کد خبر: ۱۲۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۳۰

گزارشی از نقش سردار سلیمانی در نبرد فلوجه / اسطوره ی دفاع

قاسم سلیمانی. نامی که گاهی به اسطوره‌ها و ابرقهرمان‌ها نزدیک می‌شد و گاهی انجام کارهای خارق‌العاده‌ای را به او نسبت می‌دادند. سلیمانی یکی از بلندپایه‌ترین مقامات نظامی ایرانی است که به‌عنوان نیروی مستشاری در عراق فعال است و تاکنون در عملیات تاثیرگذار زیادی حاضر بوده است.

 از زمانی که درگیری‌ها در عراق و سوریه بالا گرفت و گروه‌های تروریستی و تکفیری موفق شدند شهرهای کوچک و مسیر‌های میان آنها را در اختیار بگیرند، همزمان با تشکیل گروه‌های مقاومت و تلاش‌های ارتش سوریه و عراق برای مقابله با این گروه‌ها، یک نام مدام در اخبار تکرار می‌شد؛ قاسم سلیمانی. نامی که گاهی به اسطوره‌ها و ابرقهرمان‌ها نزدیک می‌شد و گاهی انجام کارهای خارق‌العاده‌ای را به او نسبت می‌دادند. سلیمانی یکی از بلندپایه‌ترین مقامات نظامی ایرانی است که به‌عنوان نیروی مستشاری در عراق فعال است و تاکنون در عملیات تاثیرگذار زیادی حاضر بوده است.

 خشم سعودی‌ها
عربستان سعودی کشوری است که این روزها در دنیا به‌عنوان یکی از شاهرگ‌های اصلی حمایتی تروریست‌ها شناخته می‌شود. عربستان در مناقشات سوریه تلاش می‌کند تا از مخالفان دولت حمایت کند. گروه‌هایی که عربستان از آنها به‌عنوان مخالف یاد می‌کند به وضوح عملیات تروریستی انجام می‌دهند. رد پای اغلب تروریست‌های معروف نیز در عربستان دیده شده است. کنگره آمریکا اخیرا مدارکی را منتشر کرد که نشان‌دهنده حمایت سعودی‌ها از عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر بود. در چنین شرایطی عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان از نقش ایران در عراق و سوریه حمایت کرد و با متهم کردن شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به حضور سردار سلیمانی در عراق اشاره کرد. البته سخنان الجبیر یک روز بعد از سوی ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس و یکی از فرماندهان بسیج مردمی عراق، پاسخ داده شد. او که در مصاحبه تلویزیونی شرکت می‌کرد، گفت: «حضور سردار سلیمانی در عراق به درخواست دولت عراق صورت گرفته است.» او در ادامه نیز گفت: «مستشاران ایرانی از آغاز نبردها در کنار ما حضور داشته‌اند و در رأس آنان برادر عزیز ما قاسم سلیمانی است. سلیمانی به درخواست دولت عراق و با توافق فرمانده کل نیروهای مسلح در عراق حضور دارد.»

 تلاش برای
شکست در میدان جنگ روانی
از زمان حضور قاسم سلیمانی در میدان نبرد عراق بارها شایعه شهادت او و همرزمانش در فضای رسانه‌ای جهان منتشر شده است. شایعاتی که در هر نوبت با حضور او در ایران و تصاویر مختلف از برنامه‌های مختلف تکذیب شده است. سلیمانی یک بار در واکنش به این اخبار گفت که این اخبار رویا و آرزوهای کسانی است که تلاش می‌کنند منطقه را ناآرام نگه دارند.
سلیمانی به‌عنوان فرمانده‌ای توانا شهرتی فراتر از یک نظامی معمولی به دست آورده است و شایعات پیرامون شخصیت او تنها به میدان نبرد و کشته و زخمی شدن منحصر نمی‌شود. در روزهای اخیر خبری منتشر شد که از سردار جبهه‌های فلوجه و پیروز نبردهای سنگین علیه داعش، به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری نام برده شد. خبری که حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری در شبکه اجتماعی توییتر به آن واکنش نشان داد. آشنا در توییتی نوشت: «بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گاز انبر بکشانند.» البته آشنا چندی بعد از انتشار این متن بار دیگر در حساب خود اشاره کرد که متن قبلی دل‌نوشته‌ای بود که تحت تاثیر سخنرانی خود حاج‌قاسم نوشته شده و «ما همه مدیون رشادت سرداران‌مان هستیم، اما جفایی بزرگ‌تر از آن نیست که شخصیت‌های فراملی خود را به کشاکش سیاست ورزی‌های روزمره بکشانیم.»

 حضور سردار
کمرنگ شدن نقش آمریکا
در روزهای اخیر، «نیویورک‌تایمز» در مقاله‌ای به بررسی نقش سلیمانی در فلوجه و به‌طور کلی جبهه‌های نبرد علیه تروریست‌ها پرداخت. در این مقاله آمده است نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های نظامی که در عراق دایر کرده‌اند، تلاش می‌کنند که نیروهای ارتش عراق را برای مبارزه آموزش دهند. اما در ماه‌های اخیر پررنگ‌تر شدن نقش مستشاری ایران، همسایه قدرتمند عراق موجب شده که این نقش تاثیرگذار آمریکا از همیشه
 کمرنگ‌تر شود. این روزنامه آمریکایی در ادامه به شرایط بغرنج در نبرد فلوجه اشاره می‌کند. گرسنگی و افراط‌گرایی بیداد می‌کند و شرایط آنقدر خطرناک است که آیت‌الله سیدعلی سیستانی، از مراجع تقلید شیعه عراق در بیانیه‌ای از همه طرف‌ها درخواست کرده است که به اصول انسانی پایبند باشند و از بروز رفتار افراطی پرهیز کنند. در چنین شرایطی نقش تاثیرگذار قاسم سلیمانی را نمی‌توان نادیده گرفت؛ چهره‌ای که نیروهای نظامی و پلیس و حتی برخی شبه‌نظامیانی که قصد آزادسازی فلوجه را دارند آماده نبردی سنگین می‌کند.