کد خبر: ۱۲۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۹۷

بازپس گیری «فلوجه» برای قطع کردن سرِ مار

عملیات بازپس گیری شهر فلوجه از دست گروه تروریستی داعش که هفته پیش در عراق آغاز شد، همچنان ادامه دارد. این عملیات در صورت موفقیت، دستاورد بزرگی در مسیر مبارزه با تروریسم و تکمیل حلقه محاصره شهر «موصل» به عنوان پایگاه اصلی داعش در این کشور است.
عملیات بزرگ آزاد سازی فلوجه که از دوشنبه پیش (سوم خردادماه) با دستور «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای عراقی آغاز شد، همچنان ادامه دارد.
فلوجه دومین شهر بزرگ استان الانبار معروف به شهر مسجدها در 69 کیلومتری غرب بغداد، در ژانویه 2014 میلادی (دی ماه 92)، به طور کامل به اشغال تروریست های داعش در آمد. فلوجه نخستین شهر عراق بود که داعش آن را اشغال کرد. در مورد سقوط این شهر حرف و سخن بسیار است و گفته می شود داعش با همدستی و خیانت برخی عناصر باقی مانده از رژیم بعثی و افراد دارای گرایش های تکفیری این شهر را اشغال کرد.

عملیات آزادی فلوجه با مشارکت نیروهای امنیتی عراق، عشایر اهل سنت و نیروهای بسیج مردمی یا همان «الحشد الشعبی» در حال اجرا است و آنان در همین چند روز هم به دستاوردهای مهمی دست یافته اند. عملیات آزادسازی شهر فلوجه به سه مرحله تقسیم شده است که عبارت است از: محاصره، پیشروی و ورود به شهر.
فرماندار فلوجه اعلام کرده که تاکنون مراحل نخست و دوم عملیات با موفقیت به انجام رسیده است و به محض دریافت فرمان برای آغاز مرحله سوم، نیروها وارد شهر فلوجه خواهند شد.
این عملیات از جنبه های بسیاری دارای اهمیت است. فلوجه یکی از 2 پایگاه مهم داعش در عراق محسوب می شود و در صورت موفقیت کامل این عملیات، موصل مرکز استان نینوا تنها پایگاه زیر کنترل داعش در عراق خواهد بود و راه برای آزادسازی آن هموار می شود. موصل به عنوان نقطه کانونی و مرکز تروریست های داعش در عراق، بیشترین نیروهای این گروه تروریستی را در خود جای داده است.

دولت عراق البته با دشواری های فراوانی در روند آزادسازی شهرهای زیر اشغال داعش از جمله فلوجه روبرو است. یکی از مهمترین مسایل پیش روی این عملیات که به نوعی باعث کند شدن روند آن نیز شده، ضرورت حفظ جان ساکنان شهر فلوجه است که دست تروریست های داعش اسیرند. پیش از شروع عملیات، ارتش عراق از ساکنان این شهر خواست که شهر را ترک کنند و در صورت ناتوانی از ترک شهر، پرچم سفیدی بر بام خانه هایشان قرار دهند. العبادی بارها تاکید کرده است که نیروهای عراقی به حفظ جان مردم و فراهم کردن مکان های امن برای آنان پایبندند.
در برابر، فرماندهان داعش دستور کشتن کسانی که قصد خروج از شهر را داشته باشند، صادر کرده است. نیروهای این گروه تکفیری مانع از خروج غیرنظامیان از فلوجه می شوند تا از آنان به عنوان سپر دفاع انسانی خود استفاده کنند. وضعیت مردم این شهر بسیار اسفبار گزارش شده است و در شرایطی رقت انگیز، زیر سیطره و ظلم تکفیری ها روزگار می گذرانند. حدود یک ماه پیش دیده بان حقوق بشر طی گزارشی اعلام کرد که ساکنان فلوجه غذایی برای خوردن ندارند و از گرسنگی جان می دهند.

اگرچه بارها دولت عراق اعلام کرده که هدف اساسی از آغاز عملیات فلوجه رهایی مردم این شهر از ظلم و ستم داعش است اما عده ای در تلاش برای ایجاد تشنج و شعله ور کردن آتش فتنه طایفه ای و مذهبی اند. در این روزها برخی از رسانه های حامی جریان های تکفیری از جمله رسانه های سعودی، حمله های گسترده ای را علیه نیروهای بسیج مردمی در عراق به راه انداخته اند و هدفی جز ضربه زدن به این عملیات در سر ندارند. این رسانه ها، نیروهای بسیج مردمی را به رفتارهای خشونت آمیز و کشتار مردم فلوجه -که از اهل سنت هستند- متهم کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز از این اتهام های بی اساس و شگفت آور در امان نمانده است. این رسانه ها با به کار بردن عبارت هایی همچون «نیروهای حشد الشعبی طرفدار ایران» سعی در ایجاد جنگ روانی دارند. در برابرِ این ادعاهای ناروا، مقام های ایرانی بارها اعلام کرده اند که حضور مستشاران ایرانی در مبارزه با داعش به درخواست دولت عراق صورت گرفته است.
اگرچه هسته اولیه و شمار زیادی از نیروهای بسیج مردمی را داوطلبان شیعه تشکیل می دهند اما هیچ گاه نام شیعیان را بر این گروه نگذاشته اند تا در مسیر پیوستن دیگر داوطلبان به این گروه مانعی ایجاد نشود. همین موضوع سبب شده است تا امروز شمار زیادی از اهل سنت، ایزدی ها، آشوری ها و مسیحیان عراق در کنار شیعیان و زیر پرچم عراق با تروریست های تکفیری به نبرد بپردازند.

حامیان تروریست ها در تلاشند با مطرح کردن بحث شیعه و سنی و اینکه نباید مناطق سنی نشینی چون فلوجه را الحشد الشعبی آزاد کند، به ایجاد مانع در روند پیشروی های نیروهای مبارز عراقی بپردازند. در همین ارتباط «هادی العامری» فرمانده نیروهای بسیج مردمی تاکید کرد: الحشد الشعبی هرگز وارد فلوجه نخواهد شد و ماموریت ما تنها محاصره تروریست ها از چهار طرف و قطع راه های کمک رسانی به آنان است و پس از تحقق این شرایط، نیروهای دولتی عراق وارد شهر خواهند شد.
در این میان، نقش مرجعیت عالی شیعیان در توصیه به نیروهای بسیج مردمی برای کمک به اهل سنت و نجات آنان از دست تکفیری ها بسیار حایز اهمیت است. آیت الله «سیدعلی حسینی سیستانی» مرجع عالی شیعیان در عراق با دفاع از نیروهای بسیج مردمی، به آنان توصیه کرد تدابیر جدی برای حمایت از غیرنظامیان محاصره شده در شهر فلوجه در برابر تروریست های داعش به کار گیرند.

آزادی فلوجه که به احتمال زیاد در آینده ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد، دستاوردی مهم نه برای یک فرقه و طایفه که برای تمام عراقی ها به شمار می رود. موفقیت در این عملیات، ضربه مهلکی بر پیکر داعش در عراق وارد می آورد و زمینه آزادسازی موصل فراهم خواهد شد. فلوجه همانند سرِ مار برای داعش است که به دلیل نزدیکی به بغداد برای این گروه تروریستی بسیار حیاتی است. شکست سنگین داعش در فلوجه می تواند دومینوی سقوط این گروه تکفیری را در سوریه نیز به حرکت درآورد.