کد خبر: ۱۲۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۴۹

لو رفتن سؤالات یکی از دروس امتحانی

در شرایطی که آموزش و پرورش تهران روز گذشته اعلام کرد سؤالات امتحان هماهنگ استانی آمادگی دفاعی لو نرفته است اما تأخیر یک ساعته در برگزاری این امتحان و قرائت سؤال به جای ارائه برگه امتحانی در برخی مدارس، حاکی از ماجرای دیگری است.
در شرایطی که آموزش و پرورش تهران روز گذشته اعلام کرد سؤالات امتحان هماهنگ استانی آمادگی دفاعی لو نرفته است اما تأخیر یک ساعته در برگزاری این امتحان و قرائت سؤال به جای ارائه برگه امتحانی در برخی مدارس، حاکی از ماجرای دیگری است.

به گزارش تیک، «خرداد» ماه امتحانات پایان سال دانش‌آموزان است و این امتحانات برای دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم یعنی همان دبیرستان سابق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که نظام آموزشی به سمتی می‌رود که بخش زیادی از موافقت با حضور محصلان در دانشگاه‌ها بر اساس معدل دوران مدرسه باشد.

در چنین شرایطی که امتحانات در بین دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها اهمیت ویژه‌ای یافته است، توجه و اهتمام بیشتر مسئولان آموزش و پرورش را در برگزاری امتحان می‌طلبد اما طی روزهای گذشته ماجرای لو رفتن سؤالات امتحانی هماهنگ استانی در تهران، نگرانی‌هایی را بین خانواده‌ها به وجود آورده است.

زمزمه لو رفتن سؤالات امتحاناتی از درس جغرافیای پایه دوم متوسطه آغاز شد؛ امتحانی که عنوان می‌شد که سؤالات آن، ساعتی قبل از برگزاری آزمون در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود.

شاید اگر آموزش و پرورش زمزمه لو رفتن سؤالات جغرافیا را جدی می‌گرفت و به دنبال علت اصلی این جریان بود، ماجرای لو رفتن سؤالات به درس آمادگی دفاعی نمی‌کشید.

مقرر شده بود امتحان درس آمادگی دفاعی پایه دوم دبیرستان ساعت 10 صبح روز دوشنبه 10 خرداد برگزار شود اما از ساعت 8 تا 8:30 صبح دیروز سؤالاتی به عنوان امتحان آمادگی دفاعی دانش‌آموزان در فضای مجازی بین دانش‌آموزان دوم دبیرستانی تهران دست به دست می‌شد.

اما ظهر دیروز زمانی که خبرنگار فارس با آموزش و پرورش تهران تماس گرفت و پیگیر ماجرا شد، مسعود ثقفی سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود سؤالات امتحان هماهنگ آمادگی دفاعی پایه دوم متوسطه تهران، 2 ساعت قبل از امتحان لو رفته است، چنین موضوعی صحت دارد؟»، اظهار داشت: چنین موضوعی جعلی و قابل تأیید نیست.

وی افزود: سوالات امتحانی هماهنگ آمادگی دفاعی که در ساعت 10 صبح امروز برگزار شد، پیش از آن در هیچ جایی و در هیچ صفحه مجازی منتشر نشده است و اگر فردی مستنداتی در این خصوص دارد، ارائه کند.

سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران تأکید کرد: به طور قطع و یقین اعلام می‌کنیم که سؤالات امتحان پیش از زمان برگزاری دست هیچ فردی نبوده و نیست و در هیچ جایی منتشر نشده است.

به رغم اعلام آموزش و پرورش تهران مبنی بر تکذیب چنین موضوعی، پس از بازگشت دانش‌آموزان از جلسه امتحان، پرده از اتفاق عجیبی برداشته شد.

مقرر شده بود آزمون درس آمادگی دفاعی ساعت ۱۰ صبح برگزار شود اما این امتحان با تأخیر نیم تا یک ساعته در حوزه‌های امتخانی برگزار شد؛ ضمن اینکه در برخی از حوزه‌ها به جای ارائه برگه امتحانی به دانش‌آموزان، در اقدامی عجیب سوالات امتحانی برای دانش‌آموزان به صورت شفاهی قرائت شده است.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که بعد از گذشت دقایقی از ساعت 10 صبح دیروز، سؤالات امتحانی درس آمادگی دفاعی بر خلاف عرف امتحانات هماهنگ استانی که باید از طریق قرنطینه و به صورت مهر و موم در اختیار مدارس قرار گیرد،‌ از طریق اتوماسیون اداری به مدارس ارسال شده است.

به نظر می‌آید که آموزش و پرورش به جای پاک کردن صورت مسئله و فرافکنی بهتر است به دنبال یافتن دلیل این اتفاق باشد چرا که لو رفتن سؤالات امتحان نهایی، خبر از وقایع نگران کننده‌ای در سیستم برگزاری امتحان به خصوص در پایتخت می‌دهد.