کد خبر: ۱۲۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۲۷

رهبر طالبان چگونه ترور شد؟/ شنودهای مخابراتی چگونه ملااختر را لو داد؟

شریۀ آمریکایی فارین پالیسی در خصوص چگونگی ترور ملا اختر منصور به نقل از مقامات امریکایی گزارش می نویسد: امریکاییها به مخفیگاه و تحرکات وی از طریق شنود مخابراتی دسترسی داشته اند و توانستند وی را ردیابی کنند.
نشریه آمریکایی فارین پالسی در گزارشی به نحوه و چگونگی ترور رهبر طالبان پرداخته است.

به گزارش تیک به نقل از  خبرآنلاین، نشریۀ آمریکایی فارین پالیسی در خصوص چگونگی ترور ملا اختر منصور به نقل از مقامات امریکایی گزارش می نویسد: امریکاییها به مخفیگاه و تحرکات وی از طریق شنود مخابراتی دسترسی داشته اند و توانستند وی را ردیابی کنند.

براساس گزارش رادیو NPR و طبق اظهارات و توئیت تام بومن، آمریکا حتی شماره سیم کارت وی را داشته است. در توئیت تام بومن، گزارشگر این رادیو، عنوان شده که ملا منصور با موشکهای پهبادهای امریکا کشته شد و منابعی به رادیو NPR گفته اند که امریکا با دانستن سیم کارت وی او را ردیابی کرده است.

همچنین صدای امریکا در گزارشی تحت عنوان چه کسی اطلاعاتی داد که منجر به حمله پهبادها علیه رهبر طالبان شد، آورده است که کارل اکنبری سفیر امریکا در کابل از سال 2009 تا 2011 گفته است که اطلاع از مکان ملا منصور سرنخی بود که امریکا نمی توانست از آن بگذرد و کسب این اطلاعات کار آسانی نبوده است.

روزنامه نیشن پاکستان نیز عنوان داشته است که مقامات پاکستان از دستگیری دو تن از مسئولان محلی به اتهام دست داشتن صدور گذرنامه و کارت ملی با هویت جعلی برای ملا اختر منصور خبر دادند.

سخنگوی وزارت کشور پاکستان اعلام کرد که آژانس تحقیقات فدرال پاکستان اقدام به دستگیر کردن عزیز احمد خان کسی که در سال 2001 فرم درخواست کارت ملی رایانه ای با هویت ولی محمد را برای ملا اختر منصور تهیه کرده بود، دستگیر کرده است.
همچنین سایت گاردین در تحلیلی در این مورد عنوان داشته که مرگ ملا اختر منصور ممکن است سبب خشم پاکستان گردد اما پاکستان در مقابل امریکا سابقه گذشت زیادی نسبت به رویکردهای امریکا دارد.

در هفته های اخیر اسلام آباد و واشنگتن بر سر معامله خرید جنگنده F16 که از سوی کنگره امریکا به مخاطره افتاده است در حال مذاکره هستند . امریکا استمرار کمک نظامی به پاکستان را منوط به برداشتن گامهایی از سوی پاکستان علیه شبکه حقانی که در قلمرو پاکستان در پناه این کشور به سر میبرند، نموده است.

برخی رسانه های امریکا از ساعت اول انتشار اخبار ترور ملااختر، درصدد بودند این خبر را به گونه ای ناشیانه به ویزایی ادعایی جمهوری اسلامی ایران در پاسپورت پاکستانی وی منتسب نمایند و یا در یک خط شانتاژ دیگر ترور ملااختر را محصول اقدامات مشترک جمهوری اسلامی ایران وامریکا القا نمایند موضوعی که از خلال مستندات مراجع امریکایی بی پایه و تهی بودن آن ازحقیقت کاملا عیان است.