کد خبر: ۱۲۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۶

سید محمود میرلوحی: اصولگرایانی که از ریاست لاریجانی خشنود هستند علیه او شعار می دادند

اصولگرایانی که امروز از ریاست لاریجانی در مجلس دهم خشنود هستند همان هایی هستند که او را در لیست خود قرار ندادند. همان هایی هستند که علیه او شعار می دهند و مهر به سمت او پرتاب می کردند
حالا انتخابات رئیس و هئیت رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شده است و اعضای موقت مشخص شده اند. هر چند صحبت هایی می شود که ممکن است ترکیب هئیت رئیسه تغییر کند اما نکته در این است که علی لاریجانی که موفق شد بار دیگر به کرسی ریاست مجلس تکیه بزند، تغییر نمی کند چرا که محمدرضا عارف اعلام کرده است در انتخابات شرکت نمی کند.

به گزارش تیک، اکنون بسیاری از فعالان سیاسی در پی رسیدن به این جواب هستند که چرا محمد رضا عارف رئیس مجلس دهم نشد، یا چرا علی مطهری در هئیت رئیسه حضور ندارد. واکنش ها و تحلیل ها در رابطه با این موضوع متفاوت است. در این میان اصولگرایان "تندرو" که تا چندی پیش علیه لاریجانی شعار می دادند از انتخاب او خشنود هستند و تیم رسانه ای آنها شروع به کار کرده است تا هرجور است اتحاد و انسجام موجود در مجلس دهم را تخریب کند . در همین رابطه سیدمحمود میرلوحی در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» می گوید: این جای تاسف است که اصولگرایان به بحران اخلاقی دچار شده اند.

به گزارش اعتماد،  از طرفی من با خواندن برخی از تیترهای روزنامه ها متوجه شدم که اصولگرایان می خواهند جواب برخی از رسانه های اصلاح طلب را که در انتخابات هئیت رئیسه مجلس خبرگان تیترهای خاص زده بودند را بدهند. عضو دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی معتقد است در این خصوص که آیا اصلاح طلبان باید از روی کار امدن دوباره لاریجانی نگرانی داشته باشند ، می گوید: ما فکر می کردیم که پیام انتخابات بهتر و شفاف تر در مجلس دهم ظهور پیدا می کند اما اعلام کردیم که غیر از این هم بشود آسمان به زمین نمی آید و نگاه ما و احترام ما به مجلس باقی خواهد ماند.

متن کامل گفت و گو با سید محمود میرلوحی در ادامه می آید:

*از انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس موقت مجلس دهم راضی هستید؟

از ابتدا بحث این بود که هر انتخابی که نمایندگان مجلس داشتند، به آن احترام بگذاریم اما تلاش این بود که بخش های دیگر مجلس دهم شورای اسلامی تفاهمی باشد. دوستان اصلاح طلب نظرشان را داده بودند و دبیر کل حزب اتحاد ملت و بنده هم این پیشنهاد را داده بودم که انتخاب رئیس را به عهده نمایندگان مجلس بگذاریم ولی هئیت رئیسه به گونه ای دیگر باشد. یعنی اگر رئیس از آن طرف بود، نواب رئیس از سمت لیست امید باشند و کارپردازها و ناظرین هم ترکیبی باشند. ما با دستان بسته موفق شدیم تا اینجای کار بیاییم. اینکه به اقای لاریجانی رای داده اند، نشانه این نیست که ما در مجلس اکثریت را نداریم چرا که همه می دانند فراکسیون امید در اکثریت است. و الان هم  می توانیم هئیت رئیسه را برای مرحله نهایی بهبود هم بدهیم. لذا جایی به نظرم برای تردید نیست که در تشکیل این مجلس بیشترین سهم را اصلاح طلبان داشته اند.

*آیا اصلاح طلبان باید از روی کار آمدن دوباره علی لاریجانی نگرانی داشته باشند؟

نه. به هیچ وجه.  ما فکر می کردیم که پیام انتخابات بهتر و شفاف تر در مجلس دهم ظهور پیدا می کند اما اعلام کردیم که غیر از این هم بشود آسمان به زمین نمی آید و نگاه ما و احترام ما به مجلس باقی خواهد ماند. برداشت من این است که اصلاح طلبان از اتفاقی که در مجلس دهم افتاده است، مایوس نمی شوند و همکاری خود با مجلس را ادامه می دهند. ما در شرایطی که این کار و برنامه را ریختیم فکر این روزها را هم کردیم. می دانستیم کسانی که با ما همراه شده اند چهره های سرشناس اصلاح طلبی که سابقه فراوانی دارند، نیستند. الان هم راضی هستیم و پشیمان نیستیم. فرصت های بیشتری وجود دارد و مجلس هم فقط رئیس و هئیت رئیسه نیست. جاهای مختلفی برای فعالیت است اما همچنان امیدواریم که هئیت رئیسه اصلاح شود. باید توضیح دهم که ما اصلاح طلبان تلاش کردیم که صدای واحدی از اصلاحات و شورای عالی منتشر شود ولی چنین اتفاقی نیفتاد. اقای کرباسچی نگاه دیگری داشت و درست است که حزبشان به ایشان تذکر داد. اما ما در درون اصلاح طلبان دیدگاه ها و نظرات متفاوتی داریم. یک عده ای به هر حال از باب مصلحت اندیشی و یک عده از باب های دیگر وارد می شوند. ما الزام و اجبار که نمی توانیم بکنیم. ما اعلام کردیم که رای نمایندگان مورد احترام ما است.در مرحله دوم انتخابات مجلس تا بیست اردیبهشت مقاومت کردیم که ورود پیدا نکنیم و در دهه سوم اردیبهشت فضا به گونه ای شد که ممکن است در بیرون استنباط اختلاف شود و ما تا جایی که تلاش کردیم این بود که به دوگانه عارف و لاریجانی وورد پیدا نکنیم و این مسیری که طی کردیم نشانه تدبیر، برنامه و راهبرد داشتن است و خوشحالیم که ما حداقلی به مسئله وارد شدیم.

*انتظارتان برای نواب رئیس در این حدی که اکنون مشخص شده است بود؟

انتظار این بود در نواب و کارپرداز ها وضع از این حالت فعلی که هست بهتر باشد. اما امیدواریم در انتخاب هئیت رئیسه دائم مجلس، گفت و گوی هیات تعامل دو فراکسیون ادامه پیدا کند و این اتفاق بیافتد، که لیست امید نقش پر رنگ تری در هئیت رئیسه داشته باشد.

*با وجود مشخص شدن هئیت رئیسه موقت مجلس دهم، فکر می کنید تغییر در هئیت رئیسه دائم رخ می دهد؟

انشاالله. اما اگر آقای لاریجانی در سمت خود ابقا شد، انتظار این است که هئیت رئیسه و بقیه بخش های مجلس ترکیبی باشد. چرا که عاقلانه و منصفانه است که فراکسیون ها تقسیم کار کنند. باید توجه داشته باشیم که در کشور ما برای اولین بار است که دو جناح سیاسی به این شکل در مجلس حضور دارند. در مجلس نهم، هشتم و هفتم که اصلاح طلبان حضور نداشتند و فقط یک مجلس ششم داشتیم که اصلاح طلبان در آن حضور داشتند. از مجلس ششم به بعد ما شاهد یک اکثریت مطلقی بوده ایم و یک اقلیت محدود. و این بعد از مدت ها است که دو فراکسیون در مجلس شورای اسلامی داریم.

*این اتفاق را یک مزیت می دانید؟

من این مجلس را یک مزیت و آن را  به نفع کشور می دانم. کارآمدی کشور منوط به همکاری این دو فراکسیون است و اگر خدای نکرده برویم به سمت مسیری که در شورای شهر اتفاق افتاد، اتفاقات خوبی در آینده نمی افتد. بر همین اساس باید تدبیر  شود و در مجلس دهم طوری عمل شود که انحصار گرایی نباشد.

*امیدی دارید که علی مطهری وارد هئیت رئیسه دائم شود؟

بله. می تواند در مرحله هیأت رئیسه دائم اتفاقات خوبی بیافتد. نباید با اعضای لیست امید چنین رفتاری کرد. چنین رفتاری منصفانه نیست اما فرصت اصلاح هنوز وجود دارد. لذا امیدواریم گروه تعامل جدی تر وارد گفت و گو شوند و همه بدانند که اصل قول به مردم و پایبندی به رای مردم است. افرادی که در مجلس هستند باید بدانند با لیست امید و شعارهای اصلاح طلبان وارد مجلس شده اند و مردم به واسطه اصلاح طلبان به آنها رای داده اند. همه می دانند که در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصولگرایان تابلو خود را زمین گذاشتند و علمشان افتاد. اصولگرایان می دانستند که اصولگرایی در میان مردم رای ندارد و به هر تلاشی بود وارد لیست امید شدند، که امیدوارم تعهد و وفاداری خود را نشان دهند. ما هم چیز خاصی نگفته ایم ، بیان کرده ایم که لیست امید یعنی ارامش و رونق اقتصادی که اگر اینها اتفاق بیافتد و تریبون مجلس، محلی باشد که مردم از آن امید و آرامش بگیرند، همان چیزهایی است که عرض کرده ایم ولی خوب اصولگرایانی هم هستند که شعار مخالفت سر می دهند. اگر اصولگرایان همه معتدل شدند ما خوشحالیم اما اگر قرار باشد لیست امید در رفتارش به سمت اصولگرایی برود ما فکر می کنیم این پیام خوبی در میان مردم ندارد و امیدواریم بهبود پیدا کند.

*در اظهار نظر ها و گفت و گوها از پیام مردم در انتخابات هفتم اسفندماه صحبت شده است و بیان شده است که پیام مردم تغییر در مجلس دهم بوده است. حالا با اتفاقی که در انتخاب رئیس مجلس افتاده است، ممکن است که به پیام مردم بی توجهی شده باشد؟

بله، مردم در انتخابات هفتم اسفندماه پیام شفاف و روشنی به ما دادند. این انتخابات یک پیام اری داشت و یک پیام نه که پیام نه در تهران پررنگ تر بود. معلوم بود پیام مردم با رأیی که در شهرهای بزرگ مانند تهران دادند چه بود و چه انتظاراتی داشتند. اگر پیام این باشد که ما تغییر و تحول را نمی پذیریم و فقط از مردم می خواهیم که بیایند رای بدهند این مناسب نیست. و باید گفته شود که این پیام خوبی در مقابل اعتماد مردم نیست. متاسفانه دلواپس ها و برخی از اصولگرایان خیلی علاقه دارند که این پیام به مردم مخابره شود. در حال حاضر رئیس و هئیت رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شده اند و این اتفاق افتاده است و آقای لاریجانی رئیس مجلس شده است. حالا به یک نوعی شاید دوستان فرصت نداشته اند تا رایزنی کنند، و شاید گروه گفت و گو و تعامل بین دو فراکسیون نتوانسته است از عهده وظیفه خود برآید اما نقطه مثبت ماجرا این است که آقای دکتر عارف و لاریجانی داخل مجلس هستند و می توانند مستقیم با هم گفت و گو کنند تا تقسیم کارها به خوبی انجام بگیرد. اما باید صریح  و شفاف بگویم که همه می دانند که ما با چه وضعیتی لیست امید را بستیم و چه امکانات محدودی در انتخابات داشتیم و امروز هم خوشحالیم که از سرافراز از انتخابات بیرون آمدیم و حالا هم امید داریم که در مجلس دهم اتفاقات خوبی بیافتد. لذا پیرو صحبت شما، ما از آقای لاریجانی انتظار داریم که این روزها طوری صحبت کنند که مردمی که رای داده اند از رای خود و شرکت در انتخابات سرخورده و پشیمان نشوند چرا که خود ایشان نیز جزو لیست امید بوده اند و دوستانشان آقای جلالی، نعمتی و بروجردی و ... با لیست امید وارد مجلس شده اند. و به همین علت آقای لاریجانی در مقام رئیس مجلس دهم باید در رفتار خود به گونه ای عمل کند که مردم احساس کنند نتیجه مطلوب است و دل گرم، شاداب و امیدوار بمانند و البته همراه دولت باشند چرا که در یک سال باقی مانده ما کلی کار داریم که باید انجام دهیم و نیاز داریم روشنفکران و همه هواداران علاقه و پشتیبانی خود را از دولت نشان دهند.

*البته علی لاریجانی معتقد است که لیست امید نقشی در رای آوری او در انتخابات نداشته است.

من فکر می کنم باید منتظر مواضع بعدی ایشان بمانیم. ما انتظار نداریم که لاریجانی بگوید لیست امید من را وارد مجلس کرده است. این صحبت آقای لاریجانی سیاسی بوده است از این بابت که می خواسته است بگوید او با حمایت مراجع وارد مجلس شده است. اما بالاخره همه می دانند که در کشور این دو لیست مطرح بودند. همه می دانند و واقعیت قابل انکار نیست. به عهده لاریجانی است که پیام تغییر خواهی مردم را در مجلس دهم عملی کنند. یا بهتر است بگویم که یک توفیقی است که نصیب ایشان شده است وگرنه اگر ایشان بخواهد برود سرجای قبلی خود طبیعی است که مردم در آینده به گونه دیگری رفتار می کنند و بازهم از این فرصت ها برای مردم است. لاریجانی نمی خواست در انتخابات با آن طرف باشد و خودش هم نمی خواست که لیست جدا ارائه دهد برای همین در لیست امید آمد. آقای لاریجانی در لیست ما بوده و مورد حمایت ما قرار گرفته بود و امروز هم فکر می کنیم که به لیست امید متعلق است. همچنین آقایان بروجردی و جلالی و نعمتی با این لیست امدند و اگر در این لیست قرار نمی گرفتند جایگاه امروز را نداشتند.

*مثلث ائتلافی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی شکل گرفت ایا ممکن است برای انتخابات ریاست جمهوری 96 نیز شکل بگیرد؟  

این مثلث رای مردم را جلب کرد. این ائتلاف سه ضلع داشته است. یک ضلع اصلاح طلبان، یک ضلع حامیان دولت و ضلع دیگر هم اصولگرایان معتدل. حالا باید این سه ضلع در مجلس با هم همکاری کنند. و ما حداقل تا انتخابات سال آینده به این ائتلاف نیاز داریم. و از طرفی کشور هم به این ائتلاف نیاز دارد. چرا که حل برخی از مشکلات در کشور نیاز به انسجام و همکاری دارد. ما امید فراوانی به مجلس دهم بسته ایم و خوشحالیم و سرفرازیم از انچه که تا کنون عمل کرده ایم و لیستی که به مردم ارائه کرده ایم و در عین حال نیز به مردم پاسخگو هستیم. اگر کسی انتقاد و ایرادی دارد پاسخگو هستیم و شانه خالی نمی کنیم.

*به انتخاب رئیس مجلس دهم از این زاویه هم می شود نگاه کرد که 103 رای به محمد رضا عارف در مجلس، ارزشمند است از این جهت که متعهدانه و شفاف بوده است و آرای خاکستری در رای به سرلیست تهران نقش نداشته است. اما آرای لاریجانی متشکل از رای های خاکستری است که ممکن است در طول مجلس تغییر کند.

بله اما به نظرم باید به 154 رای پزشکیان نگاه کرد. او پیشنهاد فراکسیون امید  برای نایب رئیسی مجلس بود. و من می گویم که اصلاح طلبان در مجلس دهم 154 رای شفاف دارند تا 105 رای. که باید قدر این افراد را دانست و از همین بابت من به مجلس دهم امیدوار هستم چرا که می دانم آرای این افراد در طول مجلس دهم تغییری نخواهد داشت.

*پس با این وجود از شرایط مجلس دهم راضی هستید اما مانند همیشه امیدوار به اصلاح وضع موجود هستید؟

بله. از این شرایط راضی هستیم. فراکسیون امید با حضور عارف قدرتمند است. فکر می کنیم در حد خودمان می توانیم مجلسی کارآمد داشته باشیم منتهی باید مراقب باشیم ما را مایوس نکنند. انتظار ما از دوستان و اصلاح طلبان این است که مایوس نشوند چرا که نا امید شدن خواست رقیب است. ما را با دست بسته به یک استخری انداختند و ما با آب روانمان شنا کردیم و به ساحل رسیدیم و مسیر های سخت و طاقت فرسایی را پشت سرگذاشته ایم که نباید آنها را فراموش کنیم بلکه باید از طی کردن آن مسیرها برای ادامه راه امید بگیریم.

*از روزی که آقای لاریجانی رئیس مجلس شده است، رسانه های تندرو اصولگرایان شروع به دامن زدن به این موضوع کرده اند که عارف و لیست امید در انتخابات شکست خوردند و یا گام دوم با شکست مواجه شد. رسانه های اصولگرا از دو قطبی کردن فضای کشور و چنین تخریب هایی چه سودی می برند؟

رسانه های اصولگرا به نقطه بحرانی شیوه و فرایند رسیده اند. فرایند هایشان طوری است که یک فرد فاقد اخلاق یک حرف نسنجیده و تهمتی را مطرح می کند و بعد رسانه های اصولگرا فوری آن حرف را کپی می کنند و در سایت هایشان منتشر می کنند و به تیتر چند روزنامه خاص در کشور تبدیل می شود. این جای تاسف است که اصولگرایان به بحران اخلاقی دچار شده اند. از طرفی من با خواندن برخی از تیترهای روزنامه ها متوجه شدم که اصولگرایان می خواهند جواب برخی از رسانه های اصلاح طلب را که در انتخابات هئیت رئیسه مجلس خبرگان تیترهای خاص زده بودند را بدهند. همه می دانند اقای عارف رای اول کشور است و اینها مصیبتی است که اصولگرایان به آن مبتلا شده اند. اصولگرایانی که امروز از ریاست لاریجانی در مجلس دهم خشنود هستند همان هایی هستند که او را در لیست خود قرار ندادند. همان هایی هستند که علیه او شعار می دهند و مهر به سمت او پرتاب می کردند. من معتقدم پاسخ دادن به این افراد به عهده آقای لاریجانی است که به فرصت طلبان اجازه ندهد اینطور صحبت کنند.

*مجلس دهم، مجلس متفاوتی است. از این بابت که تعداد زنان در این مجلس از مجالس دیگر در جمهوری اسلامی ایران بیشتر است یا تعداد روحانیون کمتر است و در اتفاقی دیگر اینکه برای اولین بار اهل سنت در هئیت رئیسه این مجلس حضور دارند. این اتفاقات را ناشی از چه می دانید؟

این اتفاقات پیام هایی بود که مردم می خواستند در مجلس دهم اتفاق بیافتد. ما خوشحالیم که زنان بیشتری در مجلس دهم حضور دارند و یا اهل سنت در هئیت رئیسه مجلس هستند. حضور زنان  و اهل سنت جزو پیشنهادات فراکسیون امید بودند. شیوه ای که شورای عالی اصلاح طلبان پیش گرفت که به هر بخشی به میزان رای آن بخش، باید به آن نقش سپرده شود، عالی بود. هرچند ما سی درصد سهمیه برای زنان در نظر گرفتیم گرچه در سطح کشور این اتفاق نیوفتاد ولی در تهران تا حد زیادی ما به این استاندارد نزدیک شدیم. خوشحال هستیم که زنان در فراکسیون امید هستند و امیدوارم نقش تعیین کننده ای در مجلس دهم داشته باشند و از رفتاری که زنان در مجلس نهم داشتند به طور جدی فاصله بگیرند و نشان دهند که زنان کشور دارای شایستگی های فراوانی هستند.