کد خبر: ۱۲۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۶۰

سهم ایران در پیروزی های عراق علیه داعش چقدر است؟

رسانه های بیگانه منطقه ای و جهانی این روزها سعی دارند اینگونه القا کنند که عراقی ها در سرزمین خودشان برای مبارزه با داعش، از صفر تا صد دست به دامن نیروهای جمهوری اسلامی ایران شده اند.
با به دست آوردن پیروزی های بزرگ در صحنه میدانی عراق به ویژه در مناطقی همچون فلوجه که تکفیری ها ضربات مهلک و سنگینی را از نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق متحمل شدند، برخی از رسانه های خبری خارجی از حضور پرشمار نیروهای ایرانی در میان مبارزان عراقی خبر دادند؛ این رسانه ها سعی داشتند اینگونه القا کنند که عراقی ها در سرزمین خودشان برای مبارزه با داعش، از صفر تا صد دست به دامن نیروهای جمهوری اسلامی ایران شده اند.

به گزارش تیک، همه این شایعه پراکنی ها و دروغ پردازی های رسانه های بیگانه منطقه ای و جهانی در حالی است که چند روز پیش فرمانده نیروی قدس سپاه و همچنین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آنها را رد کرده و روشنگری کرده اند.


جمهوری اسلامی ایران منجر به شکل گیری جریان های مردمی در عراق شده است

روز جمعه هفتم خرداد ماه امسال بود که سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس دهم در ساختمان مجلس مشروطه، با بیان اینکه وجود مبارک آیت الله سیستانی ما را از هر دخالتی بی نیاز کرده، عنوان کرد: ما زمانی وارد عمل می شویم که مرجعیت حاکم عراق نیاز سیاسی و بین المللی داشته باشد لذا باید به کلیات فلوجه هم اشاره ای کنم که عموما خودروها با دو چهره مهم یعنی مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی آراسته می شوند در حالی که ما قصد نداشتیم این حملات به ما منتسب شود و این کار از روی علاقه بود.

فرمانده نیروی قدس سپاه همچنین به نمایندگان مجلس دهم که چند روزی است کار خود را در بهارستان آغاز کرده اند، یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران سهم مهمی در مقابله علیه داعش در عراق دارد و منجر به شکل گیری جریان های مردمی بسیاری مثل حشدالشعبی شده است که به ایران دلبستگی دارند البته عبارت حشد ایرانی که گفته می شد صرفا یک اتهام است.

سرلشکر سلیمانی همچنین گفت: در شرایطی که آمریکا تصور می کرد گروه های سیاسی برآمده از ایران نمی توانند سهمی از عراق بگیرند مجلس اعلای عراق در رأس قرار گرفت و امروز فرمانده سپاه بدر بالاترین درصد محبوبیت بین عراقی ها را دارد.

بزرگنمایی حضور نیروهای ایرانی در عراق توسط رسانه های آل سعود

همچنین سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه بر اساس درخواست دولت های کشورهای مربوطه است اظهار کرد: هیچگاه نباید اینگونه تلقی شود که حضور مستشاری ما در این دو کشور (که البته در عراق بسیار کم رنگ است) به دور از هماهنگی و به شکلی تحمیلی، انجام شده است.

وی با بیان اینکه در عراق با وجود نیروهای حشد الشعبی و ارتش، مسلما حضور ما تا کنون حضوری بسیار محدود و در حد نیازهای ضروری بوده است عنوان کرد: اینکه امروز درباره نحوه و میزان حضور مستشاری ایران در عراق بزرگنمایی می شود یقینا اقدامی از پیش طراحی شده از سوی مدافعان جریان تکفیری است که قصد دارند برای شکستهای متحمل شده در برابر نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق، توجیهی دست و پا کنند.

معاون سیاسی سپاه همچنین تاکید کرد: آنچه مشخص است این است که نوع و کمیت حضور ایرانی ها در  عراق توسط رسانه های آل سعود بزرگنمایی می شود.

منبع: میزان