کد خبر: ۱۲۸۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۳

تمایل کشورهای جهان برای همکاری با ایران در بخش‌های استراتژیک هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه با استراتژی درست و حمایت دولت موفق به تولید سوخت رآکتور شدیم افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورها درصدد امضای قراردادهای همکاری در حوزه استراتژیک‌ترین بخش های صنعت هسته‌ای که شامل تولید سیکل سوخت است هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه با استراتژی درست و حمایت دولت موفق به تولید سوخت رآکتور شدیم افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورها درصدد امضای قراردادهای همکاری در حوزه استراتژیک‌ترین بخش های صنعت هسته‌ای که شامل تولید سیکل سوخت است هستند.

به گزارش تیک، دکتر صالحی در چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با اشاره به دسته‌بندی کشورهای مختلف از لحاظ توسعه و پیشرفت علمی گفت: یکی از دلایل پیشرفتگی کشورهای پیشرفته عمومیت بخشیدن به علم بوده است به گونه‌ای که اکنون می‌توانیم بگوییم یکی از نقاط آغازین انقلاب صنعتی عمومی شدن علم و دانش بوده است.

وی با اشاره به وضعیت ایران در زمینه توسعه ملی خاطرنشان کرد: ایران در قبل از ورود اسلام کشوری بوده است که به نخبگان توجه داشته و عامه مردم به علم دسترسی نداشته‌اند ولی با ورود اسلام عموم مردم به علم دسترسی پیدا کرده‌اند و در آن زمان بود که ابن سینا، فخررازی‌ها و خواجه‌نصیرها را به دنیا معرفی کردیم.

صالحی یکی از دلایل این موفقیت را درگیر کردن جامعه در حوزه‌های علم و فن‌آوری ذکر کرد و ادامه داد: از این رو اگر بخواهیم ایران را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم امری اشتباه است چرا که کشورهای پیشرفته همه‌ی اجزای آن به طور طبیعی رشد کرده‌اند و ما در برهه‌ای از زمان از آن‌ها عقب ماندیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به روند توسعه علمی در بعد از انقلاب اظهار کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی مسئولین امر درصدد احیای عناصر قدرتی بوده‌اند و در این زمینه تلاش کردند تا بسترهای رشد و پیشرفت کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بین دوراهی قرار داریم، توضیح داد: برای توسعه علمی، عده‌ای رویکرد تجاری دارند و عده‌ای دیگر معتقدند که باید با حمایت دولت به آستانه‌های فن‌آوری دست یابیم.

صالحی رشد ایران در عرصه‌های فن‌آوری را از زمینه‌های موفق در کشور نام برد و گفت: ما در حوزه صنعت هسته‌ای تا کنون به تجاری‌سازی نرسیده‌ایم به گونه‌ای که هزینه‌های تمام شده غنی‌سازی با احتساب ماده‌ی اولیه‌ی آن که اورانیوم است، گران‌تر از وارد کردن سوخت رآکتور است. ولی دولت با تصمیم درستی که گرفت وارد این عرصه شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به گزارش سفارت آمریکا در سال 1976 خاطرنشان کرد: در این گزارش آمده است که ریاست وقت سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که برای وارد شدن به فعالیت های هسته‌ای باید نسبت به سوخت رآکتور مطمئن باشیم. به این معنا که کشور درصدد بود تا به سمت خوداتکایی حرکت کند.

وی با تأکید بر اینکه با رویکرد تجاری سازی ما هرگز نمی‌توانستیم حتی از معادن اورانیوم کشور استفاده کنیم ادامه داد: ولی با استراتژیک و تصمیم صحیح دولت یک سری از پروژه‌های مهم هسته‌ای را اجرایی کردیم به گونه‌ای که در حال حاضر آستانه فن‌آوری هستیم و از نقاط بحرانی عبور کرده‌ایم.

وی اراده و وجود مشتری، تسهیلات مقرراتی و فراهم شدن امکانات مادی را سه عنصر رشد صنعت هسته‌ای در کشور نام برد و خاطرنشان کرد: امروز به جایی رسیده‌ایم که برخی از کشورها درصدد انعقاد قراردادهای هسته‌ای در بخش های استراتژیک آن یعنی سیکل سوخت با ایران هستند و آمادگی دارند تا با ایران قراردادهای همکاری امضا کنند چرا که آن‌ها در بازدیدهای خود مشاهده کردند که ایران از آستانه فن‌آوری در این عرصه عبور کرده است.

صالحی با تأکید بر ضرورت ایجاد تعاملات بین‌المللی و گسترش مبادلات بین‌المللی تأکید کرد: به نظر من برجام این زمینه را فراهم کرده است و با توجه به داده‌هایی که در اختیار داریم و تجربیاتی که اندوختیم ما امروزه در سکوی پرتاب قرار داریم.

وی توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور را از مصادیق بارز حضور ایران در سکوی پرتاب نام برد و گفت: قبل از انقلاب در دانشگاه صنعتی شریف که دارای جایگاه ممتاز در دنیا بوده است تنها دوره‌ی کارشناسی داشت ولی در سال جاری مشاهده کردیم که در میان 2 هزار فارغ‌التحصیل این دانشگاه نیمی از آن‌ها در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری بوده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه امروزه شرایط جهانی برای جهش بزرگ ایران فراهم شده است ادامه داد: در حال حاضر شرایط منطقه‌ای به گونه‌ای است که در راستای بهتر شدن جایگاه ایران به پیش می‌رود.

صالحی ادامه داد: علاوه بر آن اقتصاد مقاومتی یک بیدارباش برای همه ما است و این امر نشان می‌دهد که متولیان کشور متوجه دردهای کشور شده‌اند و به سمت اقتصاد مقاومتی در حال حرکت هستند.