان خود و آزادی های فردی ایجاد نکند شرایط امنیتی شده است.

سید حسن خمینی با بیان اینکه امنیت برای ایجاد آزادی است، یادآور شد: یک تعریف فلسفی می گوید «هرچیزی اگر به فراتر از حد خویش برود به ضد خود تبدیل می شود»؛ همانگونه که اگر سرما بیش از حد باشد دست انسان را می سوزاند یا آب حیات بخش می تواند موجب خفگی انسان شود، هرچیزی اگر به اندازه خود نباشد ممکن است به ضد خویش تبدیل شود.

وی با اشاره به این تعبیر امیر المومنین(ع) که می فرمایند «در رابطه با من دو طایفه هلاک می شوند؛ یک گروه غلو کنندگان من و گروهی که از من نفرت دارند»، ادامه داد: اگر امنیت کشور نسبت خود با آزادی ها را به درستی تعریف کرد بالاترین میراثی است که یک حکومت برای جامعه خویش به ارمغان می آورد. در چنین بستری کشور هم در عرصه علمی پیشرفت می کند، هم شرایط فرهنگی مناسب می شود و هم فضای سالم اقتصادی فراهم خواهد آمد؛ در نتیجه سرمایه گذاری تقویت خواهد شود و بر اثر آن رفاه پدید خواهد آمد، ولی اگر این نسبت به درستی فراهم نشد امنیت به ضد خود تبدیل خواهد شد.

یادگار امام با بیان اینکه این امر هم نیازمند تقنین است و هم به ظرافت در رفتار نیاز دارد، یادآور شد: بر اساس این تعبیر که بزرگان ما گفته اند انسان ها دلسوز هم باشند، ما نباید به افراد جامعه به عنوان «سوژه» نگاه کنیم بلکه باید به عنوان «انسان» نگاه کنیم؛ انسان ممکن است تخلف کند اما آن همیسن انسان برادر، پسر یا پدر من و شماست و در بدترین حالت یک بیمار است که باید درمان شود. اگر دلسوزی داشته باشیم متفاوت است با اینکه بخواهیم مچ کسی را بگیریم و او را از حیّز انتفاع خارج کنیم. از شروط مهم برای سعادت انسان این که مدیران جامعه دلسوز انسان ها باشند و دلسوزی را باید به عنوان یک فرهنگ در میان خود توسعه دهیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: امروز در سایه لطف خداوند و انفاس قدسیه امام و وجود نظام جمهوری اسلامی یک نظام پر توان مقتدر که توانسته بالاترین درجه امنیت در این منطقه توفان زده ایجاد کند فراهم آمده و تمام مسئولان خصوصا وزارت اطلاعات زحمت می کشند که این جایگاه بزرگ را برای جامعه فراهم کنند و این تلاش جای تقدیر دارد و ان شاء الله بتوانیم به نتایج خوب این امنیت هم برسیم.