کد خبر: ۱۲۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۶

تذکر کواکبیان و لاهوتی نسبت به بررسی یکجای اعتبارنامه نمایندگان/لاریجانی: آیین‌نامه تغییر کرده است

بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس دهم دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود که با سرعت به پیش می‌رود.
بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس دهم دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود که با سرعت به پیش می‌رود.

به گزارش تیک، در این جلسه گزارش هر شعبه قرائت و سپس به صورت یکجا برای 19 نماینده ذکر شده در هر گزارش رای گیری می شد.

این روش تصویب اعتبارنامه ها با تذکر شفاهی مصطفی کواکبیان همراه شد که آن را مخالف آیین نامه داخلی مجلس مي‌دانست.
وی در این تذکر خطاب به علی لاریجانی رییس موقت مجلس دهم گفت: براساس آیین نامه باید هر اعتبارنامه بصورت جداگانه بررسی شود، ما می خواهیم نماینده حوزه‌های انتخابیه را بشناسیم اما یکجا رای گیری کردن برای 19 نماینده این امکان را فراهم نمی کند.

علی لاریجانی با وارد ندانستن این تذکر گفت: براساس تغییراتی که در آیین نامه صورت گرفته است روال کاری شعبه ها مثل کمیسیون ها است، یعنی براساس این تغییرات اگر کمیسیون گزارشی را مثلا با 100 ماده به صحن ارائه دهد و پیشنهادی برای آن مطرح نشده باشد، به صورت یکجا مورد رای گیری قرار می گیرد؛ نه اینکه تک تک همه 100 ماده بررسی شود. در همین راستا گزارش شعب اعتبارنامه ها هم بصورت یکجا بررسی می شود.

وی ادامه داد: چون اعتبارنامه ها در شعب تصویب شده کسی در مجلس حق اعتراض ندارد، اگر فردی اعتراض داشت باید قبلا آن را به شعب ارائه می داد.

با وجود این توضیحات لاریجانی، مهراد لاهوتی نماینده لنگرود نیز تذکری مشابه تذکر کواکبیان ارائه داد. وی خطاب به رییس جلسه گفت: بررسی اعتبارنامه ها جلسه ای برای باب آشنایی هم هست، ما قبول داریم که فشار کاری زیادی روی شما هست و بررسی تک تک اعتبارنامه ها برای شما زحمت است، اما برداشت ما از آیین نامه اصلاح شده هم این است که باید جداگانه اعتبارنامه ها بررسی شود.

لاریجانی در پاسخ به لاهوتی هم گفت: مقصود ماده 33 باب آشنایی نمایندگان نبوده است، قبلا شماها با هم آشنا شدید و بررسی تک تک یا جمعی اعتبارنامه ها، زمينه آشنایی را برای شما فراهم نمی کند.

وی تاکید کرد: البته آیین نامه، اجازه بررسی تک تک اعتبارنامه ها را می دهد ولی بعد از بررسی در هیات رییسه مجلس رای گیری جمعی اعتبارنامه ها را تصویب کردیم.

*خبرانلاین